استفاده از تفاله چای به عنوان کود

آیا تفاله چای به رشد گیاه کمک می‌کند؟

استفاده از تفاله چای به عنوان کود

تفاله چای برای تقویت گیاهان

تلاش برای سازگاری بیشتر با محیط زیست و کاهش میزان زباله‌های تولید شده، یافتن راه‌هایی برای استفاده مجدد و بازیافت زباله‌ها در اطراف خانه مهم است. یک فنجان قهوه یا چای هنگام صبح یا بعد از ظهر در بسیاری از خانوارها یک اتفاق معمول است. به جای دور ریختن تفاله قهوه استفاده شده، کیسه‌های چای و تفاله‌های چای، از آن‌ها برای تقویت گیاهان خود استفاده کنید. تفاله چای به عنوان کود عمل می‌کند و به بهبود رشد، سلامت کلی و قدرت گیاه کمک می‌نماید.

افزودن مواد مغذی به خاک و بهبود آن

استفاده از تفاله چای به عنوان کود

تفاله چای استفاده شده و برگ‌های تازه چای حاوی مواد مغذی و اسید تاننیک (tannic acid) است که با افزودن به خاک، محیط حاصلخیزتری برای گیاهان باغ و باغچه و گلدان‌ها ایجاد می‌کند.  از آنجا که تفاله چای ماده ارگانیک طبیعی است، زمانی که در خاک تجزیه می‌شود، سطح مواد مغذی را افزایش داده و کیفیت خاک را بهبود می‌بخشد. این به نوبه خود باعث افزایش سطح فعالیت کرم‌های خاکی و سایر میکروارگانیسم‌های مفید می‌شود. تفاله‌های چای اضافه شده به خاک همچنین فوایدی از جمله بهبود اکسیژن رسانی دارد که سیستم ریشه‌ای قوی تری برای گیاهان شما ایجاد می‌کند. از آنجا که از طریق سیستم ریشه آب و مواد مغذی وارد گیاه می‌شود، زمانی که ریشه قوی تر باشد، گیاهان نیز سالم تر و شاداب تر هستند.

اسیدیته خاک و گیاهان اسید

توجه به این نکته ضروری است که وقتی تفاله چای و کیسه‌های چای استفاده شده به طور مستقیم یا به صورت کمپوست به خاک اضافه می‌شوند، همه گیاهان نسبت به آن واکنش خوبی نشان نمی‌دهند. اسید تاننیک طبیعی موجود در چای بعد تجزیه شدن، توسط آب باران به خاک وارد می‌شود و در نتیجه pH خاک را کاهش می‌دهد و اسیدیته خاک افزایش می‌یابد. این مسئله برای گیاهانی که به خاک خنثی تا قلیایی نیاز دارند مناسب نیست. زیرا تفاله چای شرایط ایده‌آل برای گیاهان اسید دوست فراهم می‌کند. از تفاله‌های چای فقط برای گیاهان اسید دوست مانند گل رز، بلوبری و سرخس استفاده کنید. بهترین روش برای کنترل میزان اسیدیته خاک، آزمایش pH با کیت تست خانگی است.

استفاده از تفاله چای به عنوان کود

استفاده از تفاله چای در خاک و همراه با کمپوست

استفاده از تفاله چای به عنوان کود

هنگام استفاده از تفاله چای یا برگ چای برای بهبود رشد گیاه، آن‌ها را مستقیماً در خاک مخلوط کنید یا مانند مالچ روی سطح خاک پخش کنید. در صورتی که از چای کیسه‌ای استفاده شده برای تقویت گیاهان استفاده می‌کنید، تفاله‌ها را از کیسه خارج کرده و با خاک مخلوط نمایید.
اگر می خواهید به سبزیجات و گیاهان خوراکی تفاله چای اضافه کنید، این کار را غیر مستقیم و همراه با کمپوست ارگانیک انجام دهید. افزودن تفاله چای به صورت مستقیم به خاک باغچه در طی دوره‌های رشد فعال، ممکن است تعادل pH باغ شما را بر هم بزند یا طعم محصولات شما را تحت تأثیر قرار دهد. تفاله‌های چای زمانی که همراه با توده کمپوست به خاک اضافه شوند، مواد سالم کمپوست ارگانیک را به خاک وارد می‌کند و سلامت خاک را افزایش می‌دهد. در صورتی که قصد دارید تفاله چای را بدون کمپوست به خاک باغچه اضافه کنید، قبل از کاشت سبزیجات و صیفی جات این کار را انجام دهید.

ملاحظات

برای اطمینان از تجزیه صحیح تفاله‌های چای، کیسه‌های چای با جنس پلی استر را در خاک دفن نکنید، در این موارد تفاله چای را از کیسه خارج کنید. کیسه‌های چای کاغذی را می‌توانید در خاک قرار دهید، زیرا کاغذ یک ماده آلی است که به راحتی تجزیه می‌شود. همچنین قبل از افزودن تفاله چای به توده کمپوست یا قرار دادن آنها در داخل خاک گیاهان گلدانی، هر نوع منگنه فلزی را از کیسه‌های چای خود خارج کنید.
چای دم شده را هم می‌توان به صورت آبیاری به خاک اضافه کرد ولی حتماً اجازه دهید چای کاملاً خنک شود تا از ایجاد شوک یا سوزاندن گیاهان جلوگیری شود.

استفاده از تفاله چای به عنوان کود

 

 

 

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ