کاشت اسفناج در گلدان

آموزش کاشت اسفناج در گلدان

کاشت اسفناج در گلدان

 

در این متن چگونگی کاشت اسفناج در گلدان به شما آموزش داده خواهد شد. اسفناج نسبت به سایر سبزیجات به نور کمتری نیاز دارد و یکی از سبزیجاتی است که می‌توان آن را در سایه-آفتاب هم پرورش داد. پرورش اسفناج در گلدان کار آسانی است و حتی می‌توانید آن را در خانه و روی طاقچه پنجره پرورش دهید. اسفناج خیلی زود قابل برداشت است و بنابراین به رسیدگی زیادی هم نیاز ندارد.

نحوه کاشت اسفناج در گلدان

جوانه زنی بذر اسفناج

کاشت بذر اسفناج در گلدان 
بذرها را به عمق نیم تا یک سانتی متر به طور مستقیم در گلدان اصلی بکارید یا ابتدا بذرها را سینی نشا بکارید و سپس نهال‌ها را به گلدان اصلی انتقال دهید. بعد از کاشت خاک را مرطوب کنید و تا زمان جوانه زنی خاک را مرطوب نگه دارید. مواظب باشید خاک بیش از حد خیس نشود. بذر اسفناج با توجه به شرایط 5 تا 14 روز طول می‌کشد تا جوانه بزند. اگر در سینی نشا بذرها را کاشته‌اید صبر کنید تا 2 تا 3 برگ واقعی روی هر گیاه ظاهر شود و سپس آن‌ها را با دقت به گلدان‌های اصلی انتقال دهید.
انتخاب گلدان برای کاشت اسفناج
برای پرورش اسفناج در گلدان، گلدانی را انتخاب کنید که عمق آن حداقل 15 تا 20 سانتی متر باشد. شما به گلدان خیلی عمیق احتیاج ندارید ولی می‌توانید از گلدان پهن استفاده کنید تا بتوانید چند گیاه را در یک گلدان بکارید. یا می‌توانید از تعداد زیادی گلدان کوچک استفاده کنید و در هر گلدان یک گیاه بکارید. همچنین می‌توانید از جعبه‌های بزرگ، جعبه‌های چوبی یا صندوق میوه برای کاشت استفاده نمایید.
فاصله بین نهال‌های اسفناج
بین نهال‌های اسفناج 8 سانتی متر فاصله قرار دهید. اگر می‌خواهید برگ‌های بزرگی برداشت کنید، فضای بیشتری بین نهال‌ها قرار دهید (12 سانتی متر). اگر می‌خواهید برگ‌ها را زمانی که کوچک هستند برداشت کنید، فاصله را می‌توان به 5 سانتی متر کاهش داد. جعبه کاشت را به چند مربع تقسیم کنید و ببینید چند گیاه می‌توانید در آن بکارید به گونه‌ای که خیلی نزدیک به هم نباشند تا به راحتی رشد کنند.

شرایط مناسب برای پرورش اسفناج در گلدان

مکان مناسب برای کاشت اسفناج
اگر قصد دارید در پاییز اسفناج بکارید، گیاه را در یک مکان آفتابی (در آب و هوای معتدل) به دلیل روزهای کوتاه‌تر و شدت کمتر خورشید قرار دهید. برای کاشت بهار و تابستان گلدان را در مکانی نگه دارید که مخصوصاً بعد از ظهر سایه بگیرد. در آب و هوای نیمه گرمسیری یا گرمسیری، گلدان را در مکانی قرار دهید که سایه زیادی دریافت کند. 
خاک مناسب برای کاشت اسفناج
برای پرورش اسفناج در گلدان، از خاک گلدان با کیفیت و غنی از مواد آلی استفاده کنید. خاک باید سبک باشد. از خاکی که زهکشی خوبی ندارد و آب را در خود نگه می‌دارد استفاده نکنید. زهکشی خوب خاک مهمترین عامل برای رشد مطلوب اسفناج در ظروف و گلدان است. PH خاک باید خنثی باشد.
آبیاری اسفناج
هنگام رشد اسفناج در گلدان از آبیاری بیش از حد خودداری کنید زیرا منجر به پوسیدگی و بیماری‌های مختلف قارچی می شود. همچنین از خیس شدن شاخ و برگ گیاه خودداری کنید. خاک را مرطوب نگه دارید اما خیلی خیس نباشد. مراقبت از زهکشی مناسب در گلدان ضروری است.
دمای مناسب برای کاشت اسفناج
بذر اسفناج در دمای پایین (حتی 4 درجه سانتی گراد) و در دمای بالا نیز جوانه می‌زند. بهترین دمای برای رشد اسفناج در محدوده 10-27 درجه سانتیگراد است. بسیاری از ارقام اسفناج می‌توانند دما را تا 6- درجه و تا 32 درجه سانتی گراد را به راحتی تحمل کنند. هنگامی که دما شروع به افزایش می‌کند، ممکن است لازم باشد گیاهان خود را در سایه قرار دهید.

کاشت اسفناج

کاشت اسفناج در خانه

کاشت اسفناج در خانه

اگر فضای کافی در خارج از خانه ندارید، پرورش اسفناج در خانه و روی طاقچه پنجره ایده خوبی است (زیرا به نور خورشید زیادی احتیاج ندارد). برای این کار چند گلدان کوچک به عمق 15 سانتی متر بخرید و در آن‌ها اسفناج پرورش دهید. در یک پنجره آفتابی می‌توانی سبزیجات و حتی گل‌های دیگری هم پرورش دهید. اسفناج به حداقل روزی 3 ساعت نور مستقیم خورشید نیاز دارد. بنابراین گلدان را در مکانی قرار دهید که 3 ساعت یا بیشتر نور مستقیم دریافت کند.

مراقبت از گیاه اسفناج

کاشت اسفناج در گلدان به مراقبت ویژه ای نیاز ندارد. آبیاری منظم، کوددهی و خاک مناسب کلید اصلی برای پرورش اسفناج در گلدان است.
کود دادن
برای تولید اسفناج سبز و سالم باید نیتروژن کافی در اختیار گیاه قرار بگیرد. در زمان کاشت، می‌توانید یک کود متعادل با خاک مخلوط کنید یا می‌توانید مقدار زیادی کمپوست یا کود حیوانی پوسیده به خاک اضافه کنید، این کار در حین رشد اسفناج، مواد مغذی را به آرامی به گیاه می‌دهد. تغذیه گیاه با امولسیون ماهی، کمپوست یا کمپوست چای در اواسط رشد یک روش ارگانیک خوب برای ترویج گیاهان است. اگر در زمان کاشت به خاک کود اضافه نکرده‌اید، می‌توانید در حین رشد اسفناج، در فواصل منظم به آن کود متعادل مایع بدهید. کود را مطابق با دستورالعمل شرکت سازنده مصرف کنید.
اضافه کردن مالچ
حتی اگر در گلدان اسفناج می‌کارید، روی خاک مالچ بریزید. مالچ مواد آلی در اختیار گیاه قرار می‌دهد و به حفظ رطوبت نیز کمک می‌کند.
آفات و بیماری‌های اسفناج
هنگام پرورش اسفناج در ظروف، در فضای کوچک نگرانی زیادی درباره آفات وجود ندارد و می‌توانید به راحتی آن‌ها را کنترل کنید. با این حال، مراقبت از آفات برگ خوار مانند حلزون‌ها، هزارپا و سایر آفات معمول باغ مانند شته‌ها، به شما کمک می‌کند تا به موقع آن‌ها را از بین ببرید.

کوددهی به اسفناج

چند نکته برای پرورش اسفناج در مناطق گرمسیری

کاشت اسفناج در گلدان

اسفناج یک محصول فصل خنک است. پرورش اسفناج در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری بسیار آسان است. علاوه بر این، شما می‌توانید آن را به طور پیوسته و در تمام طول سال پرورش دهید. البته در ماه‌های گرم تابستان، باید به آن سایه و آب کافی بدهید تا خاک خنک و مرطوب نگه داشته شود.
در هوای گرم، سبزیجاتی مانند کاهو و اسفناج زود گل می‌دهند و شروع به تولید دانه می‌کنند. یکی از مهمترین مواردی که هنگام پرورش اسفناج در مناطق گرمسیری باید در نظر داشته باشید، پرورش ارقام مقاوم در برابر گرما است (تعداد زیادی از انواع آسیایی که برای آب و هوای گرمسیری مناسب هستند) که به آرامی رشد می‌کنند و به سرعت گل نمی‌دهند. این انواع به راحتی گرما و رطوبت را تحمل می‌کنند.

برداشت اسفناج

گیاه اسفناج بسته به شرایط رشد و رقم، 37 تا 50 روز پس از جوانه زنی آماده برداشت خواهد شد.
برداشت اسفناج باید زمانی انجام شود که گیاه حداقل 5 تا 6 برگ سالم تشکیل داده باشد و طول آنها حداقل 7 تا 10 سانتی متر باشد. ابتدا برگ‌های بیرونی را برداشت کنید و برگ‌های داخلی جدید را بگذارید تا به رشد خود ادامه دهند یا با چاقو یا قیچی کل گیاه را از پایه قطع کنید تا گیاه دوباره جوانه بزند.
هنگامی که هوا مرطوب و گرم می‌شود (در آب و هوای گرم) گیاه تمایل به تشکیل یک ساقه قائم دارد، که می‌توانید روی آن چند گل کوچک زرد یا سبز در حال رشد مشاهده کنید. هم زمان با گل‌دهی و تولید گل بعدی، شاخ و برگ گیاه ضخیم شده و طعم آن تلخ می‌شود. بنابراین برداشت گیاه قبل از شروع گلدهی برای داشتن بهترین طعم، ضروری است.

برداشت اسفناج

 

 

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ