قلمه زدن انگور در آب

قلمه زدن انگور در آب یک روش ساده و اقتصادی برای تکثیر این گیاه می‌باشد. برای این کار شما به قیچی باغبانی، یک لیوان یا بطری بلند و آب خنک نیاز دارید. قلمه‌های انگور را از شاخه‌های یکساله، سالم و خشبی انتخاب کنید و طول آنها را حداکثر 35 سانتی‌متر در نظر بگیرید. برش پایین قلمه را درست از زیر گره قطع کنید و برش بالایی را حدود 2 سانتی‌متر بالاتر از آخرین گره و به صورت مورب باشد. قلمه‌ها را در یک لیوان یا بطری قرار دهید و انتهای قلمه برش خورده کاملاً با آب پوشانده شود. قلمه‌های انگور را حدود شش هفته در آب بگذارید، یا تا زمانی که ریشه‌های زیادی به طول 2.5 سانتی متر ایجاد شود. آب را مرتباً با آب تازه عوض کرده و دوباره پر کنید. اجازه ندهید آب کثیف به نظر برسد. بعد از ریشه زایی قلمه ها را می‌توانید در خاک کاشته و از آنها گیاهان جدید تولید کنید.

قلمه زدن انگور در آب


برای ریشه زنی سریعتر می‌توانید از هورمون‌های طبیعی برای ریشه زایی استفاده کنید،هورمون‌های ریشه زایی موادی هستند که باعث تحریک رشد ریشه در قلمه های گیاهان می‌شوند. برخی از این هورمون ها به صورت شیمیایی تولید می‌شوند و برخی دیگر به صورت طبیعی در خانه قابل ساخت هستند. برای ساخت هورمون‌های ریشه زایی طبیعی می‌توانید از موادی مانند دارچین، عسل، آسپرین، سرکه سیب، آلوئه ورا، بید مجنون، شیره نارگیل و شیره درخت توت استفاده کنید. 
   دارچین 
دارچین یکی از هورمون‌های ریشه زایی طبیعی است که می‌توانید برای تقویت ریشه دهی قلمه‌های گیاهان استفاده کنید. دارچین با جلوگیری از رشد قارچ‌ها، محیط مناسبی برای رشد ریشه‌ها فراهم می‌کند.

برای ساخت هورمون ریشه زایی با دارچین، مراحل زیر را دنبال کنید:
  یک قلمه سالم و تازه از گیاه مورد نظر بریده و برگ‌های اضافی را از آن جدا کنید.
  انتهای قلمه را در پودر دارچین فرو کنید و اضافه را تکان دهید.
  قلمه را در یک گلدان با خاک مرطوب قرار دهید و به آن آب بدهید.
  گلدان را در مکانی پر نور ولی نه مستقیماً در معرض نور خورشید قرار دهید.
  خاک را مرطوب نگه دارید و از رشد ریشه‌ها و برگ‌های جدید خبردار شوید.
عسل
عسل یکی از هورمون‌های ریشه زایی طبیعی است که می‌توانید برای تقویت ریشه دهی قلمه‌های گیاهان استفاده کنید. عسل با جلوگیری از رشد قارچ‌ها، محیط مناسبی برای رشد ریشه ها فراهم می‌کند.
 برای ساخت هورمون ریشه زایی با عسل، مراحل زیر را دنبال کنید :
  یک قلمه سالم و تازه از گیاه مورد نظر بریده و برگ‌های اضافی را از آن جدا کنید. دو قاشق غذاخوری عسل را در 2 فنجان (470 میلی لیتر) آب جوش حل کنید و اجازه دهید محلول خنک شود،قلمه های گیاه را قبل از کاشت به مدت 2-3 ساعت در محلول عسل خیس کنید.
آسپیرین
آسپیرین یکی از هورمون‌های ریشه زایی طبیعی است که می‌توانید برای تقویت ریشه دهی قلمه‌های گیاهان استفاده کنید. آسپیرین با افزایش تولید اکسین، یکی از هورمون‌های رشد گیاهی، باعث رشد سریع‌تر ریشه‌ها می‌شود.

برای ساخت هورمون ریشه زایی با آسپیرین، مراحل زیر را دنبال کنید:
 یک قرص آسپیرین بدون روکش را به صورت پودر خرد کنید.
 آسپیرین آسیاب شده را با 1 فنجان (240 میلی لیتر) آب مقطر مخلوط کنید.
 قلمه‌های خود را قبل از کاشت به مدت 2-3 ساعت در محلول آسپیرین فرو کنید.
سرکه سیب
سرکه سیب یکی از هورمون‌های ریشه زایی طبیعی است که می‌توانید برای تقویت ریشه دهی قلمه‌های گیاهان استفاده کنید.سرکه سیب با افزایش تولید اکسین، یکی از هورمون‌های رشد گیاهی، باعث رشد سریع‌تر ریشه‌ها میشود.

برای ساخت هورمون ریشه زایی با سرکه سیب، مراحل زیر را دنبال کنید:
 یک قاشق چای‌خوری سرکه سیب را با شش فنجان (1.4 لیتر) آب مخلوط کنید.
 قلمه‌های خود را قبل از کاشت به مدت 2-3 ساعت در محلول سرکه سیب فرو کنید.
آلوئه ورا
آلوئه ورا یکی از هورمون‌های ریشه زایی طبیعی است که می‌توانید برای تقویت ریشه دهی قلمه‌های گیاهان استفاده کنید.آلوئه ورا با جلوگیری از رشد قارچ‌ها، محیط مناسبی برای رشد ریشه‌ها فراهم میکند. 
برای ساخت هورمون ریشه زایی با آلوئه ورا، مراحل زیر را دنبال کنید:

یک برگ ضخیم آلوئه ورا را از گیاه بریده و ژل آن را با یک قاشق خارج کنید.
ژل را در یک فنجان له کنید تا زمانی که قوام آبکی پیدا کند.
قلمه‌های خود را در ژل آلوئه ورا فرو کنید و سپس آنها را در خاک کاشته و به آن‌ها آب بدهید.

هورمون های ریشه زایی طبیعی


بید مجنون
بید مجنون یکی از هورمون‌های ریشه زایی طبیعی است که می‌توانید برای تقویت ریشه دهی قلمه‌های گیاهان استفاده کنید.
بید مجنون دارای اسید ایندول بوتیریک است، یکی از هورمون‌های رشد گیاهی که باعث ریشه زدن می‌شود. برای ساخت هورمون ریشه زایی با بید مجنون، مراحل زیر را دنبال کنید:
چند شاخه جوان و تازه از درخت بید مجنون بریده و برگ‌های آنها را جدا کنید،شاخه‌ها را در یک ظرف پر از آب ساده قرار دهید و به مدت 24 تا 72 ساعت بگذارید تا شیره آنها در آب حل شود،محلول حاصل را در یک بطری پلاستیکی ریخته و در یخچال نگه دارید،قلمه‌های خود را قبل از کاشت به مدت 2-3 ساعت در محلول بید مجنون فرو کنید.
شیره نارگیل
شیره نارگیل یکی از هورمون‌های ریشه زایی طبیعی است که می‌توانید برای تقویت ریشه دهی قلمه‌های گیاهان استفاده کنید. شیره نارگیل دارای مواد مغذی و هورمون‌های رشد گیاهی است که باعث رشد سریع تر ریشه ها می شود.

برای ساخت هورمون ریشه زایی با شیره نارگیل، مراحل زیر را دنبال کنید:
  یک قلمه سالم و تازه از گیاه مورد نظر بریده و برگ‌های اضافی را از آن جدا کنید،قلمه را در یک ظرف پر از شیره نارگیل قرار دهید و به مدت 24 تا 48 ساعت بگذارید تا شیره نارگیل در قلمه جذب شود،قلمه را در یک گلدان با خاک مرطوب قرار دهید و به آن آب بدهید،گلدان را در مکانی پر نور ولی نه مستقیماً در معرض نور خورشید قرار دهید،خاک را مرطوب نگه دارید و از رشد ریشه‌ها و برگ‌های جدید خبردار شوید.
شیره درخت توت
شیره درخت توت یکی از هورمو‌ن‌های ریشه زایی طبیعی است که می‌توانید برای تقویت ریشه دهی قلمه‌های گیاهان استفاده کنید. شیره درخت توت دارای اسید ایندول بوتیریک است، یکی از هورمون‌های رشد گیاهی که باعث ریشه زدن می‌شود.

برای ساخت هورمون ریشه زایی با شیره درخت توت، مراحل زیر را دنبال کنید :
  یک برگ یا شاخه درخت توت را از گیاه بریده و شیره آن را با یک قاشق جمع کنید،شیره را در یک فنجان آب مخلوط کنید تا محلولی یک نواخت بدست آید،قلمه‌های خود را قبل از کاشت به مدت 2-3 ساعت در محلول شیره درخت توت فرو کنید.
 

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ