کاشت کلم بروکسل در گلدان

کاشت کلم بروکسل

کلم بروکسل

 

کلم بروکسل (Brassica oleracea var. gemmifera) شبیه کلم‌های کوچک است که همگی در ردیف‌های مرتب روی ساقه‌های بلند قرار گرفته‌اند. این گیاهان به طور طبیعی و بدون نیاز به داربست به صورت عمودی رشد می‌کنند و در گلدان هم قابل کاشت می‌باشند. کلم بروکسل در هوای خنک رشد بهتری دارد و اگر هوا خیلی گرم باشد ممکن است در شکل گیری کلم‌ها موفق نباشد. این گیاه حدود 90 روز زمان برای بالغ شدن و برداشت نیاز دارد، بنابراین باغبانان معمولاً در اوایل بهار آن را کشت می‌کنند تا قبل از گرمای تابستان بالغ شوند. همچنین برای برداشت پاییزی، 6 تا 8 هفته قبل از شروع سرما باید اقدام به کاشت نمود. زمانی که کلم بروکسل در گلدان کاشته شود، در صورت وجود نور کافی می‌توان آن را در خانه نگه داری کرد و هر زمان از سال آن را پرورش داد.

کاشت بذر کلم بروکسل

کاشت کلم بروکسل در گلدان

ابتدا بذرها را در سینی نشا یا گلدان‌های کوچک بکارید، سپس نهال‌ها را به گلدان بزرگ انتقال دهید. از یک خاک سبک دارای زهکشی خوب برای کاشت بذر کلم بروکسل استفاده کنید. بذرها را به عمق نیم سانتی‌متر در خاک بکارید. سپس خاک را مرطوب کنید. تا زمان جوانه زنی خاک را مرطوب نگه دارید (مواظب باشید خاک خیلی خیس نشود). جوانه زنی بذر کلم بروکسل 3 تا 10 روز طول می‌کشد. دمای مناسب برای جوانه زنی بذر کلم بروکسل 20 تا 24 درجه سانتی گراد است. 
بعد از جوانه زنی، زمانی که نهال به راحتی در دست قرار بگیرد، آن را به گلدان بزرگ انتقال دهید. یک گلدان با قطر و عمق 30 سانتی متر تهیه کرده و آن را با خاک مخصوص گلدان پر کنید. یک و نیم قاشق غذاخوری کود NPK 14-14-14 با خاک مخلوط کنید. سپس به خاک آب دهید و آن را مرطوب نمایید و اجازه دهید آب اضافی از ته گلدان خارج شود. 
یک نهال کلم بروکسل را در گلدان بکارید و آن را در همان عمقی قرار دهید که در ظرف قبلی خود رشد می‌کرد. گلدان را در مکانی قرار دهید که بلافاصله پس از کاشت، نور کامل خورشید را در طول روز دریافت کند. کلم بروکسل به حداقل روزی 6 ساعت نور مستقیم خورشید نیاز دارد.

مراقبت از کلم بروکسل

رطوبت خاک را هر روز بررسی کنید. زمانی که سطح خاک خشک شد، آن را مرطوب کنید. خاک در گلدان سریع تر خشک می‌شود و ممکن است گیاه هر روز به آبیاری نیاز داشته باشد. 
1 قاشق غذاخوری کود NPK 15-30-15 در3.5 لیتر آب حل کنید و هر دو هفته یک بار به کلم بروکسل کود دهید. این کار را 6 هفته بعد از انتقال نهال به گلدان بزرگتر شروع کنید. آبیاری مکرر، کود را از گلدان خارج می‌کند. بنابراین استفاده مرتب از کود برای سلامت گیاه ضروری است. در صورتی که مواد مغذی کافی به گیاه برسد، تولید خوبی خواهد داشت.
زمانی که گیاه شروع به رشد کلم‌های کوچک روی ساقه می‌کند، شش تا هشت برگ پایینی را قطع کنید. این کار به گیاه اجازه می‌دهد انرژی بیشتری برای رشد داشته باشد. وقتی کلم‌ها در حال شکل گیری هستند، نصف قسمت بالای ساقه از زیر نقطه رشد (نزدیک نوک گیاه) را قطع کنید. 
زمانی که قطر کلم‌های کوچک روی گیاه به 2.5 تا 5 سانتی متر رسید، آن‌ها را برداشت کنید. کلم‌های پایینی زودتر به بلوغ می‌رسند. کلم‌ها را از انتها در دست بگیرید و بپرخانید تا از ساقه جدا شود.
گیاهانی که در گلدان کاشته می‌شوند کمتر در معرض آفات و بیماری‌ها هستند. قبل از شروع کار، دست‌ها و وسایل مورد نیاز را ضد عفونی کنید تا احتمال بیماری به حداقل برسد. شته شایع ترین آفتی است که کلم بروکسل را آلوده می‌کند که می‌توانید با فشار آب آن را از بین ببرید.

کاشت کلم بروکسل در گلدان

 

 

 

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ