کاشت انگور در گلخانه

 


با اینکه با این روش می‌توان انگورها را در گلخانه پرورش داد، اما اگر در بیرون کشت شوند حتی در شرایط گرم‌تر، بسیار موفقیت آمیزتر خواهند بود. با این روش می‌توانید محصول خوبی با کمی دقت در آبیاری، کوددهی و هرس پس از یک سال بدست آورید. 


خلاصه اطلاعات: 


نام: انگور 
نام علمی: Vitis vinifera  و  Vitis labrusca 
زمان گلدهی: تابستان
زمان میوه‌دهی: اواخر تابستان به بعد
زمان کاشت: مهر تا اسفند 
ارتفاع: متغیر 
نیاز به نور: آفتاب کامل
منطقه سختی پذیری: مقاوم، در شرایط بیرون از گلخانه بهتر رشد می‌کنند

 

کاشت انگور در گلخانه


 
نکات کاشت انگور


انگور گیاه دوست داشتنی است که در گلخانه‌ها یا مراکز پرورشی کشت می‌شود و در هر صورت به فضای زیادی احتیاج دارند. یک درخت انگور برای یک گلخانه کوچک کفایت می‌کند، اما در گلخانه های بزرگ‌تر باید بین هر درخت انگور یک متر فاصله باشد.


مکان و آماده سازی خاک برای کاشت انگور


انگورهای گلخانه‌ای زمانی که ریشه‌ها بیرون از گلخانه کاشته می‌شوند بهتر رشد می‌کنند، و درخت از طریق شکاف‌های نزدیک سطح زمین به سمت گلخانه حرکت می‌کند. به هر حال در جایی که امکان پذیر نیست، انگور را می‌توان به طور مستقیم در گلخانه کاشت، اما به آبیاری بیشتری نیاز دارد.
زمین را دوبار شخم بزنید و سپس یک لایه‌ی نازک از کود کشاورزی که به خوبی پوسیده شده یا کمپوست، به اضافه کود مخصوص انگور را به مقدار 90 گرم در هر مترمربع به آن اضافه کنید. زمانی که خاک اشباع از آب شد یک گودال 75-90 سانتی‌متری حفر کنید و یک لایه 15 سانتی‌متری خرده سنگ، شن یا مشابه آن‌ها در داخل گودال برای ایجاد زهکشی قرار دهید. 


کاشت انگور


انگورهای گلخانه‌ای باید در انتهای گلخانه مقابل درب کاشته شوند به صورتی که  ساقه ها در امتداد گلخانه و به موازات لبه سقف و به سمت درب حرکت کنند. 
ماه‌های آبان و آذر زمان مناسبی برای کاشت است زیرا در این زمان می‌توان درخت انگور را هرس کرد بدون این که آسیبی ببینید. انگور را در همان عمقی که در گلدان بود در زمین بکارید، ریشه‌ها را خارج کنید و آن‌ها را به خوبی در گودال کاشت پخش کنید.


کوددهی به انگور


کوددهی دقیقا قبل از شروع رشد جدید در بهار انجام می‌شود، کود مخصوص انگور را در منطقه ریشه پخش کنید و در هر متر مربع 120 گرم پودر خون اضافه کنید. 
در طول فصل رشد، استفاده‌ از کود پودر خون به اندازه 30 گرم در هر متر مربع باعث تقویت گیاه می‌شود. 
زمانی که رشد در بهار شروع شد، هر 3 هفته یک بار کود با پتاسیم بالا مانند کود گوجه‌فرنگی به گیاه بدهید. زمانی که انگور پر از برگ شد باید کوددهی هفته ای یک بار انجام شود و زمانی که انگورها شروع به رسیدن کردند و رنگ آن‌ها عوض شد کوددهی را قطع کنید زیرا در این موقع کود زیاد ممکن است طعم میوه را خراب کند. 


آبیاری 


در طول فصل رشد هر 7 تا 10 روز به طور کامل به درخت آب دهید. درختان انگورِ گلخانه‌ای نیاز به آب بیشتری نسبت به انگورهایی که بیرون از گلخانه هستند، دارند. زمانی که ریشه‌ها خارج از گلخانه کاشته می‌شوند، به سمت آب حرکت می‌کنند و غلظت آب در دوره‌های خشکی افزایش می‌یابد. 


مالچ‌دهی


این کار را در فصل بهار قبل از شروع رشد جدید انجام دهید و با کودهایی که به خوبی پوسیده شده‌اند مالچ‌دهی کنید.
همچنین در طی تابستان با کاه در مرزهای گلخانه مالچ دهید تا منجر به خشک نگه داشتن هوا شود. این کار به گرده افشانی گل‌ها و میوه دهی درختان انگور هم کمک می‌کند. 


عوض کردن خاک انگور


هر 3 یا 4 سال یک بار ممکن است لازم باشد که خاک در منطقه ریشه در طول زمستان عوض شود. یک گودال با فاصله 2 متر از تنه‌ی اصلی حفر کنید. 60 سانتی‌متر عرض و عمقِ برای رسیدن به سنگ‎هایی که به منظور زهکشی خاک قرار داده شده بودند، کافی است. خاکی که از گودال برداشته می‌شود نباید مجدداّ برای درخت انگور استفاده شود اما می‌توان از آن در مناطق دیگر باغ استفاده کرد. 
با چنگال خاک را دور از ریشه‌های درون گودال خارج کنید و همینطور به سمت ساقه پیشروی کنید. در صورت لزوم گودال را خالی کنید. مراقب باشید که در طول این فرآیند به ریشه‌ها آسیب نزنید و ریشه‌ها را با گونی خیس یا کاه بپوشانید تا از خشک شدن محافظت شوند. زمانی که به 60 سانتی‌متر از ساقه رسیدید این کار را متوقف کنید. از اینکه ریشه‌ها به خوبی پخش شده‌اند اطمینان حاصل کنید و گودال را دوباره با خاک تازه پر کنید. خاک را فشار دهید به طوری که ریشه‌ها به خوبی با خاک در تماس باشند.


پرورش انگور در گلدان


می‌توان انگور را در ظروف پر شده از خاک لومی و کمپوست پرورش داد. از یک گلدان دارای قطر و عمق 30 تا 38 سانتی‌متری استفاده کنید. 


بهبود عملکرد درخت انگور
کمک به گرده افشانی 

  زمانی که درخت انگور گل می‌دهد ممکن است در فرآینده گرده افشانی نیاز به کمک داشته باشد. در ظهر یک روز آفتابی زمانی که هوا خشک است و گلخانه تهویه‌ی خوبی دارد می‌توانید ساقه‌ها را به آرامی ولی محکم تکان دهید یا هر دسته از گل‌ها را تکان دهید تا گرده‌ها بین گل‌ها منتقل شوند. این کار یک روش مطمئن برای انجام گرده افشانی است.


تنک کردن انگور


اندازه، کیفیت و شیرینی انگورها با کم پشت کردن میوه‌ها به وسیله‌ی قیچی بهبود می‌یابد. با این کار به رسیدن میوه و محدود کردن مشکلات قارچی کمک می‌کنید. 
قیچی درختان انگور تیغه‌های بلند و تیز دارد. از این قیچی‌ها برای تنک کردن میوه‌ها استفاده می‌شود و در فروشگاه‌های محصولات باغبانی موجود می‌باشد. در هنگام برش، شاخه را با یک چوب چنگال مانند محکم نگه دارید زیرا استفاده از انگشتان باعث از بین رفتن شکوفه‌های موجود روی شاخه می‌شود. 
دو مرتبه در سال یک بار زمانی که انگورها کوچک هستند و یک بار زمانی که بزرگ شدند این کار را انجام دهید. 
در زمان تنک کردن می‌توان شاخه‌ها را شکل داد، هدف ایجاد یک دسته مخروطی شکل است.


حذف پیچک‌ها


پیچک‌ها نازک، پیچیده و ساختارهایی شبیه ساقه هستند که منجر به بالا رفتن تاک و پشتیبانی آن می‌شود. این پیچک‌ها را از بین ببرید زیرا زمانی که شکل می‌گیرند با میوه‌ها درهم می‌پیچیند و باعث می‌شوند انگور به جای رشد صحیح، با زحمت و تقلا بالا برود.  
با حذف پیچک‌ها باعث دور کردن ذخایر انرژی گیاه از این پیچک‌ها و درنهایت منجر به افزایش انرژی بیشتر برای تولید میوه می‌شود. 


حفظ شرایط گلخانه‌ای


انگور به شرایط خشک و گرم و تهویه مناسب نیاز دارد. گرچه با بستن دریچه‌ها گرما افزایش میابد اما باعث  ایجاد رطوبت می‌شود که این رطوبت هم باعث افزایش بیماری‌های قارچی و کاهش گرده افشانی می‌شود. بنابراین در طول پاییز و تابستان مخصوصا زمان گلدهی و میوه‌دهی بهتر است که دریچه‌ها باز باشند. برخی از انگورهای گلخانه ای مانند "Muscat of Alexandria " نیاز به گرمای بیشتری دارند به همین منظور در طول فصل بهار (برای کمک به رشد) و در پاییز (برای کمک به رسیدن میوه ها) یک بخاری کوچک در گلخانه قرار دهید.


هرس کردن و پرورش درخت انگور


به عنوان یک قانون کلی: 
درختان انگور در کناره‌های گلخانه رشد می‌کنند و با توجه به سیستم داربست پرورش و هرس می‌شوند. 
درختان انگوری که در گلدان یا جایی که فضا محدود است قرار دارند را می توان به عنوان گیاهان زینتی پرورش داد و هرس کرد. 


تکثیر انگور


درختان انگور را می‌توان با قلمه‌ زدن در فصل پاییز و زمستان تکثیر کرد. قلمه های چوب نرم و نیمه رسیده نیز می توانند از اواخر بهار تا اواسط تابستان بدست بیایند. درختانی که برای مصارف تجاری استفاده می‌شوند معمولا پیوندی هستند.


انتخاب نوع


Chasselas: انگور کوچک و زودرس سفید که دارای طعم شیرینی است و در گلدان خوب رشد می‌کند. 
Muscat Hamburg: انگور زودرس سیاهِ مخصوص دسر با طعم خوب که در گلخانه‌ی بدون گرما رشد می‌کند و در گرده افشانی نیاز به کمک دارد.
New York Muscat’ AGM: انگور سیاه مخصوص دسر با طعم خوب و مقاوم در برابر بیماری‌ها.
 Schiava Grossa: این نوع همچنین با نام انگور سیاه هامبورگی شناخته می‌شود. یک انگور سیاه با طعم عالی است و در گلخانه‌های بدون حرارت رشد می‌کند. اگر انگورها بعد از رسیدن به مدت طولانی از درخت آویزان باشند ممکن است پوسته‌ی آنها بشکند و فاسد شوند. 


مشکلات پرورش انگور


انگورها به بیماری‌های متعددی گرفتار می‌شوند. کپک پودری شاید شایع‌ترین آن‌ها باشدکه در آب و هوای گرم و خشک و یا زمانی که در مکان‌های پرازدحام و گردش هوای ضعیف رشد می‌کنند ایجاد می‌شود. 
همچنین احتمال ایجاد کپک خاکستری(Botrytis) وجود دارد. کپک پودری بوده و به عنوان اختلالات فیزیولوژیک شناخته شده است. زنبورها هم می‌توانند مشکل ساز باشند و آویزان کردن تله‌ی زنبورها در اوایل فصل ایده‌ی خوبی است. حشره‌های قهوه‌ای، حشره انگور و شپشک آرد آلود نیز از مشکلات جدی گلخانه‌ها هستند. انگور ممکن است از کمبود مواد مغذی، به ویژه کمبود منیزیم رنج ببرد. 

 

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ