استفاده از تفاله قهوه برای گیاهان

استفاده از تفاله قهوه به عنوان کود

فواید قهوه برای گیاهان

آیا تفاله قهوه برای گیاهان مفید است؟

کافی شاپ‌ها معمولا تفاله‌های قهوه را به باغبانان و کشاورزان می‌دهند تا به عنوان کود از آن استفاده نمایند. برخی از کشاورزان معتقدند که استفاده از تفاله قهوه به عنوان کود بی اثر است یا حتی ممکن است برای گیاهان مضر باشد. در این مطلب به شما خواهیم گفت که آیا تفاله قهوه برای گیاهان مفید است یا خیر.

تفاله قهوه برای گیاهان

استفاده از تفاله قهوه برای گیاهان

تفاله قهوه را می‌توان به کمپوست اضافه کرد. اضافه کردن تفاله قهوه به کمپوست، باعث افزایش نیتروژن موجود در کمپوست می‌شود. نکته‌ای که باید بخاطر بسپارید این است که در حالی که تفاله قهوه به کمپوست شما نیتروژن اضافه می‌کند ولی بلافاصله نیتروژن به خاک اضافه نمی‌شود. تفاله قهوه را می‌توان بدون کمپوست هم مورد استفاده قرار داد. بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند تفاله قهوه را به صورت مستقیم به خاک اضافه کنند و از آن به عنوان کود استفاده نمایند. فایده استفاده از تفاله قهوه این است که ماده آلی به خاک اضافه می‌شود که باعث بهبود زهکشی خاک، حفظ رطوبت در خاک و افزایش هوادهی در خاک می‌گردد. 
تفاله قهوه همچنین توسط میکروارگانیسم‌های مفید خاک که به رشد گیاه کمک می‌کنند، مورد استفاده قرار می‌گیرد و باعث جذب کرم خاکی نیز می‌شود. 
برخی از افراد تصور می‌کنند که اضافه کردن تفاله قهوه به خاک، باعث کاهش pH و اسیدی شدن خاک می‌شود و برای گیاهان اسید دوست مفید است. اما این موضوع فقط برای قهوه استفاده نشده صادق است. قهوه استفاده شده pH خنثی دارد و در اسیدی تر شدن خاک تاثیری ندارد. 
برای استفاده از قهوه به عنوان کود، تفاله قهوه را اطراف گیاهان روی خاک بریزید. استفاده از تفاله قهوه برای اکثر گیاهان آپارتمانی و گیاهان گلدانی تاثیر خوبی دارد. همچنین از قهوه دم کرده رقیق نیز می‌توانید استفاده کنید. میزان یک سوم قهوه دم شده را با دو سوم آب مخلوط کنید و به صورت آبیاری به گیاهان خود بدهید. 

استفاده‌های دیگر از تفاله قهوه در باغ

از تفاله قهوه می‌توان برای موارد دیگر در باغ نیز استفاده کرد. بسیاری از باغبان‌ها دوست دارند از تفاله قهوه به عنوان مالچ برای گیاهان خود استفاده کنند. از دیگر مواردی که از تفاله قهوه استفاده می‌شود، استفاده از آن برای دور نگه داشتن حلزون‌ها از گیاهان است. در واقع کافئین موجود در تفاله قهوه بر روی این آفات تأثیر منفی می‌گذارد و بنابراین از خاک‌هایی که تفاله قهوه دارند دور می‌شوند. برخی از افراد همچنین ادعا می‌كنند كه تفاله قهوه موجود در خاك ضد گربه است و گربه‌ها را از استفاده از باغچه گل و سبزیجات به عنوان یك بستر دور نگه می‌دارد. اگر ورمی کمپوست تولید می‌کنید، می‌توانید از تفاله قهوه به عنوان غذای کرم استفاده نمایید. کرم‌ها علاقه زیادی به تفاله قهوه دارند.

تفاله قهوه برای گیاهان

استفاده از تفاله قهوه تازه برای گیاهان

تفاله قهوه برای گیاهان

در رابطه با استفاده از قهوه تازه برای گیاهان سوالات زیادی وجود دارد. گرچه همیشه توصیه نمی‌شود ولی در بعضی شرایط مشکلی ایجاد نمی‌کند. به عنوان مثال می‌توانید تفاله قهوه تازه را در اطراف گیاهان اسید دوست مانند ادریسی، بلوبری، سوسن و ... استفاده کنید. بسیاری از سبزیجات خاک نسبتا اسیدی را دوست دارند ولی گوجه فرنگی نسبت به اضافه کردن تفاله قهوه واکنش خوبی نشان نمی‌دهد. گیاهان ریشه‌ای مانند هویج و تربچه نسبت به تفاله قهوه واکنش خوبی نشان می‌دهند، به خصوص وقتی که در زمان کاشت با خاک مخلوط شود. 
تصور می‌شود که استفاده از قهوه تازه علف‌های هرز را سرکوب می‌کند زیرا دارای برخی از خواص آللوپاتیک است که همین امر بر گیاهان گوجه فرنگی تاثیر منفی می‌گذارد. همچنین استفاده از تفاله قهوه به سرکوب برخی از عوامل بیماری زای قارچی نیز کمک می‌کند. استفاده از تفاله تازه یا خشک شده در اطراف گیاهان و بالای خاک به جلوگیری از ورود برخی آفات مانند حلزون و حیواناتی مانند خرگوش و گربه می‌شود. همانطور که قبلا گفته شد تصور می‌شود به دلیل کافئین موجود در قهوه، آفات و حیوانات از گیاهان دور می‌شوند.

 

 

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ