کاشت و مراقبت گل شیپوری

گل شیپوری (به انگلیسی Calla Lily)
گل شیپوری را می توان هم در خانه در گلدان و هم بیرون از خانه در زمین یا باغچه کاشت. در مناطق با آب و هوای گرم، گل شیپوری در تمام طول سال رشد می کند ولی  در مناطق با آب و هوای سرد گل شیپوری را به عنوان گل سالانه پرورش می دهند. این گل زیبا در بسیاری از رنگ ها موجود است و ریشه آن غده ای می باشد و برای تزیین تپه گل ها و حاشیه ها یک گل ایده آل است. از گل شیپوری برای مصارف گل بریده و دسته گل های عروس استفاده می کنند. 
 
گل شیپوری
 
کاشت گل شیپوری
رشد گل شیپوری آسان است. به طور کلی این گل نیاز به توجه زیادی ندارد. کاشت صحیح و محل مناسب برای کاشت، تنها مسائل مهم در مورد کاشت گل شیپوری است. گل شیپوری را باید در یک خاک سبک با زهکشی خوب کاشت و مکان مناسب برای کاشت گل شیپوری، مکانی آفتابی یا سایه جزیی در آب و هوای گرم می باشد. گل شیپوری معمولا در بهار کاشته می شود. برای کاشت گل شیپوری باید صبر کرد تا سرمای منطقه به طور کامل رفع شود و خاک به اندازه کافی قبل از کاشت گل شیپوری گرم شده باشد. 
غده های گل شیپوری تقریبا باید عمیق کاشته شوند. عمق کاشت را باید 10 سانتی متر در نظر گرفت و فاصله بین آن ها باید 30 سانتی متر یا کمی بیشتر باشد. هنگامی که  غده های گل شیپوری کاشته می شوند باید منطقه را کاملا آبیاری نمود. گل های شیپوری باید همیشه مرطوب نگه داشته شوند و همچنین باید از یک دوز کود به صورت ماهانه در سراسر فصل رشد بهره مند شوند. 
مراقبت از گل شیپوری
گل شیپوری به مراقبت زیادی نیاز ندارد به جز این که باید همیشه آن را مرطوب نگه داشت و کوددهی هم به صورت ماهانه انجام شود. یک لایه مالچ در اطراف گیاه باعث می شود ناحیه مرطوب بماند و عاری از علف های هرز باشد. زمانی که گل دهی متوقف می شود، گل شیپوری به یک دوره استراحت نیاز دارد. در این زمان باید از آبیاری زیاد گیاه خودداری کرد. 
اگر گل شیپوری را در گلدان کاشته اید، زمانی که شاخ و برگ آن پژمرده شدند آن را به یک مکان تاریک منتقل کنید و آبیاری را متوقف کنید. آبیاری را می توان دو یا سه ماه بعد دوباره شروع کرد. اگرچه گل شیپوری می تواند در مناطق گرم زنده بماند ولی باید آن را در مناطق خنک ذخیره کرد. 
مراقبت از گل شیپوری در طول زمستان
غده های گل شیپوری را در پاییز معمولا بعد از اولین سرما ذخیره می کنند. قبل از ذخیره سازی غده ها برای زمستان، باید اجازه داد تا غده ها چند روزی خشک شوند. سپس آن ها را در خزه تورب قرار می دهند و در یک مکان خشک و خنک و ترجیحا تاریک می گذارند تا زمانی که بهار هوا گرم شد آن ها را بیرون می آورند. به همین ترتیب، در صورتی که بخواهید گل شیپوری در گلدان کاشته شود، غده ها را اواخر زمستان بیرون آورده و در گلدان بکارید و اگر تصمیم دارید گل شیپوری در زمین یا باغچه کاشته شود، غده ها را بعد از گذشت سرما در زمین با رعایت فواصل گفته شده بکارید. غده های گل شیپوری را می توان در زمان خواب بوته تقسیم کرد. 
کاشت گل شیپوری آسان است و مراقبت از آن در بهترین حالت به حداقل می رسد. انتخاب گل شیپوری برای کاشت در باغ، یک راه حل آلی برای اضافه کردن رنگ های زیبا به هر منطقه است. با توجه به این راهنمایی ها، از این گل زیبا و دوست داشتنی لذت ببرید.
 

2 نظر

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ