درست کردن صابون حشره کش ارگانیک

درست کردن صابون حشره کش برای پرورش ارگانیک

درست کردن صابون حشره کش ارگانیک

صابون حشره کش ارگانیک

زمانی که شما قصد دارید گیاهان را به صورت ارگانیک پرورش دهید، دیگر نمی‌توانید از مواد شمیایی استفاده کنید. اما وقتی با حشرات مزاحم مواجه شوید، ممکن است برای استفاده از حشره کش‌های شیمیایی تحریک شوید. به جای از بین بردن حشرات با آفت کش‌های شیمیایی، سعی کنید صابون حشره کش درست کنید. این محلول فاقد مواد شیمیایی است و اسکلت خارجی بدن آفات را از بین می‌برد و همین امر باعث کم آبی بدن آن‌ها شده و در نتیجه از بین می‌روند. صابون حشره کش ارگانیگ، شته‌ها، مگس‌های سفید، کنه‌های عنکبوتی و سوسک‌های ژاپنی را از بین می‌برد ولی به زنبورهای عسل، کفشدوزک‌ها و سایر حشرات مفید آسیب نمی‌رساند. این محلول‌های صابونی ممکن است کنه‌های شکارچی مفید (شکارچی آفات) را از بین ببرند، زیرا به کنترل کنه‌های عنکبوتی کمک می‌کنند.

طرز تهیه صابون حشره کش ارگانیک

درست کردن صابون حشره کش ارگانیک

1 – یک سطل را با 4 لیتر آب ولرم شیر پر کنید. اگر آب شما سخت است از آب بطری استفاده نمایید. آب سخت ممکن است باعث ایجاد رسوب صابون در گیاهان شود.
2 – پنج قاشق غذاخوری صابون طبیعی و خالص مانند صابون مایع کاستیل به آب اضافه کنید. صابون‌های طبیعی نسبت به گیاهان ملایم تر هستند.
3 – دو قاشق غذاخوری روغن زیتون یا کلزا یا ذرت به محلول اضافه کنید. روغن مخلوط را غلیظ کرده و به چسباندن آن به شاخ و برگ کمک می‌کند. روغن همچنین حشرات کوچک و ساکن مانند شته‌ها را از بین می برد.
4 – یک قاشق غذاخوری سیر پودر شده یا فلفل آسیاب شده اضافه کنید. این مواد به دفع حشرات جونده کمک می‌کند، زیرا این حشرات از طعم آن بیزارند.
5 – مخلوط را خوب هم بزنید تا صابون به خوبی مخلوط شود و کف کند و سپس آن را در یک بطری اسپری تمیز بریزید.
6 – محلول را روی تمام ساقه‌ها و و قسمت‌های انتهایی برگ‌ها اسپری کنید. اما در صورت امکان روی گل‌ها استفاده نکنید. در صورتی که به صورت مستقیم روی حشرات اسپری شود بهترین نتیجه را خواهد داشت. برای کنترل آفات هر 4 تا 7 روز یک بار انجام دهید تا کاملا از بین بروند.

وسایل مورد نیاز برای درست کردن صابون حشره کش

  • سطل یا ظرف بزرگ
  • صابون طبیعی
  • آب شیر یا آب معدنی
  • پودر سیر یا پودر فلفل
  • روغن زیتون یا کلزا یا ذرت
  • بطری اسپری

درست کردن حشره کش ارگانیک

نکات

درست کردن حشره کش ارگانیک

برای تهیه این حشره کش از مواد شوینده ظرف یا صابون ظرف استفاده نکنید. همچنین از استفاده از هر محصولی که حاوی مواد شیمیایی، مرطوب کننده‌های پوست یا مواد چربی زدایی است خودداری کنید. این مواد می‌توانند به گیاهان آسیب برسانند.
اگر بعد از استفاده از این محلول متوجه افتادگی یا پژمردگی برگ‌ها شدید، از این محلول استفاده نکنید. این مخلوط ممکن است برای برخی از گیاهان از جمله نخود شیرین، زالزالک، آلو و درختان گیلاس مضر باشد. محلول ضعیف تری را با 2/1 قاشق غذاخوری صابون در هر 4 لیتر امتحان کنید.
این محلول در برابر لارو سوسک، کرم مگس یا هزارپا موثر نیست.
صابون‌های طبیعی را از فروشگاه‌های لوازم بهداشتی می‌توانید تهیه کنید. می‌توانید از صابون‌های طبیعی تخته‌ای هم استفاده کنید. قالب صابون را در آب قرار دهید و اجازه دهید یک شب در آب بماند. سپس آن را بیرون آورید و پودر سیر یا پودر فلفل و روغن را به آب اضافه کنید.
اگر با کپک پودری مشکل دارید می‌توانید یک قاشق سرکه سیب به محلول اضافه کنید.

 

 

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ