کود NPK چیست؟

کود NPK چیست و چگونه کار می کند؟

کود NPK

اهمیت کود NPK

NPK مخفف "نیتروژن ، فسفر و پتاسیم"، سه ماده مغذی تشکیل دهنده کودهای کامل است. هنگام خواندن مطالب چاپ شده روی کیسه‎های کود ممکن است با این حروف روبرو شوید. در توصیف کود ممکن است صراحتا "NPK" نباشد، اما حداقل یک سری سه عددی خواهید دید. این اعداد به ترتیب با محتوای نیتروژن ، فسفر و پتاسیم آن کود مطابقت دارند. همچنین یک نماد درصد می‎باشد، زیرا هر سه عدد نشان دهنده درصد آن ماده مغذی در ترکیب کود هستند.
همه انواع گیاهان از نظر نیاز به مواد مغذی یکسان نیستند و شما گاهی اوقات ممکن است در هنگام استفاده بیش از حد از مواد شیمیایی، بیشتر از فایده، به گیاه صدمه بزنید. استفاده از کود حاوی نیتروژن بالا باعث می شود گیاهان خاصی تمام انرژی خود را برای تولید شاخ و برگ صرف کنند.
اگر درک خوبی از میزان تأمین نیازهای غذایی یک گیاه در خاک ندارید اما همچنان احساس نیاز به تغذیه آن در زمان خاصی دارید، باید یکی از گزینه های زیر را امتحان کنید.
به جای کود شیمیایی از کمپوست یا کود حیوانی استفاده کنید.
خاک خود را آزمایش کنید.
کود آهسته رهش استفاده کنید که احتمال آسیب دیدن گیاهان تا حد زیادی کم شود.

نقش هر ماده مغذی در رشد گیاه

کود NPK

برای پیشبرد این بحث از بحث علمی به عملی، بیایید نگاهی کوتاه به نقش‎هایی که ترکیبات NPK در رشد گیاه دارند بیاندازیم.
نیتروژن به دلیل نقش آن در رنگ گیاهان و کلروفیل باعث رشد برگ می شود. باغداران گاهی اوقات با مشکل کمبود نیتروژن مواجه می شوند. زردی گیاهان اغلب کمبود نیتروژن را نشان می‎دهد.
فسفر و پتاسیم نقش‎های همپوشانی دارند. فسفر در رشد ریشه، شکوفائی و باردهی نقش اساسی دارد، به همین دلیل یک ماده مغذی ضروری برای گیاهان شما در بهار است. پتاسیم در رشد ریشه و همچنین در رشد ساقه نقش دارد.
به عنوان مثال در یک محصول عدد NPK 28-0-8 ذکر شده است، به این معنی است که حاوی 28٪ نیتروژن ، بدون فسفر و 8٪ پتاسیم (پتاس) است.

کودهای متعادل یا کامل

کودهای کامل یا کودهای متعادل به دلیل وجود هر سه ماده نیتروژن، فسفر و پتاسیم اصطلاحاً کامل نامیده می‎شوند. به عنوان مثال کودی که به عنوان "10-10-10" ذکر شده است، به دلیل نسبت‎های برابر نیتروژن، فسفر و پتاسیم کود متعادلی خواهد بود. کود حاوی هر سه ماده اصلی را کود کامل می‎نامند. کودی که فقط یک یا دو مورد از آن‎ها را تأمین می کند کود ناقص است. استفاده از یک کود کامل برای هر منظور باغ منطقی به نظر می‎رسد، اما در واقع همیشه بهترین انتخاب نیست. اگر خاک حاوی فسفر و پتاسیم کافی باشد و فقط نیتروژن آن کم باشد، می‎توانید از کودی که فقط نیتروژن را تأمین می‎کند، استفاده نمایید.

شناسایی بهتر کود، به شرایط بستگی دارد. اگر خاک شما از قبل یکی از سه ماده مغذی موجود در NPK را داشته باشد، در واقع با افزودن مقدار بیشتری از آن به خاک، به برخی از گیاهان آسیب می‎رسانید. این دقیقاً همان کاری است که شما انجام می‏دهید، (سهواً) با استفاده از یک کود کامل. به همین دلیل مهم است که خاک خود را آزمایش کنید. در غیر این صورت، هر زمان که چیزی به خاک خود اضافه کنید، تأثیر (مثبت یا منفی) بر عهده خودتان است.

 

کود کامل یا متعادل

نیاز گیاهان به مواد مغذی

کود NPK

برای بدست آوردن بهترین سرعت رشد، بزرگترین، خوشمزه ترین میوه و زیباترین شکوفه‎ها، دادن بهترین تغذیه به گیاهان مهم است.
هنگامی که 3 عدد موجود در کیسه‎ها و جعبه‎های کود را درک کردید، می‎توانید به جای صرف هزینه اضافی برای مواد مغذی، فقط مواد مغذی مورد نیاز گیاهان را به آن‎ها بدهید.
این 3 عدد کدی است که نسبت "N-P-K " را نشان می‎دهد - نسبت سه ماده غذایی اولیه گیاه که ممکن است در هر کیسه یا جعبه موجود باشد.
این کد برای نشان دادن نسبت مواد مغذی در یک نگاه وجود دارد، بنابراین شما کود صحیح را به راحتی انتخاب می‎کنید. هر ماده مغذی برای کمک به رشد گیاه نقش خاص و مکمل ایفا می‎کند.
نیتروژن (N) - فسفر (P) - و پتاسیم (K)
N = نیتروژن - رشد رویشی را تقویت می‎کند.
P = فسفر – ریشه‎های گسترده، گل، میوه و دانه های زنده ایجاد می‎کند.
K = پتاسیم - (یا پتاس) مقاومت در برابر بیماری و تنش را افزایش می‎دهد.
همچنین بیشتر کودها حاوی مقادیر مختلفی از عناصر مغذی ثانویه مانند کلسیم، گوگرد و منیزیم - همراه با عناصر کمیاب یا ریز مغذی‎ها هستند.
کودهای تک ماده برای نیازهای خاص گیاه و در مراحل خاصی از رشد گیاه استفاده می‎شود. به عنوان مثال، هنگامی که گیاهان با تغذیه سنگین مانند ذرت در اوایل فصل به تقویت اضافی نیاز دارند، از یک منبع نیتروژن بالا مانند 12-0-0 استفاده می‎شود.
برای ترویج گلدهی و تولید گل‎های بزرگ و زیبا در گیاهان گلدار خود، از کود با فسفر بالا مانند استفاده کنید. به عنوان مثال کود 1-10-0 یا 7-3-1.
از طرف دیگر، کودهای مخلوط برای نیازهای عمومی بیشتر در خانه و باغ استفاده می‎شود. به عنوان مثال کود 4-6-2 برای سبزیجات، گل‎ها و درختان و همچنین گیاهان خانگی ایده آل است.
یک مزیت بزرگ استفاده از کودهای مخلوط چند منظوره این است که با ارائه انواع مختلف مواد منفرد از قبل مخلوط با نسبت دقیق و متعادل، باعث می‎شود باغداران در وقت و کار خود صرفه جویی کنند.

 

 

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ