تکثیر خیار از طریق قلمه

کاشت قلمه خیار

قلمه زدن خیار

ازدیاد خیار از طریق قلمه

خیار از محصولاتی است که به طور گسترده در فصل گرم کاشته می‌شود و در دمای (دمای خاک) 21 درجه یا بیشتر رشد می‌کند. گیاه خیار در مناطق سردسیر تا گرمسیر قابل کاشت است. خیار به دو شکل رونده و بوته‌ای رشد می‌کند. انواع رونده به دلیل توانایی که در بالا رفتن دارند، می‌توان آن‌ها را در فضاهای کوچک نیز کاشت. آن‌ها دارای ساقه‌های انتهایی، برگ‌های سبز بزرگ و ساقه‌هایی هستند که به دور داربست پیچ می‌خورند و خود را به آن متصل می‌کنند و از آن بالا می‌روند. این قابلیت به گیاه اجازه می‌دهد تا در کنار هر گونه داربستی به صورت قائم رشد کند. گیاهان خیار به راحتی توسط بذر یا قلمه تکثیر می‌شوند. قلمه‌ها بهتر است در اوایل صبح که ساقه‌ها کاملاً هیدراته و متورم هستند از گیاهان سبز سالم گرفته شوند.

روش قلمه گرفتن از خیار

کاشت قلمه خیار

1 – یک گیاه خیار سالم برای گرفتن قلمه انتخاب کنید. قلمه را نیم سانتی متر پشت دومین مجموعه برگ از نوک ساقه خیار برش دهید. از یک قیچی یا چاقوی تمیز برای برش قلمه استفاده کنید. طول قلمه باید 8 تا 12 سانتی متر باشد.
2 – دومین مجموعه برگ را از ساقه جدا کنید ولی برگ‌های بالایی را نگه دارید. این برگ‌ها به تولید ریشه و تامین انرژی گیاه کمک می‌کنند.
3 – انتهای قلمه را در پودر هورمون ریشه زایی قرار دهید. قلمه باید تا جایی که برگ‌های جدا شده قرار داشتند، به پودر هورمون آغشته شود. قلمه را به آرامی روی لبه ظرف هورمون بزنید تا پودرهای اضافی بریزند.
4 – یک گلدان را با خاک مخصوص گلدان پر کنید و قلمه خیار را به صورت ایستاده در خاک قرار دهید. قلمه به اندازه‌ای باید در خاک باشد که گره برگ‌های جدا شده با خاک پوشیده شوند. حدودا 1.5 سانتی متر از قلمه باید در خاک قرار بگیرد. گلدان را در مکانی گرم، در معرض آفتاب کامل یا سایه-آفتاب قرار دهید. خیار به حداقل روزی 6 ساعت نور مستقیم خورشید نیاز دارد.
5 – بعد از کاشت قلمه، خاک را مرطوب کنید. هر روز خاک را مرطوب کنید ولی مواظب باشید بیش از حد خیس نشود. به اندازه‌ای آب دهید که مقداری آب از پایین گلدان خارج شود. اجازه ندهید بین هر بار آبیاری خاک خشک شود. معمولا بعد از گذشت سه هفته، رشد جدید در قلمه خیار ایجاد می‌شود.

وسایل مورد نیاز

گیاه خیار سبز و سالم
قیچی هرس یا چاقو برای برش قلمه
هورمون ریشه زایی
گلدان و خاک مخصوص گلدان
اسپری آب

وسایل باغبانی

 

 

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ