ریشه‌های هوایی ذرت

ریشه‌های هوایی ذرت: یک سازوکار هوشمندانه برای بقا 
مقدمه : ذرت یکی از مهمترین گیاهان زراعی در جهان است که در بسیاری از مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری کشت می‌شود.  ذرت یک گیاه شب بلند اختیاری است که گل‌دهی آن پس از دریافت تعداد مشخصی دیگری در دمای بیشتر از ۱۰ درجه در محیطی که سازگاری پیدا کرده است اتفاق می‌افتد.
  ذرت به علت وجود ریشه‌های سطحی به خشکی حساس است، در مقابل کمبود عناصر خاک مقاوم نیست و در صورت وجود بادهای شدید، ریشه‌های آن از خاک بیرون می‌آید.

ریشه های هوایی ذرت


 برای مقابله با این شرایط نامساعد، ذرت یک سازوکار هوشمندانه برای بقا ایجاد کرده‌است:
 ریشه‌های هوایی: ریشه‌های هوایی به ریشه‌هایی می‌گویند که بالاتر از سطح زمین قرار دارند و در بیشتر اوقات به صورت عارضی و نابه‌جا پدید می‌آیند.
در این مقاله، می‌خواهیم ریشه‌های هوایی ذرت را معرفی کنیم و اهمیت آنها برای گیاه ذرت، نحوه تشکیل و رشد آن‌ها و برخی از خصوصیات و کاربردهای آن‌ها را بررسی کنیم.
 اهمیت ریشه‌های هوایی برای گیاه ذرت عملکردهای متعددی را برای گیاه ذرت انجام می‌دهند. برخی از این عملکردها عبارتند از:
 • افزایش ثبات و مقاومت گیاه در برابر بادهای شدید و جلوگیری از سرخوردگی  .
 • جذب آب و مواد معدنی از رطوبت موجود در هوا یا باران
• تولید هورمون‌های رشد و تنظیم رشد گیاه
 • ایجاد ارتباط با قارچ‌های میکوریزا و باکتری‌های مفید و افزایش تغذیه و سلامت گیاه
   • ذخیره مواد غذایی و انرژی برای استفاده در شرایط استرسی
 نحوه تشکیل و رشد ریشه‌های هوایی ذرت از محل پایین‌ترین گره یا مفصل ساقه خارج می‌شوند و به سمت پایین رشد می‌کنند  این ریشه‌ها در ابتدا به رنگ سفید هستند و سپس به رنگ قهوه‌ای می‌شوند.

ریشه های هوایی ذرت


  ریشه‌های هوایی ذرت در شرایط مختلف محیطی می‌توانند تعداد، طول، ضخامت و شکل متفاوتی داشته باشند. برخی از عوامل محیطی که بر ریشه‌های هوایی ذرت تأثیر دارند عبارتند از:
•  دما: دمای بالا و پایین می‌تواند رشد ریشه‌های هوایی را محدود کند. ذرت به دمای ۱۰ تا ۳۵ درجه سانتیگراد برای رشد مناسب نیاز دارد.

ریشه های هوایی ذرت


•  رطوبت: رطوبت خاک و هوا می‌تواند بر تعداد و طول ریشه‌های هوایی تأثیر بگذارد. رطوبت بالا خاک باعث افزایش تعداد ریشه‌های هوایی می‌شود، اما رطوبت بالا هوا ممکن است رشد آنها را کاهش دهد.
•  تنش رطوبتی: تنش رطوبتی می‌تواند باعث کاهش وزن خشک ریشه‌های هوایی شود. تنش رطوبتی در مراحل مختلف رشد ذرت می‌تواند اثرات متفاوتی بر ریشه‌های هوایی داشته باشد.
•  تغذیه: میزان و نوع کودهای مورد استفاده برای ذرت می‌تواند بر ریشه‌های هوایی اثر داشته باشد. برخی از عناصر مغذی مانند نیتروژن، فسفر، پتاسیم، کلسیم و منیزیم می‌توانند رشد ریشه‌های هوایی را افزایش دهند.
 

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ