چطور خاک کاکتوس بسازیم؟

درست کردن خاک کاکتوس در خانه

درست کردن خاک مخصوص کاکتوس

خاک مناسب کاکتوس

کاکتوس‌ها از خانواده گیاهان ساکولنت هستند و برای پرورش آن‌ها باید چند نکته را در نظر گرفت. بیشتر کاکتوس‌ها (اما نه همه آن‌ها) به خاک شنی تر و درشت تری نیاز دارند. اکثر کاکتوس‌ها مواد مغذی کمتر و رطوبت کمتر را ترجیح می‌دهند و تقریبا بیشتر کاکتوس‌ها در آفتاب کامل رشد بهتری دارند. برای کاشت کاکتوس‌ها می‌توان از انواع کودها استفاده کرد، اما شما می‌توانید با ساختن خاک مناسب برای کاکتوس که مواد مغذی در آن وجود دارد، نیاز به کوددهی را کاهش دهید. کاکتوس‌ها از گیاهان آپارتمانی محبوب هستند. این گیاهان به خاکی نیاز دارند که زهکشی خوبی داشته باشد و آب را در خود نگه ندارد. زیرا کاکتوس‌ها شرایط خشک را بیشتر دوست دارند. شما می‌توانید خاک مخصوص کاکتوس را از فروشگاه‌های لوازم باغبانی خریداری کنید و یا آن را خودتان در خانه درست کنید.

شرایط پرورش کاکتوس‌ها

شرایط پرورش کاکتوس

خانواده کاکتوس‌ها ساکولنت‌هایی هستند که رطوبت را در برگ‌های گوشتی، ساقه‌ها و تنه‌های خود ذخیره می‌کنند تا در دوره‌های خشک از آن استفاده کنند. آن‌ها به طور کلی در شرایط کویری یافت می‌شوند، اگرچه تعداد کمی از آن‌ها از مناطق گرمسیری تا نیمه گرمسیری هستند. کاکتوس‌ها مکان‌های آفتابی با گرمای زیاد را ترجیح می‌دهند، مناطقی که کم باران هستند و خاک سنگین ندارند. اکثر کاکتوس‌ها به مراقبت زیادی نیاز ندارند و به همین دلیل از گیاهان آپارتمانی محبوب به شمار می‌روند. این گیاهان در برابر خشکی مقاوم هستند و به آب زیادی نیاز ندارند. کاکتوس‌ها دارای فرم منحصر به فردی هستند و با کمی مراقبت، به راحتی گل می‌دهند بدون اینکه به توجه زیادی نیاز داشته باشند. کاکتوس‌ها خاکی که حاوی ماسه یا شن، مقداری خاک گلدان و کمی پیت ماس است را ترجیح می‌دهند.

خاک مخصوص کاکتوس چیست؟

خاک مخصوص کاکتوس در بیشتر گلخانه‌ها و فروشگاه‌های لوازم باغبانی موجود است. این خاک ترکیب مناسب تری نسبت به خاک معمولی برای ریشه کاکتوس دارد و باعث می‌شود ریشه‌ها و ساقه‌های کاکتوس‌ها رشد خوبی داشته باشند و از پوسیدگی آن‌ها در اثر رطوبت زیاد ممانعت می‌شود. خاک مناسب کاشت گیاهان کاکتوس دارای زهکشی بهتری بوده و پس از آبیاری به سرعت خشک خواهد شد. کاکتوس‌ها رطوبت مورد نیاز را در ساقه و تنه خود ذخیره می‌کنند و برای جلوگیری از بیماری‌های قارچی و پوسیدگی، آب اضافی باید تبخیر یا تخلیه شود. در خاک‌های تجاری مخصوص کاکتوس از عناصری که این گیاهان به طور طبیعی در آن رشد می‌کنند استفاده می‌شود و پیت ماس که تمایل به نگه داشتن رطوبت دارد، به آن اضافه می‌شود. هنگامی که پیت ماس خشک می‌شود، به سختی دوباره آب را جذب می‌کند و این باعث می‌شود گلدان خیلی خشک شود. 

خاک مخصوص کاکتوس

طرز تهیه خاک کاکتوس

ساخت خاک کاکتوس

ساخت خاک کاکتوس در خانه ممکن است ارزان تر باشد. این خاک را می‌توانید برای انواع کاکتوس‌ها استفاده کنید. برای تهیه خاک کاکتوس دو قسمت شن و ماسه (به جای شن و ماسه می‌توانید از پرلیت استفاده کنید) و دو قسمت خاک غنی و مرغوب مخصوص گلدان را با هم مخلوط کنید. خاک باید غنی باشد تا کاکتوس زمانی که رشد می‌کند از مواد مغذی موجود در خاک استفاده نماید. یک قسمت پیت ماس نیز به آن اضافه نمایید. در صورت امکان مقداری مواد مغذی مانند پودر استخوان نیز به این ترکیب اضافه کنید. با اضافه کردن مواد مغذی به خاک، نیاز به کوددهی در طول رشد کاکتوس را به حداقل برسانید. همچنین می‌توانید مقداری کود مایع را با یک لیوان آب مخلوط کنید و به این ترکیب اضافه نمایید. کود را مطابق با دستورالعمل شرکت سازنده با آب مخلوط کنید. 
نکته: از گلدان‌های لعاب دار که رطوبت را در خود نگه می‌دارند برای کاشت کاکتوس استفاده نکنید. اجازه دهید بین هر بار آبیاری خاک کاملا خشک شود. با توجه به شرایط و مکان نگه داری، نیاز به آبیاری متفاوت است. هفته‌ای یک بار یا دو هفته‌ای یک بار آبیاری برای گیاهان کاکتوس کافی است.

 

 

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ