ساخت کود با پوست تخم مرغ

مزایای پوست تخم مرغ برای تقویت گیاهان

استفاده از پوست تخم مرغ برای تقویت گیاهان

استفاده از پوست تخم مرغ برای گیاهان

دفعه بعدی که برای تهیه صبحانه یا پخت غذا چند تخم مرغ استفاده کردید، پوسته‌ها را دور نریزید. اگر باغبانی می‌کنید، مواد مغذی موجود در پوسته تخم مرغ یک کود مناسب و ارزان برای گیاهان شماست. برخلاف کودهای شیمیایی، وقتی در باغچه خود از پوسته تخم مرغ استفاده می‌کنید، دیگر نگران این نیستید که بیش از حد از آن استفاده نمایید. در نظر داشته باشید که پوسته تخم مرغ به تنهایی منبع تغذیه مناسبی برای گیاهان شما نیست.

مواد مغذی موجود در پوسته تخم مرغ

مواد مغذی موجود در پوست تخم مرغ

پوسته‌ تخم مرغ در اصل از کربنات کلسیم ساخته شده است، کربنات کلسیم ماده‌ای است که در آهک کشاورزی یافت می‌شود‌، طبق گفته استاد باغبانان شهرستان همیلتون، تن. جف گیلمن، نویسنده کتاب "حقیقت در مورد اصلاح باغبانی"، آزمایشی کوچک برای تعیین خواص غذایی پوسته تخم مرغ انجام داد. او به مدت 24 ساعت پوسته تخم مرغ را در آب غوطه ور کرد و سپس آب را به آزمایشگاه فرستاد. نتایج آزمایشگاه نشان داد که آب حاصل از پوسته تخم مرغ حاوی 4 میلی گرم کلسیم و پتاسیم و همچنین مقادیر بسیار کمی فسفر، منیزیم و سدیم است.

خیساندن پوسته تخم مرغ

یک چای کود پوسته تخم مرغ درست کنید و آن را در باغچه خود استفاده کنید. 3.5 لیتر آب را بجوشانید و سپس 10 پوسته تخم مرغ تمیز و خشک به آن اضافه کنید. برای دم کشیدن قوی تر، 20 عدد پوسته تخم مرغ را اضافه کنید. بگذارید پوسته‌ها یک شب در آب بمانند و سپس آب را صاف کنید. کنسانتره را مستقیماً روی خاک بریزید تا گیاهان از کلسیم و پتاسیم استفاده کنند. گیلمن توصیه می‌کند این کار را هفته‌ای یک بار انجام دهید، اگرچه تعداد دفعات پوسته تخم مرغ بستگی به عادت‌های مصرف تخم مرغ در خانواده دارد.

خیساندن پوسته تخم مرغ

خرد کردن پوسته‌ها

خرد کردن پوسته تخم مرغ

به جای تهیه چای‌، می‌توانید پوسته‌های تخم مرغ را خرد کرده و مستقیماً به خاک باغچه خود اضافه کنید. پوسته‌ها را در تمام زمستان جمع کنید تا در زمان کاشت منبع کافی داشته باشید. پوسته‌ها را بشویید و خشک کنید تا باقی مانده تخم مرغ روی آن‌ها از بین برود. پوسته‌های تخم مرغ را درون یک غذاساز قرار دهید و آن‌ها را کاملا پودر کنید. هنگام خرد كردن پوسته تخم مرغ از ماسك استفاده كنید تا گرد و غبار آن وارد دهان شما نشود. پوسته‌های پودر شده را درست قبل از کاشت بذر یا گیاه، در خاک مخلوط کنید. گیلمن پیشنهاد می‌کند برای هر گیاه از 5 پوسته تخم مرغ استفاده نمایید. قبل از اینکه گیاه را در گلدان بکارید، می‌توانید یک مشت پوسته در سوراخ کاشت بپاشید و سپس گیاه مورد نظر را در سوراخ قرار دهید و دور آن خاک بریزید.

فواید پوسته تخم مرغ برای گیاهان

گیاهان برای رشد به کلسیم احتیاج دارند. کلسیم به گیاهان کمک می کند تا یک ساختار سلولی قوی داشته باشند. به گفته وزارت کشاورزی ایالات متحده، کمبود کلسیم در گیاهان جوان قابل مشاهده است، زیرا برگ‌ها پیچ خورده می‌شوند یا لکه های سیاه دارند. رشد کلی گیاه نیز متوقف می‌شود. در گیاهان مثمر مانند گوجه فرنگی، کمبود کلسیم به صورت پوسیدگی انتهای شکوفه یا لکه‌ای نازک و تاریک در پایین میوه، مشهود است. یک مزیت استفاده از پوسته تخم مرغ در باغ این است که تکه‌های پوسته بزرگتر از نزدیک شدن حلزون‌ها به گیاهان جلوگیری می‌کند. لبه‌های تیز پوسته‌ها بدن نرم حلزون‌ها را تحریک می‌کند و در نتیجه باعث می‌شود حلزون‌ها به گیاهان نزدیک نشوند.
نکته: پوست تخم مرغ را برای گیاهانی که در خاک اسیدی رشد می‌کنند استفاده نکنید. از جمله گیاهانی که خاک اسیدی را دوست دارند می‌توان بلوبری را نام برد.

فواید پوسته تخم مرغ برای گیاهان

 

 

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ