زمان کاشت سبزیجات در بهار

زمان کاشت سبزیجات و صیفی جات

کاشت سبزیجات و صیفی جات

 

بعد از یک زمستان سرد و برفی، بهار بالاخره فرا می‌رسد! هوا گرمتر می‌شود، روزها طولانی تر هستند و گل‌های زیبا و انواع گیاهان در سرتاسر کشور ظاهر می شوند. پس دست به کار شوید و دستکش‌های باغبانی خود را بردارید و شروع به کاشت سبزیجات و صیفی جات کنید. امروز در مورد بهترین گیاهان برای کاشت در بهار صحبت می‌کنم، اما نگران نباشید، برای شروع به باغ بزرگ یا دانش گسترده باغبانی احتیاج ندارید!

 

چرا بهار بهترین زمان برای کاشت سبزیجات و صیفی جات است؟

کاشت سبزیجات

فصل بهار بهترین زمان مناسب برای کاشت گیاهان است! گیاهان برای رشد و تولید میوه و سبزیجات خوراکی به گرما و نور نیاز دارند و هوای گرم و روزهای طولانی تر که بهار می آید، هر دو مورد را فراهم می کند. اگر گیاهان را زودتر بکارید، سرما و یخبندان می‌تواند آن‌ها را از بین ببرد قبل از اینکه فرصت رشد گیاهان پیدا شود. اما اگر خیلی دیر کاشت کنید، قبل از اینکه هوا دوباره خنک شود، گیاهان ماه‌های آفتابی کافی برای تولید میوه‌ها و سبزیجات خوراکی ندارند.
بسیاری از گیاهان و سبزیجات را می‌توان در اواخر زمستان نشا کرد و نهال‌های آن‌ها را در بهار به زمین انتقال داد.
برای رشد و پرورش سبزیجات به باغ بزرگ یا تخصص در باغبانی نیاز ندارید!
قطعا نه! گیاهان برای رشد قوی و سالم به خاک، گرما، آفتاب و آب کافی نیاز دارند. تا زمانی که بتوانید این عناصر اصلی را تهیه کنید، گیاهان و سبزیجات زیادی وجود دارند که می‌توانید آن‌ها را بکارید. در واقع همه سبزیجات و صیفی جات در بهار قابل کاشت و پرورش هستند. انتخاب این سبزیجات برای کاشت به سلیقه خودتان بستگی دارد. حتی اگر باغچه یا باغی برای پرورش سبزیجات ندارید، بسیاری از سبزیجات را می توان در گلدان، کیف ، سبدهای حلق آویز یا حتی چکمه‌های چوبی قدیمی پرورش داد. گیاهان و سبزیجات حتی زمانی که فضای بیرون محدود است نیز به راحتی رشد می کنند، با کمی خلاقیت می‌توانید تقریباً در هر چیزی سبزیجات را پرورش دهید. در این متن تعدادی از سبزیجات و صیفی جات برای کاشت در فصل بهار پیشنهاد شده‌اند:

انواع بذر کاهو

این سبزی محبوب در انواع مختلفی از طعم‌ها و رنگ‌ها به چشم می خورد و رشد آنها نسبتاً آسان است، بذر کاهو را در هوای خنک بهاری بکارید زیرا بذر کاهو در دمای بالاتر از 27 درجه سانتی‌گراد جوانه نمی‌زند. بهار زمان مناسبی برای تولید کاهو است و گیاهان در حدود یک تا دو ماه بعد از کاشت آماده برداشت خواهند بود.


کاشت بذر کاهو: بذرها را می‌توان ابتدا نشا کرد و سپس نهال‌ها را به زمین منتقل نمود، بذرها را به عمق نیم سانتی‌متر در خاک بکارید. از یک خاک سبک با زهکشی خوب برای کاشت بذر کاهو استفاده کنید. بذر کاهو در دمای 12 تا 24 درجه سانتی‌گراد جوانه می‌زند. تا زمان جوانه‌زنی خاک را مرطوب نگه دارید. جوانه‌زنی بذر کاهو 2 تا 10 روز طول می‌کشد. فاصله بین بذرها را 3 سانتی‌متر در نظر بگیرید. سه تا چهار هفته بعد از جوانه‌زنی، نهال‌های کاهو را به زمین منتقل کنید. فاصله بین نهال‌ها را 20 تا 30 سانتی‌متر در نظر بگیرید. نهال‌ها را در یک خاک غنی با زهکشی خوب بکارید. بذرهای کاهو را می‌توان به طور مستقیم در زمین نیز کاشت. کاهو را در آفتاب کامل یا سایه-آفتاب بکارید. خاک باید همیشه مرطوب نگه داشته شود ولی خیلی خیس نشود. خاک خشک باعث می‌شود کاهو تلخ شود. به دلیل این که کاهو به سرعت رشد می‌کند فقط به یک یا دوبار کود دهی در طول دوره رشد نیاز دارد. باید از کودهای متعادل استفاده کرد. در صورتی که قصد دارید کاهو را در گلدان پرورش دهید، باید از یک گلدان با قطر و عمق حداقل 15 سانتی‌متری استفاده کنید. برای کاشت چند نهال در یک گلدان، باید از گلدان‌های بزرگتر استفاده نمایید.


برای تهیه انواع بذر کاهو اینجا کلیک کنید.

کاشت کاهو

آروگولا

کاشت بذر آروگولا

آروگولا یکی از سبزیجات خوش طعم است که در سالاد و غذاها استفاده می‌شود. آروگولا بهترین رشد را در هوای خنک دارد. این سبزی دارای برگ‌های بلند و باریک است و طعم تندی دارد. آروگولا دوره رشد کوتاهی دارد و به آسانی رشد می‌کند.


کاشت بذر آروگولا: بذرها را در سطح خاک قرار دهید و آن‌ها را با لایه نازکی از خاک بپوشانید. فاصله بین ردیف‌های کاشت را 8 تا 10 سانتی متر در نظر بگیرید و خاک را مرطوب نگه دارید. فاصله بین گیاهان باید 1 تا 2 سانتی متر باشد، در صورتی که می‌خواهید آروگولا برگ‌های بزرگی تولید کند فاصله بین گیاهان را بیشتر در نظر بگیرید. بذرهای آروگولا برای جوانه زنی به نور نیاز دارند، بنابراین اگر خیلی عمیق کاشته شوند، جوانه نمی‌زنند. بهار و پاییز بهترین زمان برای کاشت بذر آروگولا می‌باشد. آروگولا تقریبا در هر خاکی که زهکشی خوبی دارد قادر به رشد است. برای گرفتن بهترین نتیجه مقداری کمپوست با 7 سانتی متر از لایه بالایی خاک مخلوط کنید. آروگولا از گیاهانی است که به راحتی در گلدان رشد می‌کند و می‌توان آن را در خانه یا گلخانه نیز پرورش داد.


برای تهیه بذر آروگولا اینجا کلیک کنید.

هویج

هویج در رنگ‌های نارنجی، قرمز، زرد و یا بنفش وجود دارد. این گیاه دارای طعم بسیار خوب و غیر قابل انکار است. هویج از سبزیجات ریشه‌ای است و با داشتن آفتاب و آب مناسب و کافی، می‌توان آن را در اندازه کوچک و یا بزرگ برداشت کرد.


کاشت بذر هویج: هویج در دو نوبت بهاره و پاییزه در زمینی که دارای خاک سبک و پوک می باشد کاشته می‌شود. قبل از کاشت بهتر است کود حیوانی پوسیده با خاک مخلوط شود. خاک‌های لوم شنی یا خاک‌های آلی فاقد کلوخ یا سنگ، برای تولید ریشه‌های صاف و راست ترجیح داده می‌شود. میزان فشردگی خاک بر رشد و طول ریشه موثر است. فشردگی خیلی کم یا خیلی زیاد برای رشد ریشه مضر است. در خاک‌های بسیار فشرده شده ریشه به صورت مخروطی و در خاک‌های نرم، نازک و بلند می‌شود. هویج را به صورت خطی یا ردیفی کشت می‌کنند که فاصله بین ردیف‌ها یا خطوط را حدود 40 سانتی‌متر و فواصل بوته‌ها را 10 تا 15 سانتی‌متر در نظر می‌گیرند و همچنین به صورت دستپاش نیز در سطوح کم کشت می‌شود. عمق کاشت بذر هویج 5 میلی‌متر است. بذر هویج زمانی که دمای خاک 7 تا 30 درجه سانتی‌گراد جوانه می‌زند ولی بهترین دما برای جوانه‌زنی بذر هویج 12 تا 24 درجه سانتی‌گراد است. بذر هویج در دمای بالای 35 درجه سانتی‌گراد جوانه نمی‌زند. جوانه‌زنی بذر هویج یک تا سه هفته طول می‌کشد. خاک باید مرطوب نگه داشته شود. وجود رطوبت کافی در فصل رشد بسیار مهم است. تحت شرایط کم آب، طعم هویج بسیار تند و شدید می‌گردد و در خاک‌های با رطوبت زیاد، ریشه‌ها کم رنگ می‌گردند. برای مصرف تازه هویج، هنگامی که قطر اغلب ریشه‌ها در محل طوقه به 2/5 تا 3/5 سانتی‌متر برسد برداشت می‌کنند.


برای تهیه انواع بذر هویج اینجا کلیک کنید.

کاشت هویج

چغندر

کاشت چغندر

برخی از متخصصان تغذیه چغندر را به عنوان یک ماده غذایی بسیار عالی برای سلامتی انسان معرفی می‌کنند. چغندر بهترین رشد را در هوای خنک دارد بنابراین بهتر است اوایل بهار اقدام به کاشت چغندر کنید. چغندر رشد آسانی دارد و دارای طعم بسیار خوبی است.


کاشت بذر چغندر: بذرها را به عمق 12 میلی‎متر در زمین بکارید، فاصله کاشت بین بذرها را 2.5 تا 5 سانتی‎متر و فواصل بین ردیف‌ها را 30 تا 60 سانتی‎متر در نظر بگیرید. فاصله بین نهال‎ها را به 10 سانتی‎متر برسانید، مگر اینکه بخواهید برگ‎های گیاه را مورد استفاده قرار دهید. در چنین حالتی 5 سانتی‎متر فاصله بین گیاهان کافی است. برای بهترین طعم، چغندر را 40 تا 50 روز بعد از جوانه‌زنی برداشت کنید،(زمانی که قطر آن کمتر از 5 سانتی‎متر است.) برگ‏ها را می‎توان هر زمان که به اندازه دلخواه رسیدند برداشت نمود. حداقل دو سوم از برگ‌ها را در هر گیاه بگذارید تا بتواند به رشد ادامه دهد. خاک‎های سبک و شل برای کاشت چغندر مناسب هستند. بهتر است بذرها از ابتدا به طور مستقیم در زمین کاشته شوند. چغندر در آفتاب کامل و سایه-آفتاب رشد می‌کند.


برای تهیه بذر چغندر اینجا کلیک کنید.

تربچه

تربچه یکی از سبزیجات با رشد آسان و سریع است که ریشه و برگ‌های خوش طعمی تولید می‌کند. تربچه در شکل و رنگ‌های متنوعی وجود دارد.


کاشت بذر تربچه: زمان کاشت بذر تربچه از اوایل بهار تا اوایل پاییز است. بذرها را به عمق نیم تا یک سانتی متر در خاک بکارید. فاصله بین بذرها را 5 سانتی‌متر و فاصله بین ردیف‌های کاشت را 15 سانتی‌متر در نظر بگیرید. جوانه زنی بذر تربچه معمولا یک هفته طول می‌کشد. تا زمان جوانه زنی خاک را مرطوب نگه دارید. تربچه در آفتاب کامل و سایه-آفتاب قابل کاشت است. تربچه رشد سریعی دارد. بیشتر گونه‌های تربچه در کمتر از یک ماه به بلوغ می‌رسند. زمانی که تربچه‌ها به اندازه مورد نظر رسیدند آن‌ها را برداشت کنید.


برای تهیه انواع بذر تربچه اینجا کلیک کنید.

کاشت تربچه

انواع کلم

کاشت انواع کلم

انواع کلم شامل کلم کیل، کلم بروکلی، گل کلم، کلم بروکسل، کلم پیچ و .. برای کاشت در هوای خنک بهاری بسیار مناسب هستند. کلم‌ها در رنگ‌ها و شکل‌های مختلفی وجود دارند و دارای کاربردهای زیادی هستند.


کاشت بذر کلم: 2 تا 4 هفته قبل از پایان سرما، بذرها را در سینی نشا یا گلدان‌های کوچک بکارید. بذرها را با لایه ای خاک (در حد 5 میلی‌متر) بپوشانید. تا زمان جوانه‌زنی خاک را مرطوب نگه دارید. دمای مناسب برای جوانه‌زنی بذر کلم 21 تا 27 درجه سانتی‌گراد می‌باشد. جوانه‌زنی 5 تا 14 روز طول می‌کشد. به محض دیدن جوانه‌ها، سینی نشا را در یک پنجره آفتابی قرار دهید. 3 تا 4 هفته بعد از جوانه‌زنی، به نهال‌ها کود کامل بدهید. نهال‌ها را بعد از رفع سرما به زمین منتقل کنید. قبل از انتقال نهال‌ها به زمین، آن‌ها را مقاوم کنید. به این صورت که به مدت یک هفته سینی نشا یا گلدان را خارج از خانه در مکانی که از باد و آفتاب گرم محافظت می‌شود قرار دهید. اگر شب‌ها سرد است، سینی نشا را به خانه بیاورید و دوباره صبح به خارج از خانه منتقل کنید. فاصله بین نهال‌ها را 45 تا 60 سانتی‌متر و فاصله بین ردیف‌های کاشت را 75 سانتی‌متر در نظر بگیرید. بذرها را می‌توان در بهار بعد از رفع سرما مستقیم در زمین کاشت. کلم به خاک غنی، مرطوب دارای زهکشی خوب و آفتاب کامل نیاز دارد. قبل از کاشت در زمین، علف‌های هرز را حذف نمایید و خاک را با کمپوست یا کود پوسیده مخلوط کنید.


برای تهیه انواع بذر کلم اینجا کلیک کنید.

اسفناج

اسفناج سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی است و رشد بسیار آسانی دارد. این سبزی خوشمزه، در انواع غذاها و سالادها کاربرد دارد. اسفناج را اوایل بهار بکارید تا قبل از شروع تابستان بتوانید آن‌ها را برداشت کنید.


کاشت بذر اسفناج: بذر اسفناج را معمولا 6 هفته قبل از شروع سرمای شدید و یخبندان کشت می‌کنند. دمای خاک باید بالای 5 درجه سانتی‌گراد باشد، اما دمای ایدآل برای کاشت اسفناج 10 تا 23 درجه سانتی‌گراد است. توجه شود زمانی که دمای خاک بیش از 30 درجه سانتی‌گراد باشد، بذرهای اسفناج به هیچ عنوان جوانه نخواهند زد. معمولا اسفناج را اوایل بهار و پاییز کشت می‌کنند. بذر اسفناج را به عمق نیم تا یک سانتی‌متر در خاک بکارید. جوانه زنی بذر اسفناج یک تا دو هفته روز طول می‌کشد. فاصله بین گیاهان را 15 سانتی‌متر در نظر بگیرید. برداشت اسفناج می‌تواند به صورت برگی باشد، بدین صورت که برگ‌های قدیمی و بزرگ اسفناج را از بوته جدا کنید و به برگ‌های جوان اجازه دهید رشد کنند. در این صورت برداشت طولانی و مداوم خواهید داشت. در آخر قبل از این‌که گیاه وارد مرحله گلدهی شود، بوته اسفناج را از زمین بیرون بیاورید و به صورت کلی برداشت کنید. کاشت اسفناج در گلدان امکان پذیر است و شما به راحتی می‌توانید در گلدان اسفناج پرورش دهید. اسفناج در آفتاب کامل و سایه-آفتاب قادر به رشد است.

برای تهیه بذر انواع اسفناج اینجا کلیک کنید.

کاشت اسفناج

ریحان

کاشت ریحان

ریحان یکی از سبزیجات پر طرفدار و دوست داشتنی است که در طعم‌های تند و شیرین و اندازه‌ها و شکل‌های مختلفی وجود دارد. این سبزی یک گیاه معطر با کاربردهای فراوان درآشپزی است و یا به صورت خاک خورده می‌شود.


کاشت بذر ریحان: بهتر است ابتدا بذرها را نشا کرد و سپس نهال‌ها را به زمین منتقل کرد. ریحان برای رشد به آفتاب کامل (حداقل روزی شش ساعت) و خاک غنی دارای زهکشی خوب نیاز دارد. بذرها را روی سطح خاک قرار دهید و با لایه نازکی خاک (بیشتر از 5 میلی‌متر نشود) بپوشانید. بعد از کاشت خاک را مرطوب کنید. تا زمان جوانه زنی خاک را مرطوب نگه دارید ولی مواظب باشید خاک بیش از حد خیس نشود. دمای مناسب برای جوانه زنی بذر ریحان 18 تا 21 درجه سانتی‌گراد است. جوانه زنی بذر ریحان 5 تا 10 روز طول می‌کشد. فاصله بین نهال‌های ریحان را 45 سانتی‌متر در نظر بگیرید. ریحان را از پایه دوبار در هفته آب بدهید. به جای ریختن آب به طور مستقیم بر روی برگ و ساقه گیاه، آب را درست تا خط رویش ساقه در خاك بریزید. به این ترتیب، ریشه‌ها قادر به جذب آب از پایه می‌باشند و برگ‌های ریحان مرطوب و خیس نمی‌شوند. برای اطمینان از زمان آبیاری، با قرار دادن انگشت خود در عمق حدود 2.5 سانتیمتر خاک، رطوبت آن را آزمایش کنید. اگر با انگشتتان در این عمق احساس خشكی كنید، گیاه را به آرامی آبیاری کنید.


برای تهیه بذر انواع ریحان اینجا کلیک کنید.

فلفل

کاشت فلفل بسیار ساده و باردهی آن حتی در شرایط گلدانی و سایه-روشن ممکن است. برخلاف بسیاری از گیاهان که نور مستقیم خورشید که امروزه در کمتر خانه‌ای وجود دارند را می‌طلبد، گیاه فلفل در آفتاب کم نیز قابل پرورش است.
کاشت بذر فلفل: ابتدا بذرها را در سینی نشا یا گلدان‌های کوچک بکارید. از پیت ماس یا خاک سبک گلدان برای کاشت بذر فلفل استفاده کنید. بذر فلفل را در سطح خاک قرار دهید و آن را با لایه بسیار نازکی خاک در حد 2 تا 3 میلی‌متر بپوشانید. سپس خاک را مرطوب کنید. تا زمان جوانه زنی خاک را مرطوب نگه دارید. دمای مناسب برای جوانه‌زنی بذر فلفل 21 تا 27 درجه سانتی‌گراد است. بذر فلفل در دمای 27 درجه سانتی‌گراد 5 تا 6 روزه جوانه می‌زند. در دمای کمتر یا بیشتر، جوانه‌زنی مدت زمان بیشتری طول می‌کشد. برای سرعت بخشیدن به عمل جوانه‌زنی بذر فلفل، بذرها را درون یک دستمال مرطوب یا پارچه نخی قرار دهید و در جای گرم بگذارید. معمولا بالای بدنه یخچال گرمای اندکی دارد که برای جوانه‌زنی بذر فلفل مناسب است. (این مورد را با لمس با دستانتان بررسی کنید تا از گرمای آن آگاه شوید). قرار دادن بذرها در مکان‌های بسیار گرم مانند بخاری و شوفاژ نه تنها سبب جوانه‌زنی سریع‌تر بذر نمی‌شود، بلکه بدون شک بذرهای شما را خراب می‌کند و بذر قدرت جوانه‌زنی خود را از دست می‌دهد. پس از مشاهده جوانه بذر فلفل، آن را در بستر عاری از آلودگی و مناسب قرار دهید. در این مرحله حتما باید توجه کنید تا جوانه‌های بذر فلفل آسیب نبینند. پس از مشاهده اولین برگ فلفل، آن را به مکان آفتابی (پشت پنجره آفتاب‌گیر) ببرید. از این به بعد نور خورشید برای گیاه شما نقش اول را بازی می‌کند. زمانی که اندازه نهال‌ها به 15 سانتی‌متر رسید، آن‌ها را به زمین یا گلدان بزرگ منتقل کنید. تا زمانی که دمای شب‌ها به 13 تا 16 درجه نرسیده، نهال‌های فلفل را به محیط باز انتقال ندهید. فاصله بین نهال‌ها را 50 تا 60 سانتی‌متر در نظر بگیرید. در صورتی که قصد دارید فلفل را در گلدان پرورش دهید، از یک گلدان با قطر و عمق 30 تا 35 سانتی‌متر استفاده کنید. گیاه فلفل در آفتاب کامل و یا سایه-آفتاب قادر به رشد است. فلفل برای رشد کافی حداقل به روزی 6 تا 8 ساعت نور مستقیم خورشید نیاز دارد. سه فاکتور اساسی در کاشت فلفل اهمیت بالایی دارد:
آبیاری متوسط: فلفل گیاهی مشتاق به آب است اما باید میانه‌روی در آبیاری رعایت شود. در صورتی که آبیاری سبب اشباع شدن خاک شود و فضای تنفس ریشه از بین برود، بدون شک آسیب جدی به گیاه خواهد خورد. پوسیدگی ریشه و مشکلات قارچی نیز در شرایط آبیاری بیش از حد شدت خواهد یافت. در صورتی که تولید بالایی از گیاه فلفل می‌خواهید، حفظ رطوبت مناسب به صورت همیشگی امری واجب است. بدین جهت افزودن مواد آلی بالا به خاک قبل از کاشت نهال به حفظ رطوبت و تنفس ریشه کمک زیادی می‌کند. برای کاهش تبخیر آب سطحی و حفظ رطوبت بیشتر، استفاده از مالچ برای بوته‌های فلفل بسیار توصیه می‌شود.
کوددهی بیش‌از‌حد: کود دادن بیش از اندازه سبب شاخ و برگ زدن زیاد گیاه فلفل می‌شود که باردهی آن را تحت تاثیر قرار می‌دهد. فلفل گیاهی است که به کود‌دهی بسیار ملایمی نیاز دارد. استفاده از یک ترکیب کودی ضعیف مثل 5-10-10 به خاک در طول دوره رشد و باردهی سلامت گیاه‌تان را تضمین می‌کند.
داربست: گیاه فلفل مقدار بسیار زیادی میوه تولید می‌کند که این تولید بالا سبب سنگین شدن گیاه می‌شود. در بسیاری از موارد بوته‌ها توسط باد روی زمین می‌خوابند یا برخی از شاخه‌هایشان آسیب می‌بیند. در چنین شرایطی باردهی به شدت تحت تاثیر قرار می‌گیرد و کیفیت میوه‌های تولید شده افت می‌یابد. برای حل این مشکلات با استفاده از داربست یا توری مشبک نگهدارنده‌هایی برای گیاهان فلفل‌ ایجاد کنید.


برای تهیه بذر انواع فلفل اینجا کلیک کنید.

کاشت فلفل

گوجه فرنگی

کاشت گوجه فرنگی

دانشگاه ایلینویز گوجه فرنگی را محبوب ترین سبزی باغی در آمریکا می‌نامد. شما صدها تنوع مختلفی برای انتخاب دارید و می‌توانید پس از رفع سرمای بهاری، نهال‌های گوجه را به زمین منتقل کنید.


کاشت بذر گوجه فرنگی: ابتدا بذرها را در گلدان‌های کوچک یا سینی نشا بکارید و در بهار بعد از رفع سرما نهال ها را به زمین منتقل کنید. از یک خاک غنی دارای زهکشی خوب برای کاشت گوجه استفاده کنید. همچنین برای کاشت بذر گوجه از پیت ماس نیز می‌توان استفاده نمود. بذر گوجه را به عمق 5 میلی‌متر بکارید. دمای مناسب برای جوانه زنی بذر گوجه‌فرنگی 24 تا 32 درجه سانتی گراد می‌باشد. در این دما بذرهای گوجه 6 تا 10 روز بعد از کاشت جوانه می‌زند. خاک را مرطوب نگه دارید. بهتر است روی گلدان یا سینی نشا پلاستیک کشیده شود تا رطوبت حفظ شود، در این صورت جوانه‌زنی سریع تر انجام می‌شود. نهال‌های گوجه را در بهار بعد از رفع سرما به زمین منتقل کنید. فاصله بین نهال‌ها را 35 تا 50 سانتی‌متر و فاصله بین ردیف‌های کاشت را 60 سانتی‌متر در نظر بگیرید. ماهی یک بار از کودهای کامل و مایع برای گیاه استفاده نمایید. گوجه برای رشد به آفتاب کامل (حداقل روزی شش ساعت نور مستقیم)، خاک دارای زهکشی خوب و غنی نیاز دارد. از کودهایی که مقادیر بالایی نیتروژن دارند استفاده نکنید زیرا باعث تشویق گیاه به تولید برگ می‌شود در نتیجه باردهی کاهش می‌یابد. در طول فصل رشد به طور منظم به گیاه آب بدهید ولی از آبیاری بیش از حد خودداری کنید. هفته‌ای 3 بار آبیاری کافی است.


برای تهیه بذر انواع گوجه فرنگی اینجا کلیک کنید.

انواع کدو

کدو شامل انواع مختلف کدو تنبل و کدو سبز می‌باشد. کدو تنبل در شکل‌ها و رنگ‌های مختلفی وجود دارد. کدوتنبل مصارف مختلفی دارد. از مصرف گوشت آن گرفته تا تخم کدو تا مصارف زینتی از جمله فواید کدو تنبل‌هاست. کدو مسما یا کدو سبز نوعی کدو است که مصرف بالایی در غذاهای روزمره دارد. به خاطر توجه ویژه‌ای که به این نوع کدو شده است، واریته‌های گوناگونی با رنگ‌ها و اشکال مختلف که گاهی حتی بسیار عجیب هستند، دارد.


کاشت بذر کدو: کدو خاک‌های غنی با زهکشی خوب را ترجیح می‌دهد. بهتر است قبل از کاشت بذرها را به مدت 24 ساعت در آب بخیسانید. یک گلدان را با خاک مناسب پر کنید. سپس یک سوراخ به اندازه 2/5 سانتی‌متر در خاک ایجاد نمایید. بذر کدو را در سوراخ قرار دهید و آن را با خاک بپوشانید. بعد از کاشت خاک را مرطوب کنید. بذر کدو در دمای 15 تا 35 درجه سانتی‌گراد جوانه می‌زند. خاک را مرطوب نگه دارید. جوانه زنی معمولا یک تا دو هفته طول می‌کشد. برای حفظ رطوبت، روی گلدان یک پلاستیک بکشید. گلدان را در یک مکان دور از نور مستقیم خورشید قرار دهید. زمانی که اندازه نهال‌ها به 5 سانتی‌متر رسید می‌توان آن‌ها را به زمین منتقل کرد. نهال را با تمامی خاک موجود در گلدان به زمین منتقل کنید تا ریشه آسیب نبیند. یک مکان دارای آفتاب کامل برای کاشت انتخاب کنید. دمای خاک نباید کمتر از 15 درجه سانتی‌گراد باشد. بذرهای کدو را می‌توان در بهار بعد از رفع سرما به طور مستقیم در زمین کاشت. کاشت بذر کدو در سطح وسیع به صورت جوی و پشته‌ای انجام می‌گیرد. در این حالت فاصله بین بوته‌ها را 60 تا 90 سانتی‌متر و فاصله بین پشته‌ها را 1.5 تا 2.5 متر در نظر می‌گیرند. قبل از کاشت بذر یا نهال در زمین، خاک را شخم بزنید و به آن کود اضافه کنید. آبیاری بوته‌های کدو را با استفاده از شلنگ در زیر برگ‌ها انجام دهید تا از ایجاد کپک پودری بر روی برگ‌ها جلوگیری شود. بین هر بار آبیاری اجازه دهید خاک کمی خشک شود. زمانی که گیاه شروع به گل دهی کرد، کودهای دارای فسفر بالا به گیاه بدهید و بعد از ظاهر شدن میوه، از کودهای دارای پتاسیم بالا استفاده نمایید.


برای تهیه بذر انواع کدو تنبل اینجا کلیک کنید.
برای تهیه بذر انواع کدو سبز اینجا کلیک کنید.

کاشت انواع کدو

خیار

کاشت خیار

خیار یکی از گیاهانی است که در اکثر باغ‌ها و باغچه‌های خانگی کشت می‌شود. خیار چهارمین گیاهی است که بیشترین کشت را در جهان دارد و یکی از گیاهانی است که برای سلامتی کلی بدن بسیار مفید است و به عنوان یک غذای فوق العاده نامیده می شود. اغلب خیارهایی که از بازار تهیه می شوند، در هنگام پرورش سمپاشی می شوند. بنابراین مهم است که خیارها ارگانیک تهیه شوند یا در صورت امکان توسط خودتان پرورش داده شود.


کاشت بذر خیار: خیار در دمای 18 تا 30 درجه سانتی‌گراد بهترین رشد را دارد و در دماهای زیر 10 درجه سانتی گراد سرما زده می‌شود. خاک‌های لومی حاصلخیز با زهکشی خوب برای رشد خیار توصیه می‎شود. کشت بذر خیار که در محیط آزاد پرورش داده می‎شود از اواخر فروردین تا اواخر اردیبهشت ماه می‌‎با‌شد یعنی باید زمانی کاشته شود که خطر سرمای بهاری کاملا از بین رفته باشد. در ابتدا زمین را تا عمق 60 سانتی متر شخم زده سپس کود حیوانی پوسیده به خاک اضافه کرده و بعد کود شیمیایی را که شامل ازت، فسفر و پتاس می‎باشد به میزان لازم به زمین اضافه می‏‌کنند. کشت خیار در بهار روی پشته‌هایی که 1/5 تا 2 متر از هم فاصله دارند انجام می‌گیرد. در این صورت آب از یک طرف وارد شده و به صورت نشتی به ریشه گیاه می‌رسد. بذر خیار را به عمق 12 میلی‌متر و با فواصل 50 تا 70 سانتی‌متر از یکدیگر بکارید. بذرها بعد از یک تا دو هفته جوانه می‌زنند. در مناطق گرم می‌توان بذر خیار را در اواخر تابستان و اوایل پاییز نیز کاشت. بعد از این که بوته خیار ظاهر شد باید مرتب اطراف آن را وجین کرد. در فصل گرم که خیار به باردهی می‌رسد، هر 5 تا 7 روز یک بار احتیاج به آبیاری دارد، آبیاری باید به آهستگی و آرامی انجام شود به طوریکه حداقل تا عمق 60 سانتی‌متری خاک نفوذ کند و به هیچ وجه نباید روی برگ‌های بوته‌های خیار آب پاشید چون باعث تولید قارچ روی برگ‌ها می شود. PH مناسب خاک برای رشد خیار 6/5 تا 7/5 است. برای کاشت بذر خیار در گلخانه، هر زمان از سال می‌توان اقدام به این کار نمود.
برداشت خیار: خیار را معمولا بر اساس اندازه آن برداشت می‎کنند و به سن آن توجهی نمی‎شود. به محض این که خیار به اندازه مطلوب رسید باید برداشت شود. در صورتی که خیار در گلخانه کاشته شود و شرایط گلخانه عادی باشد میوه‎ها خیلی زود رشد می‎کنند و به همین جهت حداقل 2 تا 3 بار برداشت در هفته ضروری است و هرچه فاصله برداشت طولانی تر باشد تعداد خیارهای درشت که خارج از اندازه مطلوب بازار است بیشتر می‎شود.


بذر تهیه بذر انواع خیار اینجا کلیک کنید.

بادمجان

بادمجان در شکل‌ها و رنگ‌های متنوع وجود دارد. بادمجان در رنگ‌های بنفش، سفید، مشکی، نارنجی و ... موجود می‌باشد. میوه‌های بیضی شکل، قلمی، گرد و ... هستند. گوشت میوه سفید رنگ است. وقتی که میوه باز می شود، به دلیل اکسیداسیون گوشت آن به سرعت قهوه ای رنگ می‌شود. بادمجان بسیار محبوب است و در غذاهای بسیار زیادی به کار برده می‌شود.


کاشت بذر بامجان: ابتدا بذرها را در سینی نشا یا گلدان بکارید سپس نهال را بعد از رفع سرما به زمین منتقل کنید. بذر بادمجان را به عمق 5 میلی‌متر در یک خاک غنی دارای زهکشی خوب بکارید. دمای مناسب برای جوانه‌زنی بذر بادمجان 27 تا 32 درجه سانتی‌گراد است. در این دما بذرها یک تا دو هفته بعد از کاشت جوانه می‌زنند. بذر بادمجان در دمای پایین جوانه نمی‌زند. تا زمان جوانه‌زنی خاک را مرطوب نگه دارید. بعد از اتمام سرما نهال بادمجان را به زمین منتقل کنید. نهال‌ها را در یک مکان دارای آفتاب کامل بکارید. فاصله بین نهال‌های بادمجان را 45 تا 60 سانتی‌متر و فاصله بین ردیف‌های کاشت را 90 سانتی‌متر در نظر بگیرید. در طول فصل رشد به طور منظم به گیاه آب دهید. هفته‌ای سه بار آبیاری کافی است. خاک را مرطوب کنید ولی مواظب باشید بیش از حد خیس نشود. از دادن کودهای با نیتروژن بالا به گیاه خودداری کنید، زیرا در این صورت باعث پرپشت شدن برگ‌ها و کاهش تولید میوه می‌شود. بعد از اینکه گیاه بادمجان چند برگ تشکیل داد، هفته‌ای یک بار یا دو هفته‌ای یک بار به گیاه کود متعادل بدهید. کودهای NPK (نیتروژن-فسفر-پتاسیم) 20-20-20 یا 15-30-15 برای بادمجان مناسب هستند.


برای تهیه بذر انواع بادمجان اینجا کلیک کنید.

کاشت بادمجان

ذرت

کاشت ذرت

ذرت یکی از مهمترین محصولات کشاورزی در جهان می‌باشد. ذرت سازگاری زیادی با شرایط مختلف آب و هوایی و خاک دارد. از دانه ذرت می توان در تغذیه انسان‌ها و هم به عنوان علوفه دام استفاده کرد. دانه ذرت علاوه بر مصرف غذایی به جای آرد گندم نیز استفاده می‌شود و دارای مقدار زیادی نشاسته است. انواع مختلفی از ذرت موجود است که شما به راحتی می‌توانید آن‌ها را پرورش دهید.


کاشت بذر ذرت: ذرت برای رشد به خاکی نیاز دارد که به سرعت خشک نشود و رطوبت را به میزان کافی در خود نگه دارد، در عین حال زهکشی خوبی داشته باشد که آب در خاک نماند و خاک خیس و اشباع از آب نشود. بذرها را به عمق 2/5 سانتی‌متر در خاک بکارید. دمای خاک برای جوانه‌زنی بذر ذرت حداقل باید 18 درجه سانتی‌گراد باشد. کاشت ذرت به دو صورت انجام می‌شود: روش خطی و روش پشته‌ای، در روش خطی یا ردیفی فواصل ردیف‌ها را 75 تا 120 سانتیمتر و فواصل بوته‌ها را 20 تا 30 سانتی متر در نظر می گیرند و در روش پشته‌ای ، فواصل پشته‌ها را از یکدیگر 90 سانتی متر در نظر گرفته و در هر پشته 5 الی 6 عدد بذر را میکارند. کاشت ذرت به صورت پشته‌ای از کاشت ذرت به روش خطی بهتر است زیرا عمل گرده افشانی که به وسیله باد صورت میگیرد، آسان تر انجام میشود. با توجه به این که ذرت رشد سریعی دارد بنابراین نیاز کودی آن بالاست. بنابراین در زمین‌های با خاک‌های مرغوب کود ازته را تا 85 کیلوگرم در هکتار مصرف می‌کنند. نیاز ذرت به کود فسفر خیلی کم می‌باشد و میزان 40 تا 45 کیلوگرم در هکتار کافی است. ولی برعکس به کودهای پتاس احتیاج فراوانی دارد و میزان 85 تا 100 کیلوگرم مصرف می‌کنند. ذرت به کمبود روی حساس است و در صورت کمبود این عنصر نوارهای کم رنگی روی برگ ها ظاهر می‌شود و جوانه‌ها به رنگ سفید در می‌آیند. ذرت در هر نوع آب و هوایی قابل کشت است ولی در آب و هوای گرم از رشد و نمو بهتری برخوردار است، همچنین زودرس تر شده و محصول بیشتری می‌دهد . علاوه بر وجود دمای کافی در طول دوره رشد باید به طور مداوم رطوبت کافی در اختیار گیاه باشد. نیازهای آبی ذرت در زمان تولید ریشه و تلقیح آن‌ها و همچنین در موقع بستن دانه‌ها به حداکثر خود می‌رسد. زیرا در این مراحل از رشد گیاه، کمبود آب به خصوص اگر همراه با بادهای گرم و خشک نیز باشد، در گرده افشانی و تشکیل دانه اختلال ایجاد کرده و قسمت‌های نوک ذرت فاقد دانه خواهد بود و یا دانه‌های ریزی تولید خواهد کرد. آزمایشات بر روی ذرت نشان داده که این گیاه برای تولید محصول کافی بیشتر از سایر سبزی‌ها در دوره رشد و نمو خود به آب نیاز دارد و سریع تر از سایر سبزی‌ها به کم آبی عکس العمل نشان می‌دهد.


برای تهیه بذر انواع ذرت اینجا کلیک کنید.

تره و تره فرنگی

تره یکی از سبزیجات محبوب است که برای برگ‌های آن کاشته می‌شود و حاوی مقدار زیادی ویتامین c می‌باشد. تره فرنگی برگ‌های قطورتر و بلندتری نسبت به تره معمولی دارد و دارای خواص بسیار زیادی است.


کاشت بذر تره: بذرها را از اوایل تا اواخر بهار به طور مستقیم در زمین بکارید. یک مکان با خاک شل و دارای زهکشی خوب با آفتاب کامل برای کاشت تره و تره فرنگی انتخاب کنید. قبل از کاشت سنگ‌ها، علف‌های هرز و دیگر موارد اضافی را از خاک حذف نمایید. بذرها را به عمق 5 میلی‌متر در زمین بکارید. تا زمان جوانه‌زنی خاک را همیشه مرطوب نگه دارید. برای کاشت تره فاصله کاشت بین گیاهان را 10 تا 15 سانتی متر و فاصله بین ردیف‌های کاشت را 20 تا 25 سانتی متر در نظر بگیرید. برای کاشت تره فرنگی، فاصله بین گیاهان را 15 سانتی‌متر و فاصله بین ردیف‌های کاشت را 45 سانتی‌متر در نظر بگیرید.


برای تهیه بذر تره و تره فرنگی اینجا کلیک کنید.

کاشت تره فرنگی

لوبیا

کاشت لوبیا

لوبیا یکی از حبوبات بسیار محبوب و پر کاربرد است که حاوی مقدار زیادی پروتئین، ویتامین و مواد معدنی می‌باشد. کاشت بذر لوبیا بسیار آسان است.


کاشت بذر لوبیا: بعد از اتمام سرما، بذرها را به طور مستقیم در زمین بکارید. یک مکان دارای آفتاب کامل، خاک غنی دارای زهکشی خوب با pH بالاتر از 6 انتخاب کنید. بذرها را به عمق 2/5 سانتی‌متر در خاک بکارید، فاصله بین بذرها را 10 سانتی‌متر و فاصله بین ردیف‌های کاشت را 50 سانتی‌متر در نظر بگیرید. دمای مناسب خاک برای جوانه‌زنی بذر لوبیا 21 تا 32 درجه سانتی‌گراد است. زمانی که درجه حرارت خاک در طول روز به طور میانگین حداقل 16 درجه سانتی‌گراد است می‌توانید اقدام به کاشت کنید. در دمای پایین تر از16 درجه سانتی‌گراد جوانه‌زنی مدت زمان بیشتری طول می‌کشد. برای تامین مداوم محصول، هر 2 تا 3 هفته یک بار در اواسط تابستان بذر لوبیا را بکارید. نیازی به تنک کردن نهال‌ها نیست. لوبیاها را به طور منظم برداشت کنید تا گیاه به تولید محصول جدید تشویق شود. خاک را مرطوب نگه دارید. برای مصرف لوبیا به صورت تازه، 75 روز بعد از کاشت قابل برداشت هستند.


برای تهیه بذر انواع لوبیا اینجا کلیک کنید.


اکنون که می‌دانید قصد کاشت چه سبزیجاتی در بهار دارید باید اقدامات لازم را انجام دهید و مکان کاشت را آماده کنید.


آماده سازی خاک


برای این که مواد غذایی و مواد پوسیده ای که در زمین است به خوبی مخلوط شود و خاک برای کشاورزی آماده شود ، لازم است زمین را شخم زده و سنگ ها و علف های هرز را از آن بیرون آورده تا منافذ زمین برای نفوذ هوا باز شود. شخم زدن همچنین باعث می شود که قابلیت جذب آب هم بیشتر شود. بعد از شخم زدن می توان به خاک کود داد. می توان از کودهای آلی و کمپوست استفاده کرد. گیاهان برای این که بتوانند رشد خوبی داشته باشند، به خاک خوب حاوی مواد مغذی کافی نیاز دارند.


برای مشاهده بذر انواع سبزیجات و صیفی جات اینجا کلیک کنید.


 

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ