تکثیر گیاه زاموفیلیا

روش‌های تکثیر زاموفیلیا

گیاه زاموفیلیا

تکثیر زاموفیلیا با برگ و قلمه

گیاه زاموفیلیا Zamioculcas zamiifolia، یکی از گیاهان آپارتمانی است که به نگهداری زیادی نیاز ندارد و حتی برای مبتدیان نیز بسیار مناسب است. این گیاه می‌تواند در نور کم زندگی کند، به آبیاری کمی احتیاج دارد و خیلی سریع رشد می‌کند، بنابراین می‌توانید از دیدن برگ‌های جدید آن لذت ببرید! گیاه زاموفیلیا آب را در ریزوم‌های خود ذخیره می‌کند به همین دلیل به آبیاری زیادی نیاز ندارد. همانطور که گیاه زاموفیلیا شما رشد می‌کند، ممکن است از مقاومت بالای آن تعجب کنید. شاید بخواهید به طور تصادفی یک ساقه یا برگ را از گیاه زاموفیلیا جدا کنید و آن را بکارید و گیاه جدیدی را تکثیر کنید. در این متن درمورد نحوه تکثیر گیاه زاموفیلیا از طریق برگ و قلمه یا ساقه توضیح داده شده است.

تکثیر زاموفیلیا از ساقه

قلمه زدن زاموفیلیا

سریع ترین راه برای تکثیر گیاه زاموفیلیا استفاده از قلمه است. در اینجا نحوه تکثیر قلمه زاموفیلیا توضیح داده شده است:
با استفاده از یک چاقوی تمیز یک ساقه از پایه گیاه زاموفیلیا جدا کنید. قبل از برش، چاقو را ضد عفونی کنید تا از بروز بیماری جلوگیری شود.
ساقه بریده شده را در یک لیوان آب قرار دهید. هر سه تا چهار هفته یک بار آب را عوض کنید تا از بروز کپک در گیاه جلوگیری شود.
قلمه زاموفیلیا را در نزدیکی پنجره‌ای قرار دهید که نور روشن و غیر مستقیم به آن برسد. نور خورشید بهترین راه برای تشویق رشد قلمه زاموفیلیا است.
وقتی قلمه شما یک ریزوم و حداقل دو سانتی متر ریشه داشت، وقت آن است که آن را در گلدان بکارید.

کاشت قلمه زاموفیلیا در گلدان

یک گلدان 15 تا 20 سانتی متری تهیه کنید. گلدان باید حتما سوراخ زهکشی داشته باشد. 5 سانتی متر خاک در گلدان بریزید. قلمه را در وسط گلدان قرار دهید. اطراف آن خاک بریزید تا گلدان پر شود. 2 سانتی متر از لبه گلدان خالی باشد. از خاک مخصوص گلدان دارای زهکشی خوب برای کاشت قلمه زاموفیلیا استفاده کنید. در یک گلدان می‌توانید یک تا سه قلمه بکارید. بعد از کاشت خاک را مرطوب کنید.

کاشت قلمه زاموفیلیا

تکثیر زاموفیلیا با برگ

تکثیر زاموفیلیا با برگ

رشد ریزوم و ریشه در برگ‌های زاموفیلیا بیشتر طول می‌کشد ولی تکثیر زاموفیلیا از طریق برگ هم امکان پذیر است.
چند برگ را از گیاه جدا کنید. برگ‌ها را تا جایی که می‌توانید از نزدیک ساقه ببرید. برگ‌های زاموفیلیا برای تکثیر باید کمی ساقه داشته باشند.
ساقه برگ را در خاک مخصوص گلدان قرار دهید به گونه‌ای که یک سانتی متر در خاک باشد.
بعد از قرار دادن برگ‌ها در خاک به آن‌ها آب دهید و خاک را خیس کنید. هر زمان که خاک خشک شد دوباره به آن آب دهید.
حدودا سه ماه بعد ریزوم‌ها در برگ‌های زاموفیلیا تشکیل می‌شوند.

 

 

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ