کاشت ذرت در تابستان

 

کاشت ذرت در تابستان

 

اگرچه طبق گفته برخی از کشاورزان ذرت باید تا اوایل تابستان بزرگ شده باشد، اما برخی از باغداران حتی تا آن زمان کاشت ذرت را شروع نمی‌کنند. شما ممکن است فقط یک فضا برای کاشت داشته باشید و محبور شوید ابتدا سبزیجات بهاری را در آن فضا بکارید، یا انواع مختلف ذرت را هر چند هفته یک بار بکارید، یا ممکن است قبل از تابستان به کاشت ذرت نرسیده باشید. به هر دلیلی، شانس شما برای موفقیت در پرورش محصول ذرت کاشته شده در تابستان، در صورت انتخاب انواع مناسب و به کار بردن روش‌های صحیح در پرورش، بسیار افزایش می‌یابد. برخی از کشاورزان و باغبانان می‌گویند آخرین تاریخ دقیق برای کاشت ذرت وجود ندارد و می‌توان حتی آن را در تابستان نیز کاشت. در صورتی که در منطقه گرمسیر تا نیمه سردسیر زندگی می‌کنید، می‌توانید ماه آخر تابستان نیز اقدام به کاشت ذرت نمایید.

بهترین زمان برای کاشت ذرت

بهترین زمان کاشت ذرت

ذرت به 65 تا 100 روز بدون سرما نیاز دارد. میزان انعطاف پذیری شما با ارقام ذرت که در اوایل تابستان می‌کارید، به آب و هوای منطقه شما بستگی دارد. در مناطقی که زمستان‌ها یخبندان ندارند، می‌توانید انواع ذرت با دوره رشد طولانی تر که از زمان کاشت بذر تا برداشت 100 روز طول می‌کشد، بکارید. در مناطقی که سرمای پاییزی زود شروع می‌شود بهتر است از انواع ذرت زودرس برای کاشت استفاده شود. انواع ذرت زودرس، دارای دوره رشد و باردهی 65 تا 75 روزه هستند. ذرت سفید و ذرت دو رنگ از ارقام زودرس هستند. کاشت ذرت از اوایل بهار شروع می‌شود و حتی می‌توان تا اواخر تابستان نیز ذرت کاشت که به آب و هوای منطقه مورد نظر بستگی دارد.

استراتژی های کاشت ذرت در تابستان

اگر تا تیر ماه نمی‌توانید ذرت بکارید اما هنوز می‌خواهید در اواخر تابستان یا اوایل پاییز برداشت کنید، بذر ذرت را در داخل خانه یا گلخانه نشا کنید. این کار به شما امکان می‌دهد تا زمانی که نهال‌ها به زمین انتقال داده می‌شوند، 4 تا 6 هفته از عمر آن‌ها گذشته باشد و در نتیجه می‌توانید تا اواخر تابستان یا اوایل پاییز برداشت ذرت داشته باشید. قبل از کاشت بذر یا نهال ذرت، خاک را شخم بزنید و با کود مخلوط کنید. عمق کاشت بذر ذرت را 4 تا 5 سانتی متر در نظر بگیرید. فاصله کاشت بین ذرت‌ها را 20 تا 25 سانتی متر و فاصله بین ردیف‌های کاشت را 75 تا 120 سانتی متر در نظر بگیرید. جوانه زنی بذر ذرت 10 تا 12 روز طول می‌کشد.

کاشت ذرت

مراقبت‌های اساسی ذرت

کاشت ذرت در تابستان

قبل از کاشت بذر یا نهال ذرت، منطقه را از تمام علف های هرز پاک کنید. یک مکان با آفتاب کامل برای کاشت ذرت در نظر بگیرید. ذرت به حداقل روزی شش ساعت نور مستقیم خورشید نیاز دارد. در صورتی که قبل از ذرت محصول دیگری کاشته‌اید، باید خاک را تقویت کنید. برای جبران مواد مغذی که محصول قبلی ممکن است در خاک استفاده کرده باشد، قبل از کاشت کمپوست به خاک اضافه کنید، مگر اینکه محصول قبلی لوبیا یا نخود باشد که ازت به خاک اضافه می‌کند.
ساقه های ذرت همچنین زمانی که در خاکی حاوی کود حیوانی کاشته شوند، عملکرد خوبی دارند. کود حیوانی را روی خاک بریزید و با عمق 30 سانتی متر از خاک مخلوط کنید. بعد از کاشت بذر یا نهال ذرت، خاک را مرطوب نمایید. رطوبت کافی باعث می‌شود بذرها زودتر جوانه بزنند و رشد خوبی داشته باشند.

برای اطمینان از مرطوب بودن خاک به طور منظم زمین را آبیاری کنید. این عامل به ویژه برای ذرت کاشته شده در اوج گرمای تابستان بسیار مهم است. هنگامی که کاکل ذرت قهوه‌ای شد و زمانی که با فشار دادن دانه‌های بلال، یک مایع شیری رنگ از آن خارج می‌گردد، بلال‌ها آماده برداشت هستند.

 

 

 

 

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ