لوم

خاک لومی

خاک لومی

خاک لومی چیست؟

لوم خاکی است که بیشتر از ماسه (اندازه ذرات> 63 میکرومتر)، سیلت (اندازه ذرات> 2 میکرومتر) و مقدار کمی رس (اندازه ذرات <2 میکرومتر) تشکیل شده است. از نظر وزنی، ترکیبات معدنی آن به ترتیب حدود 40–40–20٪ غلظت شن و ماسه - سیلت و رس است. این نسبت‌ها می‌توانند تا حدی متفاوت باشند و در نتیجه انواع مختلفی از خاک‌های لومی ایجاد می‌شود: لوم شنی، لوم سیلتی، لوم رسی، لوم رسی شنی، لوم رسی سیلتی و لوم.
در وزارت کشاورزی ایالات متحده، طبق مثلث طبقه بندی بافتی، تنها خاکی که عمدتا ماسه، سیلت یا خاک رس نیست، "لوم" نامیده می‌شود. خاک‌های لومی به طور کلی دارای مواد مغذی، رطوبت و هوموس بیشتری نسبت به خاک‌های شنی هستند، نسبت به خاک‌های غنی از سیلت، زهکشی و نفوذ آب و هوای بهتری دارند و به مراتب از خاک‌های رسی راحت تر شخم زده می‌شوند. انواع مختلف خاک‌های لومی دارای ویژگی‌های کمی متفاوتی هستند، بعضی از آن‌ها زهکشی و کارایی بیشتری نسبت به بقیه دارند. بافت خاک، به ویژه توانایی آن در حفظ مواد مغذی و آب، بسیار مهم است. خاک لوم برای پرورش اکثر ارقام گیاهی مناسب است.
آجرهای ساخته شده از لوم، گل، شن و آب، با ماده اتصال دهنده اضافه شده مانند پوسته برنج یا کاه، از دوران باستان در ساخت و ساز استفاده می‌شده است.

طبقه بندی خاک لومی

خاک لومی

خاک‌های لومی را می توان به زیرگروه‌های خاص تری طبقه بندی کرد. برخی از نمونه‌های آن لوم شنی، لوم سیلت، لوم رسی و لوم رسی سیلتی است. فازهای مختلف خاک دارای ویژگی‌های مختلفی مانند میزان سنگ و فرسایش هستند که برای تأثیر در رشد رویشی بسیار جزئی می‌باشند اما می‌توانند برای کشت محصولات قابل توجه باشند.

استفاده از خاک لومی در کشاورزی

خاک لوم برای باغبانی و مصارف کشاورزی ایده آل تلقی می‌شود زیرا مواد مغذی را به خوبی حفظ می‌کند و آب را در خود نگه می‌دارد در حالی که اجازه تخلیه آب اضافی را می‌دهد. خاکی که تحت سلطه یک یا دو گروه از سه گروه اندازه ذرات باشد، اگر ساختار دانه‌ای قوی داشته باشد و با محتوای بالای مواد آلی تقویت شود، می‌تواند مانند خاک لوم رفتار کند. با این حال، خاکی که با تعریف بافت لوم مطابقت داشته باشد، وقتی متراکم شود و از مواد آلی تخلیه شود، یا خاک رس در کل بخش خاک ریز پخش شود، می‌تواند ویژگی‌های مطلوب خود را از دست بدهد.
لوم در اکثر مزارع موفق در مناطق مختلف جهان شناخته شده است که به خاطر زمین‌های حاصلخیز شناخته شده‌اند. خاک لوم نرم و سبک و شکننده است و در طیف وسیعی از شرایط رطوبتی مختلف به کار می‌آید و قابل استفاده است.

استفاده از خاک لومی در کشاورزی

استفاده از خاک لومی در ساخت و ساز

استفاده از خاک لومی در ساخت و ساز

از لوم برای ساخت خانه‌ها می‌توان استفاده کرد  به عنوان مثال در ساخت تیرچه. خدمه ساختمان می‌توانند یک لایه لوم در داخل دیوارها ایجاد کنند، که می‌تواند به کنترل رطوبت هوا کمک کند. لوم، همراه با کاه می‌تواند به عنوان یک ماده ساختمانی سخت برای ساخت دیوارها استفاده شود. این یکی از قدیمی ترین فن آوری‌های ساخت خانه در جهان است. در این روش دو روش گسترده وجود دارد: استفاده از خاک ریز یا آجرهای نسوز.

 

 

 

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ