14 گیاه راحت برای پرورش در منزل

گیاهان آپارتمانی می توانند فضای خانه شما را زیبا و سالم کنند. اما برای انتخاب گیاهان مناسب، باید به شرایط محیطی خانه تان، نیازهای گیاهان و سطح مهارت خود در نگهداری از آنها توجه کنید. برخی از گیاهان آپارتمانی مقاوم و ساده هستند که با کمترین مراقبت می توانند در خانه شما رشد کنند. در ادامه به معرفی 14 گیاه آپارتمانی راحت برای پرورش در منزل می پردازیم:
•آگلونما یا گل چینی: یک گیاه همیشه سبز با برگ های رنگارنگ که به نور زیادی نیاز ندارد و در مقابل نور غیرمستقیم خورشید بهترین حالت خود را نشان می دهد. آگلونما یا گل چینی یک گیاه آپارتمانی زیبا و مقاوم است که بومی آسیا و گینه نو است. این گیاه برگ های بزرگ، باریک و براق به شکل بیضی دارد که روی ساقه ای کوتاه قرار دارد. رنگ برگ های آن متفاوت است و می تواند سبز، نقره ای، سفید، صورتی و قرمز باشد. این گیاه در بهار و تابستان گل های سفید کوچک مانند نیلوفر می دهد.
این گیاه در خاک سبک و زهکشی خوب بهتر رشد می کند و آبیاری آن باید زمانی انجام شود که خاک خشک باشد. این گیاه همچنین قابلیت تصفیه و پاکسازی هوا را دارد و برای سلامتی انسان مفید است.

گل آگلونما یا گل چینی


•درخت بونسای فیکوس: یک گیاه هنری که درختچه های کوچک شبیه درختان بزرگ را در گلدان پرورش می دهد. این گیاه در محیط گرم بهتر رشد می کند ,بونسای فیکوس یک درخت همیشه سبز از خانواده موراسه (توت) است که برای نگهداری در فضای داخلی مناسب است. این بونسای گرمسیری بومی آسیای شرقی و جنوب شرقی است و چندین گونه مختلف دارد, برای مراقبت از بونسای فیکوس باید به موارد زیر توجه کنید :
•نور: بونسای فیکوس نیاز به نور زیاد و غیر مستقیم دارد. بهتر است در نزدیکی پنجره جنوبی یا غربی قرار بگیرد.
•آبیاری: بونسای فیکوس باید زمانی آبیاری شود که خاک کمی خشک شده باشد. آبیاری باید به اندازهای باشد که آب از زیر گلدان خارج شود.
•دما: بونسای فیکوس مقاوم به دماهای متفاوت است، اما حداقل دمای مناسب برای آن ۱۵ درجه سانتی‌گراد است.
•کوددهی: بونسای فیکوس باید در فصل رشد (بهار و تابستان) به طور منظم و ۱۵ روز یک بار کود داده شود.
•هرس: بونسای فیکوس را می‌توان با قیچی یا انگشتان هرس کرد. هرس بونسای فیکوس باعث شکل گیری و زیبایی آن می‌شود.
•تعویض گلدان: بونسای فیکوس های داخل خانه هر ۴-۵ سال یک بار و بونسای های بیرون خانه هر ۲-۳ سال یک بار باید تعویض گلدان شوند.

گل درخت بونسای فیکوس


•پتوس: یک گیاه زیبا با برگ های رنگارنگ که می تواند در سبد آویزان یا گلدان رشد کند. این گیاه به نور کم نیاز دارد و قابلیت پاکسازی و تصفیه هوا را دارد.
پتوس یک گیاه آپارتمانی بالارونده از خانواده گل‌ شیپوریان است که بومی جزایر سلیمان در اقیانوس آرام می‌باشد این گیاه دارای برگ‌های سبز و رنگین با الگوهای متنوع است که می‌توانند تا ۱۰۰ سانتی‌متر طول بیابند . این گیاه توانایی تصفیه هوا را دارد و می‌تواند دی‌اکسید کربن را جذب و اکسیژن را تولید کند. این گیاه به رطوبت، آبیاری منظم، کوددهی متعادل و نور متوسط نیاز دارد. این گیاه با قلمه زدن از ساقه‌هایی که دارای گره هستند تکثیر می‌شود. این گیاه با هرس کردن شاخه‌های طولانی و زائد زیباتر میشود. 

گل پتوس


•برگ عبایی: یک گیاه بادوام با برگ های سبز تیره و براق که در هر خاکی با کمترین میزان آب و نور زنده می ماند.
گل برگ عبایی یا آسپیدیسترا یک گیاه زینتی همیشه سبز از خانواده سوسنیان است که بومی ژاپن و چین است این گیاه دارای برگ‌های بلند، پهن، کشیده و نیزهای شکل است که به رنگ سبز تیره و براق هستند. برگ‌های این گل به طور مستقیم از ساقه کوتاه گیاه که زیر خاک است خارج می‌شوند و دارای ریزوم (ساقه زیرزمینی) بوده، بدون ساقه هوایی هستند. گل برگ عبایی گل‌های ریزی نیز دارد که در اواخر تابستان در قسمت تحتانی گیاه ظاهر شده، ارغوانی و فنجانی مانند هستند. این گل‌ها زیبایی چندانی نداشته و فاقد ارزش زینتی هستند.
گل برگ عبایی یکی از مقاومترین و کم زحمت ترین گل های آپارتمانی است که در شرایط مختلف محیطی دوام می‌آورد. این گیاه به رطوبت، آبیاری منظم، کوددهی متعادل و نور متوسط نیاز دارد. این گیاه با قلمه زدن از ساقه‌هایی که دارای گره هستند تکثیر می‌شود این گیاه با هرس کردن زیباتر می‌شود یا با بریدن شاخه‌های طولانی و زائد و خراب.

گل برگ عبایی

 

•انجیر آفریقایی یا فیکوس لیراتا: یک گیاه زیبا با برگ های بلند و براق که برای آپارتمان هایی با سقف بلند مناسب است. این گیاه به نور متوسطی نیاز دارد و آبیاری آن تنها زمانی انجام می شود که خاک خشک باشد.
انجیر آفریقایی یا فیکوس لیراتا (Ficus lyrata) یک گیاه زینتی از خانواده انجیر (Moraceae) است که بومی غرب آفریقا است این گیاه دارای برگ‌های پهن، سبز، براق و ویولن شکل است که روی شاخه‌های متراکم گیاه رشد می‌کنند. این گیاه در مناطق گرمسیری تا ۳۰ متر ارتفاع می‌رسد، اما در فضای داخلی خانه، بسیار آهسته رشد می‌کند و می‌تواند تا ۱۸۰ سانتی‌متر بلند شود.
این گیاه به شرایط گرم و مرطوب نیازمند است و به نور غیر مستقیم خورشید برای رشد بهینه احتیاج  دارد این گیاه با قلمه زدن از شاخه‌هایی که دارای گره هستند تکثیر می‌شود.
این گیاه دارای خواص تصفیه هوا و کاهش گرد و غبار هوا است و همچنین رطوبت محیط را کنترل می‌کند , این گیاه باعث کاهش ابتلا به بیماری‌هایی مثل سرماخوردگی، گلودرد و عطسه می‌شود.

گل انجیر آفریقایی یا فیکوس لیراتا


•گل چمچه ای یا اسپاتی فیلوم: یک گیاه ساده با برگ های سبز و گل های سفید که در نور کم هم می تواند شکوفا شود.
گل چمچه ای یا اسپاتی فیلوم با نام علمی: (Spathiphyllum) یک گیاه زینتی همیشه سبز و دائمی از خانواده گل شیپوریان است که بومی مناطق گرمسیری آمریکای جنوبی و جنوب شرقی آسیا است. این گیاه دارای برگ‌های سبز براق به شکل نیزه است که روی سنبل‌های استوانه‌ای و سفید رنگ قرار دارد که با یک برگ تغییر شکل یافته شبیه قاشق (اسپات) پوشیده شده‌ است‌ این گیاه به نام گل صلح نیز شناخته می‌شود و دارای خواص تصفیه هوا و کاهش گرد و غبار هوا است.
برخی از ویژگیهای علمی و مفید این گیاه عبارتند از:
•این گیاه دارای گل‌های جنسی است که در گروه هایی به نام گلدسته‌ها یا اسپادیس‌ها قرار می‌گیرند. گل‌های نر و ماده در یک گلدسته وجود دارند و با یک برگ تغییر شکل یافته به نام اسپات احاطه شده‌اند.
•این گیاه دارای گل‌های بویایی است که باعث جذب حشرات برای گرده‌افشانی می‌شوند. گل‌های این گیاه در شب گشوده می‌شوند و بویی شبیه به گل یاس دارند.
•این گیاه دارای ماده‌ای به نام کالسیم اکسالات است که در برگ‌ها و ساقه‌های آن وجود دارد و باعث تحریک و التهاب پوست و دهان می‌شود. بنابراین باید از تماس شیره گیاه با پوست و دهان خودداری کرد.
•این گیاه دارای خواص دارویی است و می‌تواند در درمان بیماری‌هایی مثل سرماخوردگی، گلودرد، عفونت‌های تنفسی، زخم‌ها و التهاب‌ها مفید باشد.

گل چمچه ای یا اسپاتی فیلوم


•گیاه مخملی ژینورا: یک گیاه جذاب با برگ های سبز تیره که با موهای ریز بنفش پوشیده شده اند. این گیاه در نور روشن و غیر مستقیم بهترین عملکرد را دارد و آبیاری آن تنها زمانی انجام می شود که خاک خشک باشد.
گیاه مخملی ژینورا با نام علمی: Gynura sarmentosa یک گیاه زینتی از خانواده کاسنیان است که بومی هند و جاوا است این گیاه دارای برگ‌های سبز رنگ پوشیده از پرزهای ریز بنفش است که باعث می‌شوند که این گیاه از دور حالتی مخملی داشته باشد. این گیاه به نام‌های دیگری مانند شب تاب، شبرنگ و گینورا نیز شناخته می‌شود،گیاه مخملی ژینورا یک گیاه زینتی مناسب برای آپارتمان است. این گیاه به نور روشن و غیر مستقیم خورشید، آبیاری منظم، کوددهی متعادل و دمای معتدل نیاز دارد این گیاه را می‌توانید در اتاق‌هایی که دارای پنجره رو به غرب یا شمال هستند قرار دهید. این گیاه همچنین خواص تصفیه هوا و کاهش گرد و غبار هوا دارد. این گیاه را نباید در معرض نور مستقیم خورشید یا دمای پایین قرار دهید.

گل مخمل ژینورا


•گیاه زاموفیلیا: یک گیاه براق و مقاوم با برگ های سبز و گاهی بنفش. این گیاه برای مکان های کم نور مناسب است و به آفتاب زیادی نیاز ندارد. آبیاری آن هم تنها زمانی انجام می شود که خاک خشک باشد.
گیاه زاموفیلیا (نام علمی: Zamioculcas zamiifolia) یک گیاه زینتی از خانواده کاسنیان است که بومی مناطق گرمسیری شرق آفریقا و شمال شرقی آفریقای جنوبی است. این گیاه دارای برگ‌های سبز براق و چرمی مانند است که به طور متقارن و پر پشت، اطراف ساقه رشد می کند. این گیاه به نام‌های دیگری مانند نخل اروید، گیاه جاودانگی، گیاه همیشگی، گیاه پولادی، نیز شناخته می‌شود.
این گیاه یکی از مقاومترین و کم توقع‌ترین گل‌های آپارتمانی است که در شرایط مختلف محیطی دوام می‌آورد. این گیاه به نور کم، هوای خشک و رطوبت حداقلی به آسانی کنار می‌آید. این گیاه نیاز کمی به آبیاری دارد و می‌تواند آب را در خود به مدت طولانی ذخیره کند. این گیاه با قلمه زدن از ساقه‌هایی که دارای گره هستند تکثیر می‌شود.

گل زاموفیلیا


•گل چینی همیشه سبز: یک گیاه همیشه سبز با برگ های سبز و گل های قرمز، صورتی یا سفید. این گیاه به نور متوسطی نیاز دارد و آبیاری آن تنها زمانی انجام می شود که خاک خشک باشد.
گل چینی همیشه سبز یا آگلونما یک گیاه زینتی است که برگ‌های چرمی و رنگارنگ دارد. این گیاه از خانواده کاسنیان است و بومی آسیای میانه و گرمسیری است، این گیاه به نام‌های دیگری مانند نخشید، نخل اروید، گیاه جاودانگی، گیاه همیشگی و گیاه پولادی نیز شناخته می‌شود.

گل چینی همیشه سبز


•گل سرخ: یک گیاه محبوب و زیبا با گل های قرمز، صورتی، زرد یا سفید. این گیاه به نور زیادی نیاز دارد و آبیاری آن تنها زمانی انجام می شود که خاک خشک باشد.
گل سرخ یک گیاه زینتی و دارویی از خانواده کاسنیان است که بومی آسیا و اروپا است این گیاه دارای برگ‌های دندانه‌دار و گل‌های بزرگ و معطر با رنگ‌های مختلف است گیاه نماد زیبایی و محبت است و در بسیاری از فرهنگ‌ها و هنرها به کار می‌رود.
گل سرخ دارای خواص دارویی متنوعی است که از جمله می‌توان به این‌ها اشاره کرد
•این گیاه ضد افسردگی و آرامبخش است و به راحتی به خواب رفتن را تسهیل می‌کند.
•این گیاه تقویت کننده قلب و عروق است و می‌تواند در درمان بیماری‌های قلبی مثل تپش قلب و انسداد عروق کمک کند.
•این گیاه ضد التهاب و ضد عفونی است و می‌تواند در درمان زخم‌ها، اگزما، عفونت‌های پوستی و دهانی مفید باشد.
•این گیاه تنظیم‌ کننده هورمون‌ها و سیستم تناسلی است و می‌تواند در بهبود قاعدگی، ترشحات ورم رحم و درد رحم کارساز باشد.

گل سرخ


•گل کالا: یک گیاه زیبا با گل های سفید، صورتی، قرمز یا بنفش. این گیاه به نور متوسطی نیاز دارد و آبیاری آن تنها زمانی انجام می شود که خاک خشک باشد.
گل کالا یا کالا لیلی ، یک گیاه زینتی و دارویی از خانواده کاسنیان است که بومی آفریقای جنوبی است,  این گیاه دارای برگ‌های سبز و گل‌های بزرگ و مخروطی با رنگ‌های مختلف است. این گیاه نماد زیبایی و عشق است و در بسیاری از مراسم‌ها و جشن‌ها به کار می‌رود.
گل کالا دارای خواص دارویی متنوعی است که از جمله می‌توان به اینها اشاره کرد:
•این گیاه ضد التهاب و ضد عفونی است و می‌تواند در درمان زخم‌ها، سوختگی‌ها، اگزما و عفونت‌های پوستی مفید باشد.
•این گیاه تقویت‌ کننده سیستم ایمنی و ضد سرطان است و می‌تواند در پیشگیری و مقابله با بیماری‌هایی مثل سرطان، آرتریت، آلرژی و آنفولانزا کارساز باشد.
•این گیاه تنظیم کننده هورمون‌ها و سیستم تناسلی است و می‌تواند در بهبود قاعدگی، ناباروری، پیش‌ آغاز زایمان و درد رحم کمک کند.

گل کالا


•گل آفتابگردان: یک گیاه شاداب و رنگین با گل های زرد و بزرگ. این گیاه به نور زیادی نیاز دارد و آبیاری آن تنها زمانی انجام می شود که خاک خشک باشد.
گل آفتابگردان یک گیاه یکساله از خانواده کاسنیان است که بومی امریکای شمالی و جنوبی است این گیاه دارای ساقه‌های بلند و گل‌های بزرگ و زرد با دانه‌های قهوه‌ای در مرکز است ، این گیاه نماد زیبایی، شادی و امید است و در بسیاری از فرهنگ‌ها و هنرها به کار می‌رود.
گل آفتابگردان دارای خواص دارویی و اقتصادی متنوعی است که از جمله می‌توان به اینها اشاره کرد:
•این گیاه ضد التهاب و ضد عفونی است و می‌تواند در درمان زخم‌ها، سوختگی‌ها، اگزما و عفونت‌های پوستی مفید باشد:
•این گیاه تقویت کننده سیستم ایمنی و ضد سرطان است و می‌تواند در پیشگیری و مقابله با بیماری‌هایی مثل سرطان، آرتریت، آلرژی و آنفولانزا کارساز باشد.
•این گیاه دارای روغن و تخمه‌های خوراکی است که می‌توانند در تهیه غذا، تولید بیودیزل، صنایع دارویی و آرایشی به کار روند.

گل آفتابگردان
Caption


•گل آلوئه ورا: یک گیاه دارویی و مفید با برگ های چاق و سبز. این گیاه به نور متوسطی نیاز دارد و آبیاری آن تنها زمانی انجام می شود که خاک خشک باشد. ژل موجود در برگ های آلوئه ورا برای درمان سوختگی، زخم و پوست خشک مفید است، گل آلوئورا یک گیاه همیشه سبز و دائمی است که بومی جنوب‌شرق شبه‌جزیره عربستان است، این گیاه دارای خواص درمانی و آرام‌بخشی است و از برگ‌های آن عصاره گرفته می‌شود ، این گیاه را می‌توان در نور روشن و غیرمستقیم، آبیاری مناسب، کود دهی متعادل و تکثیر با قلمه توجه کرد، از ژل آلوئورا همچنین در تولید صنعتی ماست ، نوشیدنی‌ها و دسرها استفاده می‌شود. اما مصرف مقدار زیاد و مداوم عصارهٔ برگ‌ها یا لاتکس این گیاه باعث مسمومیت می‌شود.

گل آلوئه ورا


•گل رزماری: یک گیاه دارویی و خوشبو با برگ های سبز و گل های آبی میباشد، و یک گیاه چوبی و معطر است که گل‌های سفید، صورتی، بنفش یا آبی دارد. این گیاه بومی منطقه مدیترانه است و از برگ‌های آن در طب سنتی و آشپزی استفاده می‌شود. این گیاه همچنین دارای خواص ضد التهابی، ضد قند، ضد کلسترول و ضد سرطان است، این گیاه به نور زیادی نیاز دارد و آبیاری آن تنها زمانی انجام می شود که خاک خشک باشد.

گل رزماری

رزماری برای افزایش حافظه، تقویت مو و بهبود گوارش مفید است.
 

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ