خرید بذر سبزیجات ارگانیک

 

سبزی تره :

تره یک سبزی خوشمزه و پرخاصیت است که می‌توانید در خانه و گلدان کاشته و از آن لذت ببرید. برای کاشت تره در خانه، شما به موارد زیر نیاز دارید:
•  گلدان مستطیل
•  خاک حاوی کود دامی و ورمی کمپوست
•  بذر تره
•  آبپاش
•  نایلون یا روزنامه
مراحل کاشت تره در خانه به شرح زیر است:
•  ابتدا بذرهای تره را یک شب در آب ولرم خیس کنید.
•  سپس خاک را در گلدان بریزید و به خوبی مرطوب کنید.
•  بذرهای تره را روی خاک پخش کنید و با یک لایه نازک خاک بپوشانید.
•  گلدان را با نایلون یا روزنامه بپوشانید و در جایی که نور خورشید می‌رسد قرار دهید.
•  هر روز گلدان را با آبپاش آبیاری کنید و نایلون یا روزنامه را بردارید تا بذرها جوانه بزنند.
•  وقتی که بذرها جوانه زدند، نایلون یا روزنامه را کاملا بردارید و گلدان را در جایی که نور کافی دارد نگه دارید.
•  هر هفته یک بار گلدان را با کود دامی یا ورمی کمپوست تغذیه کنید.
•  وقتی که تره‌ها به اندازه کافی رشد کردند، می‌توانید از آنها برای آشپزی استفاده کنید.
تره دارای فواید زیادی برای سلامتی بدن است. برخی از این فواید عبارتند از:
•  کاهش فشار خون، کلسترول و التهابات
 •  بهبود سلامت قلب، ریه، کلیه و رحم  

•  تسکین درد مفاصل، گوش، بواسیر و زگیل

 •  رفع یبوست، گرفتگی صدا، سیاه سرفه و خونریزی بینی

 •  تقویت و سلامت استخوان‌ها، دندان‌ها، موها و پوست

  خرید بذر تره

خرید بذر سبزیجات ارگانیک

سبزی گشنیز:

گشنیز یک سبزی خوشمزه و پرخاصیت است که می‌توانید در خانه و گلدان کاشته و از آن لذت ببرید.
مراحل کاشت گشنیز در خانه به شرح زیر است:
•  ابتدا بذرهای گشنیز را یک شب در آب ولرم خیس کنید.
•  سپس خاک را در گلدان بریزید و به خوبی مرطوب کنید.
•  بذرهای گشنیز را روی خاک پخش کنید و با یک لایه نازک خاک بپوشانید.
•  گلدان را با نایلون یا روزنامه بپوشانید و در جایی که نور خورشید می‌رسد قرار دهید.
•  هر روز گلدان را با آبپاش آبیاری کنید و نایلون یا روزنامه را بردارید تا بذرها جوانه بزنند.
•  وقتی که بذرها جوانه زدند، نایلون یا روزنامه را کاملا بردارید و گلدان را در جایی که نور کافی دارد نگه دارید.
•  هر هفته یک بار گلدان را با کود دامی یا ورمی کمپوست تغذیه کنید.
•  وقتی که گشنیزها به اندازه کافی رشد کردند، می‌توانید از آنها برای آشپزی استفاده کنید.
گشنیز یکی از گیاهانی است که برای مصارف غذایی و دارویی استفاده می‌شود. این گیاه با نام علمی Coriandrum sativum شناخته می‌شود و در بسیاری از کشورها، از جمله ایران، به عنوان ادویه و گیاه دارویی کاربرد دارد. 
فواید سبزی گشنیز:
ضد التهاب و ضد عفونی‌کننده
بهبود عملکرد گوارش
کاهش سطح کلسترول
پایین آوردن فشار خون
مفید برای سلامت استخوان‌ها
کاهش التهاب مفاصل
افزایش سیستم ایمنی بدن
بهبود خواب
در نهایت، می‌توان گفت که گشنیز به عنوان یک گیاه دارویی و ادویه ایمن و مفید است که برای درمان بسیاری از بیماری‌ها و حفظ سلامتی بدن بسیار مفید است. به همین دلیل، می‌توان گشنیز را به عنوان یکی از مواد غذایی ضروری و بهداشتی در غذاهای خود در نظر گرفت.

خرید بذر گشنیز

خرید بذر سبزیجات ارگانیک

سبزی شاهی :

سبزی شاهی یا تره تیزک یا تره تندک یک نوع سبزی خوراکی است که به صورت خام و گاهی پخته مصرف می‌شود. به بذر آن سپندان گویند. در زبان مازندرانی به آن ترتیزک می‌گویند شاهی گیاهی است علفی و یک ساله که در طب قدیم ایران به نام هی جرجیزبستانی و رشاد نیز معروف است.
سبزی شاهی دارای خواص فراوانی برای سلامتی بدن است. برخی از این خواص عبارتند از:
•  بهبود عملکرد گوارش و هضم غذا
•  کاهش قند خون و پیشگیری از دیابت
•  تسکین درد صفرا و اضطراب
•  دفع سنگ‌های کلیه و مثانه
•  تقویت سیستم ایمنی و مقاومت بدن
•  پیشگیری از کم‌خونی و زخم‌های دهانی
•  حفظ سلامت چشم و پوست
سبزی شاهی را می‌توان در خانه و گلدان کاشت و پرورش داد. برای این کار باید بذر شاهی را در آب ولرم خیس کرده و سپس روی خاک پخش کرده و با نایلون یا روزنامه پوشانده و در جایی که نور خورشید می‌رسد قرار داد بعد از جوانه زدن بذرها، نایلون یا روزنامه را بردارید و گلدان را در جایی که نور کافی دارد نگه دارید. هر هفته یک بار گلدان را با کود دامی یا ورمی کمپوست تغذیه کنید.


خرید بذر شاهی

:سبزی جعفری 

سبزی جعفری یک گیاه خوراکی است که در انواع غذا و سوپ مورد استفاده قرار می‌گیرد. جعفری معمولاً به صورت تر و خشک عرضه و مصرف می‌شود و فواید بسیاری نیز دارد. برخی از فواید جعفری عبارتند از:
•  بهبود عملکرد گوارش و هضم 
•  کاهش قند خون و پیشگیری از دیابت
•  تسکین درد صفرا و اضطراب
•  دفع سنگ‌های کلیه و مثانه
•  تقویت سیستم ایمنی و مقاومت بدن
•  پیشگیری از کم‌خونی و زخم‌های دهانی
•  حفظ سلامت چشم و پوست 
برای کاشت جعفری، مراقبت‌های زیر را دنبال کنید:

زمان کاشت: بهار و پاییز بهترین زمان‌ها برای کاشت جعفری هستند.
مکان انتخابی : انتخاب مکانی با خاک حاصل‌خیز و زهکشی مناسب اهمیت دارد.

روش کاشت : بذرهای جعفری را در خاک فشرده کنید و سپس با یک لایه نازک خاک مسدود کنید.

آبیاری منظم : جعفری نیاز به آبیاری منظم دارد. خشکی زمین می‌تواند به رشد آن آسیب برساند.

نور و حرارت : جعفری به نور خورشید مستقیم نیاز دارد. دمای معتدل به آن کمک می‌کند.

پیشگیری از بیماری‌ها : مراقبت از گیاهان و جلوگیری از آفت‌ها و بیماری‌ها مهم است.

خرید بذر جعفری

خرید بذر سبزیجات ارگانیک

پیازچه:

پیازچه گیاهی یک ساله از خانواده پیاز است. این گیاه یکی از سبزیجات بسیارخوش مزه می‌باشد که هم به صورت خام و هم در غذاها مورد استفاده قرار می‌گیرد و طعم بسیار خوبی به غذاها می‌دهد. پیازچه همچنین دارای خواص بسیاری می‌باشد. از جمله خواص پیازچه: کاهش دهنده کلسترول و تری گلیسیرید، تقویت سیستم ایمنی بدن، سرشار از ویتامین C ، جلوگیری از رشد سلول‌های سرطانی، از بین بردن عفونت‌های قارچی، تنظیم فشار خون، تقویت بینایی، درمان اسهال و ... می‌باشد. پیازچه به ارتفاع 25 تا 35 سانتی‌متر رشد می‌کند و کاشت و رشد آسانی دارد. این مجموعه بذر شامل پیازچه‌هایی به رنگ سفید، زرد و قرمز روشن می‌باشد.

بذر پیازچه را در بهار به طور مستقیم در زمین بکارید. پیازچه آفتاب کامل و خاک‌های شل را دوست دارد. بذرها را به عمق 5 میلی متر در خاک بکارید. تا زمان جوانه زنی خاک را همیشه مرطوب نگه دارید. بذر پیازچه 4 تا 10 روز بعد از کاشت جوانه می‌زند. دمای مناسب برای جوانه‌زنی بذر پیازچه 20 تا 25 درجه سانتی‌گراد است. بعد از جوانه‌زنی، سه روز یک بار به گیاهان آب دهید. فاصله بین گیاهان را 10 سانتی‌متر در نظر بگیرید. بذرهای پیازچه را می‌توان در گلدان نیز کاشت و در خانه نگه داری نمود. بذر پیازچه را می‌توان در اواخر تابستان یا اوایل پاییز هم کاشت.

خرید بذر پیازچه

خرید بذر سبزیجات ارگانیک

ریحان سبز:

ریحان یک گیاه خوراکی و معطر است که در آشپزی و سالاد به کار می‌رود. ریحان دارای خواص زیادی مثل  بهبود عملکرد گوارش و هضم غذا ,کاهش قند خون و پیشگیری از دیابت , تسکین درد صفرا و اضطراب , دفع سنگ‌های کلیه و مثانه , تقویت سیستم ایمنی و مقاومت بدن, پیشگیری از کم‌خونی و زخم‌های دهانی , حفظ سلامت چشم و پوست.
ریحان را می‌توان در خانه و گلدان کاشت و پرورش داد. برای این کار باید بذر ریحان را در آب ولرم خیس کرده و سپس روی خاک پخش کرده و با نایلون یا روزنامه پوشانده و در جایی که نور خورشید می‌رسد قرار داد. بعد از جوانه زدن بذرها، نایلون یا روزنامه را بردارید و گلدان را در جایی که نور کافی دارد نگه دارید. هر هفته یک بار گلدان را با کود دامی یا ورمی کمپوست تغذیه کنید.

خرید ریحان سبز

خرید بذر سبزیجات ارگانیک

ریحان بنفش:

ریحان بنفش یک نوع ریحان است که دارای برگ‌های ارغوانی و معطر است. این گیاه در آشپزی و سالاد به کار می‌رود و خواص زیادی برای سلامتی بدن دارد.ریحان بنفش را می‌توان در خانه و گلدان کاشت و پرورش داد. برای این کار باید بذر ریحان بنفش را در آب ولرم خیس کرده و سپس روی خاک پخش کرده و با نایلون یا روزنامه پوشانده و در جایی که نور خورشید می‌رسد قرار داد بعد از جوانه زدن بذرها، نایلون یا روزنامه را بردارید و گلدان را در جایی که نور کافی دارد نگه دارید هر هفته یک بار گلدان را با کود دامی یا ورمی کمپوست تغذیه کنید.

خرید ریحان بنفش

خرید بذر سبزیجات ارگانیک

 

تربچه:

تربچه‌ها از سبزیجات محبوب هستند و طعم بسیار خوبی دارند. انواع تربچه با طعم‌های تند و شیرین وجود دارد. تربچه‌ها اندازه کروی تا بیضی شکل دارند و علاوه بر طعم بسیار خوب، شکل و رنگ آن‌ها نیز بسیار جالب است. تربچه را می‌توان به راحتی هم در گلدان و هم در زمین کاشت.

زمان کاشت بذر تربچه از اوایل بهار تا اوایل پاییز می‌باشد. بذر تربچه را به طور مستقیم در زمین به عمق نیم تا یک سانتی‌متر بکارید. خاکی که برای کاشت تربچه استفاده می‌شود باید زهکشی خوبی داشته باشد و با کودهای آلی غنی شده باشد. می‌توان خاک را با مقداری کمپوست مخلوط کرد و اگر خاک زهکشی خوبی ندارد می توان به آن مقدای شن و ماسه اضافه نمود. اضافه کردن مواد مغذی باید قبل از کاشت انجام شود و بعد از جوانه زنی می توان این کار را دوباره انجام داد. فاصله کاشت بین بذرها را 5 تا 10 سانتی‌متر و فاصله بین ردیف‌های کاشت را 15 سانتی‌متر در نظر بگیرید. جوانه‌زنی 5 تا 10 روز طول می‌کشد. تا زمان جوانه‌زنی، خاک را مرطوب نگه دارید. بعد از جوانه‌زنی نیز خاک باید به صورت منظم مرطوب باشد و نباید خشک شود. بذر تربچه را می‌توان از ابتدا در گلدان کاشت و در آن نگه داری نمود. دمای مناسب برای جوانه‌زنی بذر تربچه 13 تا 24 درجه سانتی‌گراد است. گلدان را در جایی قرار دهید که در معرض باد نباشد و حداقل روزی 6 ساعت نور خورشید به آن بتابد. گلدانی که برای کاشت ترب استفاده می‌شود باید حداقل 15 تا 20 سانتی‌متر عمق داشته باشد. قطر گلدان به تعداد ترب که قرار است در آن کاشته شود بستگی دارد. بین بذرها 5 تا 10 سانتی‌متر فاصله قرار دهید. زمانی که قطر ترب‌ها به اندازه مورد نظر رسید آن‌ها را برداشت کنید. در صورتی که تربچه را در زمین کاشته‌اید، می‌توانید اجازه دهید به قطر بیشتری برسند.

خرید بذر تربچه

خرید بذر سبزیجات ارگانیک

 

شوید:

شوید یک گیاه یک ساله یا دو ساله است که می‌تواند به ارتفاع یک متر بلند شود. گیاه شوید یک سبزی معطر می‌باشد که به صورت تازه یا خشک شده در انواع غذا ها و ترشی ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. شوید در خاک های غنی با زهکشی خوب و آفتاب کامل رشد می‌کند.

 زمان کاشت بذر شوید در بهار بعد از اتمام سرما می‌باشد. زمانی که دمای هوا به 15 درجه و بالاتر رسید می‌توانید اقدام به کاشت بذر شوید کنید. بذرها را به صورت مستقیم در زمین بکارید. بذر شوید را به عمق نیم سانتی متر در خاک قرار دهید. فاصله بین بذرها را 10 سانتی متر و فاصله بین ردیف‌های کاشت را 15 تا 25 سانتی متر در نظر بگیرید. دمای مناسب برای جوانه زنی بذر شوید 15 تا 21 درجه سانتی گراد است. بذرها را می‌توان ابتدا نشا کرد و سپس نهال‌ها را به زمین انتقال دهید. تا زمان جوانه زنی خاک را مرطوب نگه دارید، مواظب باشید خاک خیلی خیس نشود.

خاکی که برای کاشت شوید استفاده می‌شود باید سبک و تا حدودی غنی باشد. بهتر است قبل از کاشت بذر یا نهال شوید، خاک را شخم بزنید و آن را نرم کنید و سپس خاک را با کمپوست و خاک برگ یا کود حیوانی پوسیده مخلوط کنید. این کار باعث می‌شود زهکشی خاک افزایش یابد و خاک غنی تر شود. کمپوست را تا عمق 20 تا 30 سانتی‌متر با خاک مخلوط کنید. شوید در اکثر خاک‌ها رشد می‌کند ولی برای به دست آوردن بهترین نتیجه، بهتر است این نکات رعایت شوند. 

خرید بذر شوید

خرید بذر سبزیجات ارگانیک

 

شنبلیله:

شنبلیله (fenugreek) گیاهی علفی و یکساله است که می‌تواند به ارتفاع 10 تا 50 سانتی‌متر رشد کند. این گیاه در گذشته کاربرد دارویی داشته و سال‌های زیادی است که به عنوان سبزی خوراکی در غذاها و یا به صورت خام مورد استفاده قرار می‌گیرد. سبزی شنبلیله رشد آسانی دارد و به راحتی در زمین و یا حتی گلدان نیز قابل کاشت است. شنبلیله در مناطق سردسیر تا گرمسیر رشد می‌کند. در مناطق گرمسیر می‌تواند به راحتی در تمام طول سال به رشد خود ادامه دهد. 
شنبلیله سرشار از مواد معدنی و انواع ویتامین‌ها می‌باشد و ارزش غذایی بالایی دارد. دانه‌های شنبلیله دارای خواص دارویی زیادی هستند. از جمله این خواص شامل: کاهش قند خون، کاهش کلسترول، درمان التهاب روده و معده، درمان آسم، آرتروز، برونشیت، بهبود گوارش، درمان مشکلات پوستی، درمان اختلالات هورمونی، درمان گلو درد، درمان سوزش معده، تقویت مو، افزایش شیر مادر، درمان اختلالات رشدی و ... می‌باشد. 

زمان کاشت شنبلیله در بهار بعد از اتمام سرما می‌باشد. در مناطق گرم که زمستان‌های سردی ندارند، می‌تون آن را در پاییز نیز کاشت. در صورتی که قصد دارید شنبلیله را در گلدان بکارید و در خانه نگه دارید، هر زمان از سال می‌توانید اقدام به کاشت کنید. 
شنبلیله بهتر است از ابتدا در مکان اصلی (گلدان یا زمین) کاشته شود. این گیاه با انتقال نشا ممکن است از بین برود بنابراین بهتر است از ابتدا در مکان اصلی کاشته شود. قبل از کاشت خاک را شخم بزنید و آن را با کمپوست یا کود حیوانی پوسیده مخلوط کنید. بذرها را به عمق نیم سانتی متر در خاک بکارید. بعد از کاشت خاک را مرطوب کنید و تا زمان جوانه زنی خاک را مرطوب نگه دارید. فاصله کاشت بین بذرها را 3 تا 5 سانتی متر و فاصله بین ردیف‌های کاشت را 25 سانتی متر در نظر بگیرید. 
دما برای کاشت شنبلیله باید حداقل 15 درجه سانتی‌گراد باشد. دمای مناسب برای جوانه زنی بذر شنبلیله 21 تا 26 درجه سانتی‌گراد است. جوانه زنی بذر شنبلیله 7 تا 10 روز طول می‌کشد. شنبلیله باید در مکانی کاشته شود که حداقل روزی 4 تا 5 ساعت نور مستقیم خورشید دریافت کند. در آب و هوای گرم باید در مکانی کاشته شود که در طول روز سایه هم داشته باشد ولی در مناطق سردسیر می‌توان شنبلیله را در آفتاب کامل کاشت. 
شنبلیله به کود نیاز ندارد ولی برای تقویت رشد می‌توان هر ماه یک بار به آن کمپوست دهید. 

خرید بذر شنبلیله

خرید بذر شنبلیله

 

 

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ