داروهای گیاهی برای رفع استرس

استرس یک واکنش طبیعی بدن به تحریکات محیطی است که می‌تواند مفید یا مضر باشد. استرس مفید به ما کمک می‌کند تا با چالش‌ها روبرو شویم و عملکردمان را بهبود بخشیم. اما استرس مضر زمانی رخ می‌دهد که فراتر از توانایی ما باشد و باعث اختلال در سلامت جسمی و روانی ما شود.
برای کاهش استرس مضر، می‌توان از راه‌های مختلفی استفاده کرد، مانند تغییر سبک زندگی، مدیریت زمان، تمرین تنفس، یوگا، مدیتیشن، مشاوره و درمان دارویی. درمان دارویی می‌تواند شامل داروهای شیمیایی یا گیاهی باشد. داروهای گیاهی معمولاً عوارض کمتری نسبت به داروهای شیمیایی دارند و می‌توانند به آرامش اعصاب، بهبود خواب، کاهش اضطراب و افزایش انرژی کمک کنند.

داروهای گیاهی برای رفع استرس


برخی از داروهای گیاهی برای رفع استرس عبارتند از:
•زالزالک: گیاه زالزالک یا کویج یکی از گیاهانی است که در دسته بندی گل سرخ سانان قرار می گیرد و در بیشتر شهرهای ایران یافت می شود. این گیاه دارای خواص بسیاری برای سلامتی است، از جمله:
آنتی اکسیدان های زالزالک با رادیکال های آزاد موجود در بدن مبارزه می کنند و پیری زودرس و بیماری های قلبی را پیشگیری می کنند.

 گیاه زالزالک برای رفع استرس


زالزالک برای درمان اختلالات روانی مانند اضطراب، استرس و افسردگی مفید است و با تاثیر گذاری بر روی سطح هورمون ها باعث می شود که تنش های روحی و جسمی برطرف شود .
زالزالک برای درمان نارسایی های قلبی، خستگی، تنگی نفس و پرفشاری خون موثر است و باعث منبسط شدن رگ های خونی و اکسیژن رسانی بهتر به اعضای بدن می شود .
زالزالک دارای ترکیبات ارگانیک و فیبر است که باعث تنظیم دستگاه گوارش، هضم بهتر غذا و درمان یبوست می شود.

 گیاه زالزالک برای رفع استرس


•گل گاوزبان: گل گاو زبون یک گیاه دارویی است که خواص زیادی برای سلامتی دارد. این گیاه می تواند فشار خون را تنظیم کند، استرس و اضطراب را کاهش دهد، سیستم ایمنی را تقویت کند و در درمان بیماری های تنفسی و گوارشی موثر باشد، برای استفاده از خواص گل گاو زبون می توانید از دمنوش آن به همراه عسل، لیمو یا نبات استفاده کنید.

 گیاه گل گاوزبان برای رفع استرس


•ریشه شیرین بیان: این گیاه دارای ترکیباتی است که می‌توانند سطح هورمون‌های استرس را کاهش دهند و در رفع استرس، اضطراب، افسردگی، خستگی و اعتیاد کمک کنند.

 گیاه ریشه شیرین بیان برای رفع استرس


•تخم شربتی: این گیاه دارای خاصیت ضد اضطراب و ضد افسردگی است و می‌تواند در بهبود خواب، کاهش استرس، افزایش انرژی و تقویت سیستم ایمنی مفید باشد.
تخم شربتی یا تخم چیا یک گیاه دارویی است که خواص زیادی برای سلامتی دارد. این گیاه حاوی مقادیر غنی از فلاونوئیدها و آنتی اکسیدان های مفید است که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود و به همین جهت برای پیشگیری و درمان سرماخوردگی مفید است. تخم شربتی همچنین می تواند فشار خون را تنظیم کند، استرس و اضطراب را کاهش دهد، سطح قند خون را کنترل کند و در درمان بیماری های قلبی و گوارشی موثر باشد. برای استفاده از خواص تخم شربتی می توانید از دمنوش آن به همراه عسل، لیمو یا نبات استفاده کنید.

 گیاه تخم شربتی برای رفع استرس


•اسطوخودوس: این گیاه یکی از معروف‌ترین دمنوش‌های آرام‌بخش در طب سنتی است و یک گیاه دارویی با رایحه شیرین است که برای درمان اضطراب، بی خوابی، افسردگی و سردرد و تشنج مفید است1. این گیاه دارای ترکیبات ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی است که به تقویت سیستم ایمنی و کاهش استرس کمک می کنند. برای استفاده از خواص اسطوخودوس می توانید از دمنوش آن به همراه عسل، لیمو یا نبات استفاده کنید.

 گیاه اسطوخودوس برای رفع استرس


•بادرنجبویه: این گیاه دارای خاصیت ضد اضطراب و ضد افسردگی است و می‌تواند در آرامش اعصاب، بهبود خواب، کاهش استرس، افزایش حافظه و تقویت سیستم گوارشی مفید باشد.

 گیاه بادرنجویه برای رفع استرس


مقدار و زمان مصرف داروهای گیاهی برای درمان استرس ممکن است بستگی به نوع گیاه، شکل دارو، شدت استرس و وضعیت سلامتی فرد داشته باشد. به طور کلی، برای استفاده از داروهای گیاهی برای درمان استرس، باید به نکات زیر توجه کنید:
•قبل از مصرف هر گونه داروی گیاهی، با پزشک مشورت کنید و از عوارض جانبی، تداخلات دارویی و موارد منع مصرف آگاه شوید.
•داروهای گیاهی را از منابع معتبر و با کیفیت بالا تهیه کنید و برچسب داروها را به دقت بخوانید.
•مقدار، زمان و روش مصرف داروهای گیاهی را طبق دستور پزشک یا تولید کننده رعایت کنید و از مصرف بیش از حد خودداری کنید.
•داروهای گیاهی را به صورت مکمل و نه جایگزین درمان‌های دیگر استفاده کنید و با راه‌های دیگر مثل تغییر سبک زندگی، مدیریت زمان، تمرین تنفس، یوگا، مدیتیشن و مشاوره همراه کنید.
•از داروهای گیاهی با احتیاط و با توجه به عوارض جانبی و احتمال حساسیت استفاده کنید و اگر هرگونه علامت نامطلوبی را مشاهده کردید، فوراً مصرف دارو را قطع کنید و به پزشک مراجعه کنید.

داروهای گیاهی برای رفع استرس


 برخی دیگر  از داروهای گیاهی برای درمان استرس،که می‌توانید استفاده کنید عبارتند از:
•گل راعی: می‌توانید از این گیاه به صورت دمنوش، قرص یا قطره استفاده کنید. برای دمنوش، می‌توانید یک تا دو قاشق چایخوری گل راعی را در یک لیوان آب جوش بریزید و بعد از ۱۰ دقیقه صاف کنید و بنوشید. برای قرص یا قطره، می‌توانید روزانه ۲ تا ۴ بار ۲۰۰ تا ۶۰۰ میلیگرم مصرف کنید.

گل راعی برای رفع استرس

•گل ساعتی: می‌توانید از این گیاه به صورت دمنوش، قرص یا کپسول استفاده کنید. برای دمنوش، می‌توانید یک تا دو قاشق چایخوری گل ساعتی را در یک لیوان آب جوش بریزید و بعد از ۵ دقیقه صاف کنید و بنوشید. برای قرص یا کپسول، می‌توانید روزانه ۲ تا ۴ بار ۲۰۰ تا ۴۰۰ میلی‌گرم مصرف کنید.

گل ساعتی برای رفع استرس


•زعفران: می‌توانید از این گیاه به صورت دمنوش، قرص یا کپسول استفاده کنید. برای دمنوش، می‌توانید ۳ تا ۵ تار زعفران را در یک لیوان آب جوش بریزید و بعد از ۱۰ دقیقه صاف کنید و بنوشید. برای قرص یا کپسول، می‌توانید روزانه ۲ بار ۱۵ تا ۳۰ میلی‌گرم مصرف کنید.

زعفران برای رفع استرس


•بابونه: می‌توانید از این گیاه به صورت دمنوش، قرص یا قطره استفاده کنید. برای دمنوش، می‌توانید یک تا دو قاشق چایخوری گل بابونه را در یک لیوان آب جوش بریزید و بعد از ۵ دقیقه صاف کنید و بنوشید. برای قرص یا قطره، می‌توانید روزانه ۲ تا ۴ بار ۲۰۰ تا ۴۰۰ میلی‌گرم مصرف کنید.

رفع استرس با گیاه بابونه


 

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ