صفر تا صد کاشت کلم

کلم یک گیاهی از خانواده کلمسانان است که دارای سرهای گلی سفید، زرد، سبز یا قرمز است. کلم در فصل خنک کشت می شود و می تواند به عنوان یک سبزی، یک سالاد، یک ترشی، یک پلو، یک سوپ و یا یک فرآورده دیگر مصرف شود. کلم دارای خواص غذایی و درمانی متعددی است. 

صفر تا صد کاشت کلم


برخی از این خواص عبارتند از:


کلم منبع خوبی از ویتامین‌های C، K، B6، B9، A و E است. این ویتامین‌ها به تقویت سیستم ایمنی، سلامت استخوان، تولید خون، سلامت چشم و پوست کمک می کنند.
کلم حاوی آنتی‌اکسیدان‌های قوی مانند کروسفرین، سولفورافان، کوئرستین و کمفرول است. این آنتی‌اکسیدان‌ها می توانند از سلول‌ها در برابر استرس اکسیداتیو و آسیب‌های القایی توسط رادیکال‌های آزاد محافظت کنند. همچنین می توانند به پیشگیری از برخی از بیماری‌های مزمن مانند سرطان، آلزایمر، دیابت و بیماری‌های قلبی و عروقی کمک کنند.
کلم حاوی فیبر غذایی است که به سلامت روده، کنترل قند خون، کاهش کلسترول و افزایش احساس سیری کمک می کند.کلم همچنین حاوی پروبیوتیک‌هایی است که به تعادل فلورای میکروبی روده و تقویت سیستم گوارشی کمک می کنند.
کلم حاوی مواد معدنی مانند پتاسیم، کلسیم، منیزیم، آهن و منگنز است. این مواد معدنی به تنظیم فشار خون، انقباض عضلات، آرامش اعصاب، هموگلوبین خون و آنزیم‌های مختلف کمک می کنند.
کلم یکی از محصولات کشاورزی است که در فصل خنک کشت می شود.

صفر تا صد کاشت کلم

برای کاشت و پرورش کلم باید به نکات زیر توجه کنید:


کاشت بذر کلم را می توانید به دو روش مستقیم و نشا انجام دهید. روش مستقیم برای مناطق سردسیر و روش نشا برای مناطق گرمسیر مناسب است.
آماده سازی خاک با افزودن مواد آلی و کودهای فسفری و نیتروژنی، خاک باید زهکشی خوبی داشته باشد و pH آن بین 6.5 تا 6.8 باشد.
بذرهای کلم را می‌توانید از فروشگاه‌های اینترنتی معتبر و متنوعی مانند بذرام تهیه کنید.

صفر تا صد کاشت کلم


انتخاب زمان مناسب برای کاشت کلم:


 کلم را می‌توانید در فصل بهار یا پاییز بکارید. برای کاشت بهاره، بذرها را ۴ تا ۶ هفته قبل از آخرین یخبندان بهاره در محیط خانه پرورش دهید و برای کاشت پاییزه، بذرها را ۶ تا ۸ هفته قبل از اولین یخبندان پاییزه در محیط خانه پرورش دهید،همچنین   انتخاب بذر مناسب برای نوع خاک و اقلیم منطقه ی شما بسیار مهم است.
ابتدا بذرهای گل کلم را در خزانه یا گلدان‌های فیبری کاشته و پس از ۶ تا ۸ هفته رشد، نشاءها را در زمین اصلی انتقال می‌دهیم.

صفر تا صد کاشت کلم


انتخاب فاصله مناسب برای کاشت کلم:


نشاءها را با فاصله مناسب از هم در خاک حاصلخیز، مرطوب و زهکشی خوب کاشته و به صورت منظم آبیاری، کوددهی، مالچ‌کاری و مبارزه با آفات انجام می‌دهیم، کلم را با فاصله ۳۰ تا ۶۰ سانتی متری از هم در ردیف هایی با فاصله ۹۰ سانتی متری از هم کاشت کنید. این کار به گیاهان فضای کافی برای رشد و جلوگیری از رقابت برای آب و نور می‌دهد، آبیاری زیاد و یا نوسانات آبیاری می تواند باعث اختلال در تولید کلم شود. 

صفر تا صد کاشت کلم


انتخاب محل مناسب برای کاشت کلم:


 کلم نیاز به خاک حاصلخیز، مرطوب و زهکشی خوب دارد. خاک را قبل از کاشت با کود آلی مانند کمپوست یا ورمی کمپوست غنی کنید. کلم را در مکانی کاشت کنید که حداقل ۶ ساعت در روز نور مستقیم خورشید دریافت کند.

صفر تا صد کاشت کلم


انجام مراقبت‌های لازم برای کاشت کلم:


 کلم را به صورت منظم و مرطوب آبیاری کنید، از آبیاری زیاده روی خودداری کنید که باعث فساد ریشه‌ها می‌شود. از مالچ پاشی برای حفظ رطوبت خاک و کنترل علف‌های هرز استفاده کنید. از کودهای محلول آبی مانند کود نیتروژنه برای تقویت رشد گیاهان استفاده کنید. از سموم زیستی مانند نماتودها ، قارچ‌ها و باکتری‌های مفید برای مبارزه با آفات مانند کرم‌ها، سوسک‌ها و مگس‌ها استفاده کنید.

صفر تا صد کاشت کلم


برداشت کلم:


 کلم را می‌توانید در ۵۰ تا ۸۰ روز بعد از کاشت برداشت کنید. زمان برداشت را براساس اندازه، سفتی و کیفیت سرهای کلم تعیین کنید. سرهای کلم را با چاقوی تیز از پایه‌ها ببرید. سرهای کلم را در محل خنک و تاریک نگهداری کنید.

صفر تا صد کاشت کلم


کنترل علف های هرز و آفات و بیماری های گیاهی: 


برای جلوگیری از رشد علف های هرز می توانید از مالچ پوشاندن خاک استفاده کنید. برای مقابله با آفات و بیماری ها می توانید از روش های بیولوژیک و شیمیایی بهره بگیرید.

صفر تا صد کاشت کلم


برخی از آفات و بیماری های رایج کلم عبارتند از:


شب پره پشت الماسی یا بید کلم، یک حشره که لاروهای آن سوراخ هایی در برگ های کلم ایجاد می کنند. برای کنترل آن می توان از سموم شیمیایی مانند آتابرون و غیره استفاده کرد. همچنین می توان از روش های بیولوژیک مانند زنبور پارازیتوئید دیادگما و کشت گیاهان تله مانند خردل بهره برد.
فیده های کلم، دو نوع سفیده بزرگ و کوچک کلم وجود دارند که لاروهای آن ها از برگ ها و مغز کلم تغذیه می کنند. برای کنترل آن ها می توان از سموم شیمیایی مانند لاروین، ایندوکساکارب و غیره استفاده کرد. همچنین می توان از روش های بیولوژیک مانند زنبور پارازیتوئید تخم تریکوگراماو زنبور پارازیتوئید لارو آپانتلس بهره برد.

صفر تا صد کاشت کلم


شته مومی کلم، یک حشره که با مکیدن شیره گیاهی باعث ضعیف شدن و پیچیدگی برگ های کلم می شود. برای کنترل آن می توان از سموم شیمیایی مانند افوریا ، کنفیدو ، موسپیلان و غیره استفاده کرد. همچنین می توان از روش های بیولوژیک مانند کفشدوزک ها ، لارو مگس های خانواده سیرفیده ، شیر شته و قارچ ورتیسیلیوم بهره برد.
پوسیدگی سیاه باکتریایی کلم،یک بیماری که باعث زرد و قهوه ای شدن و سقوط برگ های کلم می شود. عامل آن باکتری زانتوموناس است که از طریق بذر، نشا، آب و حشرات منتقل می شود. برای کنترل آن می توان از روش های زراعی مانند تناوب زراعی، استفاده از بذر و نشا سالم، کنترل آبیاری و حذف بقایای گیاهی استفاده کرد. همچنین می توان از سموم شیمیایی مانند استرپتومایسین، کوپر اکسی کلراید، کوپر هیدروکساید و غیره استفاده کرد.

صفر تا صد کاشت کلم


در نهایت اگر سوال یا ابهامی در مورد کاشت و پرورش کلم دارید،در بخش نظرات آن را مطرح کنید، همینطور اگر پیشنهاد خاصی برای توسعه و بهبود این مقاله آموزشی دارید ، خوشحال می‌شویم با ما در میان بگذارید.
 

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ