کاشت فلفل با قلمه

قلمه گیری از فلفل

کاشت فلفل در گلدان

 

ارقام مختلف فلفل به عنوان یک گیاه یک ساله در نظر گرفته می‌شوند، زیرا زمانی که در معرض سرما قرار می‌گیرند از بین می‌روند. ولی در واقع فلفل یک گیاه چند ساله است و در صورتی که در شرایط مناسبی نگه داری شود، می‌تواند سال‌ها زنده بماند. این بدان معناست که زمستان گذرانی گیاه با ارزش فلفل در داخل خانه امکان پذیر است. گیاهان فلفل که غالباً برای آوردن به خانه بزرگ هستند، ولی می‌توان با برداشتن و ریشه دار کردن قلمه‌ها، راحتتر زمستان گذرانی کنند. تکثیر گیاه فلفل توسط قلمه، همچنین امکان تکثیر سریع گیاه با ویژگی‌های مطلوب را فراهم می کند.

تکثیر فلفل با قلمه

کاشت قلمه فلفل

یک گیاه مادری سالم و عاری از بیماری انتخاب کنید که هیچ علامتی از کمبود عناصر غذایی مانند تغییر رنگ و زرد یا بنفش شدن برگ‌ها و ساقه یا رشد متوقف یا تحریف شده نداشته باشد. 
یک گلدان 5 تا 8 سانتی متری را با خاک سبک گلدان پر کنید. مخلوطی از پیت ماس و شن و ماسه و پرلیت برای کاشت قلمه فلفل مناسب است. خاک باید زهکشی خوبی داشته باشد تا محیطی مناسب برای ریشه زایی قلمه فلفل باشد. گلدان یا ظرفی که استفاده می‌کنید باید سوراخ زهکشی داشته باشد تا آب اضافی از آن خارج شود.
خاک را کمی مرطوب کنید و با استفاده از یک مداد در خاک سوراخ ایجاد کنید تا بتوانید قلمه فلفل را در آن قرار دهید. 
یک ساقه 5 تا 10 سانتی متری از نوک ساقه از گیاه فلفل اصلی ببرید. هر قلمه باید حداقل شامل دو گره باشد – گره یک تورم کوچک روی ساقه در محل ظهور برگ‌ها می‌باشد. برش را درست زیر گره قرار دهید. برای جلوگیری از شیوع بیماری، چاقو یا ابزار دیگری را که برای ایجاد برش ساقه استفاده می‌شود را ضد عفونی کنید. پایین ترین جفت برگ را برش دهید.
در صورت تمایل قسمت پایین قلمه را به هورمون ریشه زا آغشته کنید تا ریشه یکنواخت تری ایجاد شود.
قلمه را در سوراخ آماده شده در خاک گلدان قرار دهید تا برگ‌های باقی مانده درست بالای سطح خاک قرار داشته باشند. به آرامی خاک اطراف قلمه بریزید.
گلدان را با پلاستیک شفاف یا یک شیشه شفاف بپوشانید و یا گلدان را کاملا در یک کیسه شفاف بگذارید. این کار به حفظ رطوبت نسبی بالا در اطراف گیاهان کمک می‌کند. 
گلدان را در محلی با نور غیر مستقیم و روشن و دمای هوا در حدود 18 تا 22 درجه سانتی گراد قرار دهید. گرم نگه داشتن خاک، باعث بهتر شدن ریشه زایی می‌شود. 
به قلمه‌ها مرتب آب دهید تا محیط مرطوب باشد اما خیس نشود. هرگز اجازه ندهید که محیط ریشه دهی کاملاً خشک شود یا قلمه‌ها پژمرده شوند.
زمانی که ریشه‌ها به اندازه 2 تا 3 سانتی متر رشد کردند، آن‌ها را به گلدان بزرگ انتقال دهید. گلدان مناسب برای کاشت فلفل باید حداقل به قطر و عمق 30 سانتی متر باشد. گلدان را با خاک گلدان مناسب دارای زهکشی خوب پر کنید. بعد از ریشه دار شدن قلمه‌ها، گیاه را کم کم و به تدریج در معرض نور مستقیم قرار دهید.

 

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ