برای جوانه زنی بهتر بذرگیاهان چه کار کنیم؟

جوانه زنی بذر، فرآیندی است که در آن بذر یک گیاه به یک گیاهچه تبدیل می‌شود. جوانه زنی بذر تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار می‌گیرد که می‌توان آن‌ها را به دو دسته‌ی عوامل بذری و عوامل محیطی تقسیم کرد. عوامل بذری شامل قدرت حیات بذر، طول عمر بذر و خواب بذر هستند. عوامل محیطی شامل رطوبت، دما، اکسیژن، نور و تنش‌های محیطی هستند.

 

برای جوانه زنی بهتر بذرگیاهان چه کار کنیم؟


  بذرها برای جوانه زنی نیازی به کود ندارند. از آنجایی که دانه ها حاوی تمام مواد مغذی هستند که یک گیاهچه برای ظهور و رشد چند برگ اولیه خود نیاز دارد، می توانند بدون هیچ گونه ماده غذایی اضافی جوانه بزنند. رطوبت، نور، تاریکی، دمای گرم، سرد و اکسیژن آن چیزی است که برای جوانه زنی لازم است.
استفاده از کود در هنگام کاشت بذر توصیه نمی شود. در واقع کوددهی می تواند سرعت جوانه زنی را کاهش دهد. این به دلیل این است که کودها حاوی نمک هایی هستند که می توانند به بذرها و ریشه های حساس آسیب بزنند.
کوددهی را برای پس از ظهور نهال ها و ظاهر شدن اولین برگ های واقعی انجام دهید. برای این کار می توانید از کودهای مایع رقیق شده یا کودهای ارگانیک مانند کود جلبکی استفاده کنید.

برای جوانه زنی بهتر بذرگیاهان چه کار کنیم؟


جوانه زنی بذرهای گیاهان تحت تاثیر عوامل داخلی و خارجی قرار می گیرد. عوامل داخلی شامل ویژگی های خود بذر مانند قدرت حیات، طول عمر، خواب و مواد محرک یا بازدارنده هستند. عوامل خارجی شامل شرایط محیطی مانند رطوبت، دما، اکسیژن و نور هستند.
برای جوانه زنی بذر، باید از بذرهای سالم و تازه استفاده کرد. بذرهای کهنه یا آسیب دیده ممکن است دیرتر یا اصلا جوانه نزنند. بذرهایی که خواب دارند نیاز به شکستن خواب دارند (یعنی باید از یک یا چند روش مختلف برای فعال کردن جنین بذر استفاده کنند, برای مثال، بعضی از بذرها نیاز به آب داغ، سرما، خشک کردن، خراشیدن یا تیمار شیمیایی دارند, این روش ها باعث می شوند که پوسته یا مواد موجود در بذر که جوانه زنی را ممانعت می کنند، تغییر یا تخریب شوند)
برای جوانه زنی بذر، باید به میزان کافی آبیاری کرد. آب باعث می شود بذر تورم کند و پوسته آن شکسته شود. آب همچنین مواد مغذی را به بذر منتقل می کند و فعالیت متابولیکی آن را افزایش می دهد.
برای جوانه زنی بذر، باید دمای مناسب را انتخاب کرد. دما بر سرعت و درصد جوانه زنی تاثیر دارد. برای اکثر گیاهان، دمای مطلوب بین 26 تا 35 درجه سانتی گراد است. بعضی از گیاهان نیاز به تغییرات دمایی در روز و شب دارند.

برای جوانه زنی بهتر بذرگیاهان چه کار کنیم؟


برای جوانه زنی بذر، باید به اکسیژن کافی دسترسی داشته باشد. اکسیژن برای تنفس بذر و تولید انرژی ضروری است. بذرها در خاک های خیس یا فشرده کمتر اکسیژن می گیرند و ممکن است خفه شوند.
برای جوانه زنی بذر، باید به نور توجه کرد. نور برای بعضی از بذرها محرک و برای بعضی دیگر بازدارنده جوانه زنی است. بذرهایی که به نور نیاز دارند را باید روی سطح خاک کاشت و بذرهایی که به تاریکی نیاز دارند را باید در عمق خاک کاشت.
برای جوانه زنی بهتر بذرگیاهان، می‌توانید از روش‌های مختلفی استفاده کنید که بستگی به نوع بذر، شرایط محیطی و زمان مورد نظر دارد.

برخی از این روش‌ها عبارتند از:
•قرار دادن بذرها در آب داغ: این روش باعث می‌شود که پوسته بذر نرم شده و رویان‌های داخل آن بزرگ شوند. می‌توانید بذرها را به مدت ۲۴ ساعت در یک ظرف آب داغ قرار دهید و سپس در خاک کاشت کنید.

قرار دادن بذرها در آب داغ جهت جوانه زنی بهتر


•گرم کردن خاک: این روش باعث می‌شود که دمای خاک مناسب برای جوانه زنی بذرها شود. می‌توانید خاک را با استفاده از یک سینی گرم کننده، یک لامپ گرمایی یا یک بطری آب گرم گرم کنید و بذرها را در آن کاشت کنید.

برای جوانه زنی بهتر بذر گیاهان چه کار کنیم؟


•استفاده از پنبه یا دستمال: این روش باعث می‌شود که رطوبت مناسب برای جوانه زنی بذرها فراهم شود. می‌توانید بذرها را روی یک پنبه یا دستمال مرطوب قرار دهید و آن را در یک کیسه پلاستیکی یا یک شیشه ببندید. بعد از چند روز، می‌توانید بذرهای جوانه زده را در خاک کاشت کنید.

برای جوانه زنی بهتر بذر گیاهان چه کار کنیم؟


•استفاده از یک شیشه یا گلدان: این روش باعث می‌شود که نور مناسب برای جوانه زنی بذرها فراهم شود. می‌توانید بذرها را در یک شیشه یا گلدان پر از خاک قرار دهید و آن را در یک محل روشن و گرم نگه دارید. بعد از چند روز، می‌توانید بذرهای جوانه زده را در خاک کاشت کنید.

برای جوانه زنی بهتر بذر گیاهان چه کار کنیم؟


 

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ