فواید شیر برای گیاهان

شیر به عنوان کود

مزایای شیر برای گیاهان

آیا شیر برای گیاهان مفید است؟

اخیرا مطالب زیادی در رابطه با مزایای شیر برای تقویت گیاهان منتشر شده است. اسیدهای آمینه، پروتئین‌ها، آنزیم‌ها و قندهای طبیعی که شیر را به غذایی مفید برای انسان و حیوان تبدیل می‌کند، برای پرورش جوامع سالم میکروب‌ها، قارچ‌ها و باکتری‌های مفید در کمپوست و خاک باغ شما نیز مفید هستند.
کاملا درست است. میکروب‌ها مولکول‌های بزرگتر شیر را به عناصر غذایی اساسی تبدیل می‌کنند که گیاهان می‌توانند از آن‌ها به عنوان منبع غذایی استفاده کنند. با این حال، در مورد هر نوع ماده غذایی می‌توان اظهارات یکسانی داشت. بقایای میوه‌ها و سبزیجات‌، مواد زائد گیاهی، کود، کمپوست، خرده چوب و حتی کاغذ نیز می‌توانند برای گیاهان مفید باشند. استفاده از شیر به عنوان کود از گذشته‌های دور در باغ یک درمان قدیمی بوده است. تغذیه گیاهان با شیر علاوه بر کمک به رشد گیاه، می‌تواند بسیاری از مسائل موجود در باغ، از کمبود کلسیم گرفته تا ویروس‌ها و کپک پودری را کاهش دهد. 

مزایای شیر برای گیاهان

استفاده از شیر به عنوان کود

از شیر حرارت دیده استفاده نکنید. برای تقویت گیاهان بهتر است از شیر خام استفاده نمایید. شیر نه تنها برای انسان بلکه برای گیاهان نیز منبع خوبی از کلسیم است. شیر گاو خام یا غیر پاستوریزه از نظر خواص تغذیه‌ای برای گیاهان، دارای همان خواصی است که برای حیوانات و انسان دارد. این ماده حاوی پروتئین‌های مفید، ویتامین B و قندهایی است که برای گیاهان مفید هستند و سلامت کلی آن‌ها و عملکرد محصولات را بهبود می‌بخشد. میکروب‌هایی که از اجزای شیر تغذیه می‌کنند نیز برای خاک مفید هستند.
گیاهان نیز مانند انسان‌ها، از کلسیم برای رشد استفاده می‌کنند. کمبود کلسیم در مواردی مشاهده می‌شود که گیاهان دچار کمبود رشد می‌شوند و در حد کامل رشد نمی‌کنند. پوسیدگی انتهای شکوفه، که معمولاً در کدو، گوجه فرنگی و فلفل دیده می‌شود، ناشی از کمبود کلسیم است. تغذیه گیاهان با شیر تضمین می‌کند که رطوبت و کلسیم کافی دریافت می‌کنند. از تغذیه گیاهان با شیر با اثربخشی متفاوتی در کاربردهای دفع آفات، به ویژه دفع شته‌ها استفاده شده است. شاید بهترین استفاده از شیر در کاهش انتقال ویروس‌های برگ موزاییکی مانند موزاییک تنباکو بوده است. از شیر به عنوان یک ماده ضد قارچی موثر به ویژه در پیشگیری از کپک پودری نیز استفاده شده است. 

مضرات استفاده از شیر برای گیاهان

همراه با مزایای استفاده از شیر برای گیاهان، باید مضرات آن را نیز ذکر کرد. در واقع استفاده بیش از حد از شیر ایده خوبی نیست زیرا باکتری‌های موجود در آن از بین می‌روند، در نتیجه بوی بد و رشد پژمرده و ضعیفی در گیاه ایجاد می‌شود. چربی موجود در شیر می‌تواند بوی نامطبوع تولید کند زیرا تجزیه می‌شود. ارگانیسم‌های خوش خیم قارچی که در برگ‌ها قرار می‌گیرند و شیر را تجزیه می‌کنند، می توانند باعث زشت شدن ظاهر گیاه شوند. گزارش شده است که شیر بدون چربی باعث ایجاد پوسیدگی سیاه، پوسیدگی نرم و لکه برگ آلترناریا در گیاه می‌شود. حتی با وجود این چند اشکال، کاملاً واضح است که فواید شیر برای گیاهان بیشتر از مضرات آن است.

استفاده از شیر به عنوان کود

نحوه استفاده از شیر برای تقویت گیاهان

شیر به عنوان کود

بنابراین چه نوع شیر را می‌توان به عنوان کود در باغ استفاده کرد؟ 
من دوست دارم از شیری استفاده کنم که تاریخ آن گذشته باشد (روش عالی برای بازیافت)، اما شما می‌توانید از شیر تازه، شیر تبخیر شده یا حتی شیر خشک نیز استفاده کنید. مهم است که شما شیر را با آب رقیق کنید. محلول 50 درصد شیر و 50 درصد آب را مخلوط کنید. هنگام استفاده از کود شیر به عنوان محلول پاشی، محلول را در بطری اسپری بریزید و روی برگ های گیاه اسپری کنید. برگ‌ها محلول شیر را جذب می‌کنند. با این حال، به یاد داشته باشید که اگر شیر بیش از حد روی برگ‌ها بماند ضرر دارد، به عنوان مثال بعضی از گیاهان مانند گوجه فرنگی مستعد ابتلا به بیماری‌های قارچی هستند. اگر محلول به اندازه کافی جذب نشده است، می‌توانید برگ‌ها را با پارچه مرطوب به آرامی پاک کرده و یا روی برگ‌ها آب اسپری کنید. 
در صورت داشتن گیاهان زیاد، مانند یک باغ بزرگ، از شیر کمتری می‌توان استفاده کرد. استفاده از سمپاش باغ یک روش معمول برای تغذیه گیاهان با شیر در باغ‌های بزرگ است. پاشیدن شیر روی گیاهان با سمپاش را تا زمانی که کل منطقه پوشانده شود ادامه دهید. در هر 6 متر حدود یک لیتر شیر استفاده می‌شود. اجازه دهید شیر در خاک خیس بخورد. 
این کار را هر چند ماه یک بار تکرار کنید، یا یک بار در ابتدای فصل رشد و دوباره در اواسط فصل اسپری کنید. همچنین می‌توانید مخلوط شیر را در اطراف پایه گیاهان بریزید جایی که ریشه‌ها به تدریج شیر را جذب می‌کنند. این کار برای باغ‌های کوچکتر ایده خوبی است. من به طور معمول یک بطری 2 لیتری (وارونه) را در ابتدای فصل در کنار گیاهان جدید در خاک قرار می دهم. این یک مخزن عالی برای آبیاری و تغذیه گیاهان با شیر است. پس از استفاده از کود شیر، در آن محل از هر نوع سموم شیمیایی یا کود استفاده نکنید. این کار می‌تواند بر اجزای اصلی شیر که برای گیاهان و باکتری‌ها مفید است، تاثیر منفی بگذارد. اگرچه ممکن است بوی بدی از باکتریها در حال تجزیه شیر ایجاد شود، اما بوی آن معمولا پس از چند روز فروکش می‌کند.

 

 

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

1 نظر

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ