علف کش ارگانیک

علف کش ارگانیک یا طبیعی چیست؟

علف کش ارگانیک

استفاده از علف کش‌های ارگانیک برای از بین بردن علف‌های هرز

هیچ کس علف‌های هرز را دوست ندارد. شاید بعضی‌ها برای از بین بردن آن‌ها تلاش زیادی بکنند. به طور کلی، بسیاری از ما ساعت‌های زیادی را صرف از بین بردن علف‌های هرز ناخواسته می‌کنیم. اگر تا به حال فکر کرده‌اید که راه ساده تری وجود داشته باشد، احتمالاً به استفاده از علف کش فکر کرده‌اید اما نگران تأثیرات احتمالی آن نه تنها روی گیاهان خوراکی بلکه روی حیوانات خانگی، بچه ها یا خودتان هستید. وقت آن رسیده است که از علف کش‌های ارگانیک برای از بین بردن علف‌های هرز استفاده کنیم. اما آیا علف کش‌های ارگانیک موثرند؟ به هر حال علف کش ارگانیک چیست؟

علف کش ارگانیک چیست؟

علف کش ارگانیک

علف کش‌ها ممکن است غیر ارگانیک باشند، که به طور مصنوعی در آزمایشگاه ساخته می‌شوند. یا ممکن است ارگانیک باشند، به این معنی که این محصول از ترکیباتی ساخته شده است که به طور طبیعی در طبیعت وجود دارند. هر دو مزایا و معایبی دارند. علف کش‌های ارگانیک به سرعت تجزیه می‌شوند، هیچ اثری از آن‌ها باقی نمی‌ماند ولی سمی نیستند. علف کش‌های آلی به دلیل نگرانی‌های زیست محیطی و بهداشتی مورد توجه زیادی قرار گرفته‌اند. علف کش‌های ارگانیک ممکن است برای مزرعه ارگانیک تجاری یا پرورش دهندگان خانگی گران باشد. آن‌ها در هر شرایطی کارساز نیستند و نتایج اغلب موقتی هستند و باید چندین بار از آن‌ها استفاده شود. این علف کش‌ها عموماً همراه با روش‌های کنترل علف‌های هرز به صورت دستی و یا با روش مکانیکی مورد استفاده قرار می‌گیرند. علف کش‌های ارگانیک به صورت غیر انتخابی عمل می‌کنند، به این معنی که توانایی تمایز بین علف‌های هرز یا ریحان را ندارند. علف کش‌های آلی در گیاهان تازه جوانه زده و گیاهانی که هم اکنون در حال رشد هستند، بسیار موثر می‌باشند. متأسفانه، این بدان معنی است که روزهای بیرون کشیدن علف‌های هرز از زمین توسط شما هرگز به پایان نخواهد رسید، اما یک علف کش ارگانیک هنوز هم می‌تواند کمک کننده باشد.

استفاده از علف کش‌های ارگانیک

استفاده از علف کش‌های ارگانیک به این دلیل که اکثر علف کش‌های ارگانیک غیر انتخابی هستند، در چمنزارها یا باغ‌ها کاربرد کمی دارند اما برای ریشه کن کردن کامل یک منطقه بسیار مناسب می‌باشند. محصولات تجاری مانند صابون علف کش حاوی اسیدهای چرب، سرکه یا اسید استیک و روغن‌های اساسی (اوژنول، روغن میخک و روغن مرکبات) هستند که باعث از بین رفتن علف‌های هرز می‌شوند. علف کش ارگانیک کنجاله گلوتن ذرت (CGM) یک کنترل کننده طبیعی علف‌های هرز قبل از ظهور آن‌ها است که برای ریشه کن کردن علف‌های هرز پهن برگ و علف‌های طبقه فوقانی خاک استفاده می‌شود. برای استفاده از CGM در باغ، به ازای هر 35 متر، 8 کیلو از CGM روی زمین پهن کنید. پنج روز پس از استفاده از گلوتن ذرت، اگر بارش نداشته‌اید آن را خوب آب دهید. CGM پس از 5 تا 6 هفته موثر است. مونوسرین محصول جانبی برخی از قارچ‌ها است و مانند علف کش جانسون علف‌های هرز را از بین می‌برد. 

استفاده از علف کش ارگانیک

اثر بخشی علف کش‌های ارگانیک

اثر بخشی علف کش ارگانیک

آیا علف کش‌های ارگانیک موثر هستند؟ از آنجا که آن‌ها علف کش‌های تماسی هستند، نیاز به پوشش کامل گیاه با اسپری دارند. سپس اجزای ارگانیک موجود در علف کش، کوتیکول مومی گیاه را از بین می‌برند و یا به دیواره سلول‌ها آسیب می‌رسانند و باعث می شوند آب موجود در علف‌های هرز بیش از حد از بین برود و در نتیجه علف‌های هرز از بین می‌روند. اثر بخشی این علف کش‌های ارگانیک بسته به نوع علف‌های هرز، اندازه و حتی آب و هوا متفاوت است. این علف کش‌های آلی برای علف‌های هرز با قد کمتر از 10 سانتی متر بهترین عملکرد را دارند. برای علف‌های هرز بالغ احتمالا باید چندین بار با دوزهای مختلف از علف کش‌های ارگانیک استفاده شود و حتی در این صورت، برگها ممکن است بمیرند اما گیاه به سرعت از ریشه‌های آسیب ندیده دوباره جوانه می‌زند. برای بهترین نتیجه، علف کش‌های ارگانیک را در یک روز گرم و آفتابی روی علف‌های هرز جوان استفاده کنید. 

انواع علف کش‌های ارگانیک

سرکه: سرکه یک کنترل کننده ارگانیک برای از بین بردن علف‌های هرز است. بسیاری از ما در مورد اثر استفاده از سرکه به عنوان قاتل علف‌های هرز چیزی شنیده‌ایم. واقعاً جواب خواهد داد. به عنوان یک علف کش ارگانیک خانگی، از سرکه خالص استفاده کنید. هر چه سرکه غلظت اسید استیک بیشتری داشته باشد، اثربخشی آن بیشتر است. بخاطر داشته باشید که اگر از سرکه علف کش به جای سرکه معمولی خانگی استفاده کنید، غلظت اسید استیک در سرکه علف کش 10 تا 20 درصد بیشتر از سرکه سفید است. این بدان معناست که می‌تواند باعث سوختگی پوست و چشم شود، بنابراین مراقب باشید. استفاده از سرکه معمولاً به بیش از یک بار استفاده برای از بین بردن علف‌های هرز نیاز دارد. استفاده‌های مکرر در واقع خاک را نیز اسیدی می‌کند، که ممکن است خوب یا بد باشد. خوب است زیرا علف‌های هرز برای رشد مجدد کار سختی دارند، ولی اگر بخواهید در آن منطقه چیز دیگری بکارید ممکن است برای بعضی از گیاهان بد باشد. 
آب جوش: گرچه آب جوش یک علف کش ارگانیک نیست، اما یک روش طبیعی برای کنترل علف‌های هرز است. شما فقط با یک کتری آب جوش در اطراف گشت می‌زنید و علف‌های هرز را از بین می‌برید. در مزارع ارگانیک تجاری از بخار استفاده شده است که به نوعی ایده مشابهی است اما برای باغبان خانگی احتمالا غیر عملی باشد.
نور خورشید: شما می‌توانید یک منطقه دارای علف هرز را با پوشاندن آن‌ها با یک لایه پلاستیک شفاف، آفتاب گیر کنید. نور خورشید علف کش نیست، اما برای از بین بردن علف‌های هرز موثر است، به ویژه در مناطق وسیع و بدون گیاه دیگر. هر گونه علف‌های هرز بلند را بچینید و سپس در گرمترین زمان از سال در تابستان به مدت 6 هفته منطقه را با پلاستیک شفاف بپوشانید. لبه‌های پلاستیک را به زمین وصل کنید. بعد از گذشت 6 هفته، علف‌های هرز به همراه دانه‌هایشان از بین می‌روند.
علف کش شعله ای: در آخر، می‌توانید یک علف کش دستی شعله دار را نیز امتحان کنید. این علف کش شامل یک مشعل پروپان با یک نازل طولانی است. آتش زدن علف‌های هرز موثر است ولی باید محتاطانه از آن استفاده کنید. البته برای استفاده از هر نوع علف کش باید مواظب باشید. بعضی از علف کش‌ها حاوی بوراکس یا نمک هستند که می‌تواند تاثیرات جبران ناپذیری برای خاک شما داشته باشند، به گونه‌ای که دیگر هیچ گیاهی در چنین خاکی رشد نخواهد کرد.

علف کش ارگانیک

 

 

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ