برنامه کود دهی بادمجان

 

Imagem

 

بادمجان یکی از صیفی جات محبوب است که در غذاهای بسیاری کاربرد دارد و با روش‌های مختلفی پخته می‌شود. بادمجان رشد آسانی دارد و حتی باغبانان تازه کار هم می‌توانند این گیاه را پرورش دهند. ولی برای اینکه گیاه به خوبی رشد کند و عملکرد خوبی داشته باشد و گل و میوه‌های زیادی تولید کند به کود نیاز دارد. با دادن کود کافی و مناسب، گیاه می‌تواند به مدت طولانی میوه تولید کند.


چگونگی کوددهی به گیاه بادمجان


1 – خاکی که قرار است بادمجان در آن کاشته شود را با یک لایه 5 تا 7 سانتی‌متری کود حیوانی پوسیده مخلوط کنید. اگر به کود حیوانی پوسیده دسترسی ندارید از کود NPK 10-10-10 استفاده نمایید. برای هر 10 متر مربع یک تا 1/5 کیلو از این کود می‌توانید استفاده کنید.
2 – قبل از کاشت بادمجان، کود دامی را با یک بیل در خاک مخلوط کنید. برای این که کود بهترین تاثیر را داشته باشد، آن را با 15 سانتی‌متر از سطح خاک یا بیشتر مخلوط کنید. زیرا ریشه‌های بادمجان بلند هستند و کود باید به طور عمیق در خاک مخلوط شود تا ریشه‌های گیاه بتوانند از آن استفاده کنند. بعد از مخلوط کردن کود، نهال بادمجان را به زمین منتقل کنید.
3 – بعد از گلدهی و ظهور میوه‌های کوچک، به گیاه کود NPK 10-20-20 یا 10-30-10 بدهید. برای هر 10 متر مربع نیم تا یک کیلو از این کود استفاده نمایید. کود را با فاصله 15 تا 20 سانتی‌متری از پایه گیاه، روی خاک بریزید. کود نباید با ساقه گیاه تماس داشته باشد.
4 – کود را با 10 سانتی‌متر از سطح خاک مخلوط کنید. در حین مخلوط کردن کود با خاک، مواظب باشید که به ریشه گیاه بادمجان آسیب نرسانید.
5 – بعد از برداشت اولین محصول بادمجان، دوباره به گیاه کود NPK 10-20-20 یا 10-30-10 بدهید. از آن جا که گیاه بادمجان به تولید میوه ادامه می‌دهد، هر دو هفته یک بار کوددهی را تکرار کنید.


نکات


  • گیاه بادمجان بهترین رشد را در خاک با pH بین 5/5 تا 6/8 دارد. در این pH، گیاه مواد مغذی را به بهترین نحو دریافت می‌کند. بهتر است قبل از کاشت بادمجان، pH خاک را تست کنید.
    از کودهایی که نیتروژن بالایی دارند استفاده نکنید. نیتروژن اضافه باعث می‌شود گیاه شاخ و برگ‌های سبز زیادی تولید کند ولی نمی‌تواند میوه تولید نماید و در نتیجه میوه‌ها کوچک می‌شوند. اگر تولید برگ‌ها در گیاه بادمجان زیاد بود ولی تولید میوه کم بود، از کودهای که درصد نیتروژن پایین تری دارند استفاده نمایید.

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ