کاشت آناناس


چگونگی کاشت تاج آناناس: 

شامل سه مرحله: تهیه یک عدد آناناس- خیساندن تاج آناناس- کاشت تاج آناناس

برای پرورش یک آناناس تنها چیزی که نیاز دارید یک آناناس تازه است. یک آناناس تازه تهیه کنید و برگ‌های آن را جدا‌کرده و پایه را درآب قرار دهید. طی چند هفته ریشه‌ها جوانه می‌زنند و شما می توانید گیاه آناناس خود را در گلدان بگذارید و برای مدت زمان طولانی ازآن لذت ببرید. 


مرحله اول: تهیه یک عدد آناناس

1. یک آناناس تازه را انتخاب کنید. آناناسی را انتخاب کنید که برگ‌های آن سبز باشد و توجه داشته باشید که قهوه‌ای یا زرد نباشد. پوست میوه باید قهوه‌ای طلایی بوده و پوسته‌ محکمی داشته باشد. می‌توانید آناناس را بو کنید تا کاملا مطمئن شوید که خوب رسیده و سالم است. آناناسی که انتخاب کرده‌اید باید بوی شیرین و شادابی به شما القا کند.

- اطمینان حاصل کنید آناناسی که انتخاب کردید نارس نباشد، برای پرورش آناناس، شما به یک آناناس رسیده و سالم نیاز دارید.

- اطمینان حاصل کنید آناناسی که انتخاب کردید بیش‌از‌حد رسیده نباشد، مقدار کشیدگی برگ‌ها نمایانگر این مورد است.

- اگر آناناسی که انتخاب کردید به خوبی رسیده‌ باشد آناناسی که پرورش می‌دهید هم محصول خوبی از آب در می‌‌آید.

- اطمینان حاصل کنید آناناسی که انتخاب می‌کنید دارای آفت و کرم نیست، برای این مورد اطراف پایه‌ تاج را به‌خوبی بررسی کنید، اگر نقاط خاکستری متمایل به سیاه دیدید آناناس دارای کرم است و انتخاب درستی نیست.

 

2.برگ ها را از بالای آناناس جدا کنید. برای جدا‌کردن برگ با یک دست برگ‌ها و با دست دیگر خود آناناس را گرفته و درجهت مخالف بپیچانید تا جدا شوند، با این روش برگ‌ها سالم باقی می‌مانند.

- اگربرای شما این روش مشکل است می‌توانید برگ‌ها را با برش ازپایه جدا کنید ولی باید توجه داشته باشید برش ممکن است پایه‌ای که در پایین برگ وجود دارد را از بین ببرد.

- اطمینان حاصل کنید که پایه برگ‌ها (نوک ناحیه‌ای که در آن برگ ها به یکدیگرمتصل می‌شوند) سالم باقی می‌مانند زیرا ریشه‌هایی که قرار است رشد دهید ازاین ناحیه است و اگر سالم نباشند، ریشه جدید رشد نمی‌کند.





 

3.مقداری ازبرگ‌های قسمت پایینی را جداکنید. این کار به ریشه‌زنی مجدد کمک می‌کند. جدا کردن برگ را تا وقتی ادامه دهید که ساقه نمایان شود.


4.یک هفته صبر کنید تا به خوبی خشک شود. در این صورت شکاف‌هایی که در اثر جداکردن برگ‌های اضافی ایجاد شده شروع به سفت شدن می‌کنند، این‌کار قبل از انجام مرحله بعد بسیار ضروری است.

- دراین مرحله شما می‌توانید تاج را در خاک بکارید البته برخی ترجیح می‌دهند که قبل از کاشت تاج را درون آب قرار بدهند تا خیس بخورد که این‌کارمی‌تواند بسیار مهم باشد.


مرحله دوم: خیساندن تاج آناناس

 

1.یک ظرف بزرگ را با آب پر کنید. اندازه دهانه ظرف باید مناسب باشد تا تاج را نگه‌دارد.




 

2.چند عدد خلال دندان را از تاج عبور دهید. آن‌ها را در قسمت بالای ساقه قرار دهید. آن‌ها را فقط به اندازه کافی فشار دهید تا در جای خود باقی بمانند. این خلال‌دندان‌ها برای معلق نگه‌داشتن تاج در ظرف آب استفاده می‌شوند.




3.تاج را درون آب قرار دهید. خلال دندان ها باید برروی لبه شیشه باشد. ساقه باید در آب غوطه ورشود و برگ‌ها  بیرون از ظرف باشند. 



 

4.ظرفرا دراتاق نورگیر قرار داده و منتظر باشید تا ریشه‌ها ظاهر شوند. ممکن است چند روز یا حتی چند هفته طول بکشد تا ریشه‌ها ظاهر شده و رشد کنند.

- گیاه باید دردمای متعادل نگه‌داری شود.

- هرچند روز یکبار آب ظرف را عوض کنید تا از رشد کپک یا قارچ جلوگیری شود.




مرحله سوم: کاشت تاج آناناس

 

1. یک گلدان خاک برای کاشت تاج آناناس آماده کنید. یک گلدان 15سانتی‌متری را با خاک سبک باغ حاوی مواد آلی پرکنید. خاک باید دارای مواد مغذی  باشد.

 

2. تاج آناناس را در گلدان بکارید. هنگامی که ریشه ها چند سانتی‌مترطول دارند تاج را بکارید. قبل از کاشتن مطمئن شوید که ریشه‌ها با اندازه کافی رشد کرده‌اند چون در غیر اینصورت گیاه به خوبی پرورش نمی‌یابد. اطمینان حاصل کنید که پایه‌ی برگ‌ها روی سطح خاک قرار بگیرند.



 

3. گیاه را گرم و مرطوب نگه دارید. شما نیاز به یک محیط آفتابی، گرم و مرطوب دارید که در آن دمای شبانه به زیر18درجه ‌سانتی‌گراد کاهش نمی یابد. اگر شرایط خشك است گیاه را به طور منظم مرطوب نگه‌دارید.

- اگر در آب ‌و‌هوای گرم زندگی می‌کنید می‌توانید گلدان را در فضای باز نگه‌داری کنید. اگر مکان زندگی شما دارای زمستان‌های سرد است گلدان را در فضای داخلی و آفتابگیر نگه‌داری کنید. گیاه باید در طول سال نور زیادی دریافت کند.

- برای کمک به فرایند ریشه زایی شما می توانید یک کیسه پلاستیکی روی گلدان قرار دهید این کار یک محیط کوچک گلخانه‌ای ایجاد خواهد کرد.





 4. به گیاه آناناس کود و آب بدهید. هفته‌ای یک بار گیاه را آبیاری کنید. در فصل تابستان ماهی دو بار به گیاه یک کود نیمه قوی بدهید.

 

5. منتظر باشید گیاه گل بدهد. گلدهی آناناس می ممکن است چندین سال طول بکشد اما در نهایت یک مخروط قرمز از مرکز برگ سپس گل های آبی و در نهایت یک میوه ظاهر می شود. حدود 6 ماه طول می کشد تا میوه به طور کامل رشد کند. آناناس از گل که در مرکز گیاه ایجاد می‌شود، رشد می کند.



محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ