فیسالیس فیسالیس خبرخوان

فیسالیس

فیسالیس یا به انگلیسی Physalis یک میوه استوایی است که به صورت بوته‌ای رشد می‌کند. در دنیا ارقام مختلف فیسالیس وجود دارد که رنگ‌ها، اشکال و طعم‌های مختلفی دارند. فیسالیس زرد، فیسالیس قرمز، فیسالیس سبز و بنفش. فیسالیس‌های بنفش و سبز که بیشتر با نام توماتیلو شناخته می‌شوند ارزش تازه‌خوری کم‌تری نسبت به انواع فیسالیس زرد و قرمز دارند و بسیار درشت‌تر هستند.

فراوری فیسالیس

فیسالیس در ایران چندان شناخته شده نیست، اما کم و بیش به بازار راه پیدا کرده و مورد استقبال مصرف‌کنندگان قرار گرفته است. چیزی که فیسالیس را بسیار باارزش می‌کند بدون شک ارزش غذایی بالای آن است و البته پس از آن فرآوری فیسالیس که طیف وسیع وتنوع بالایی از فرآوری را به خود می‌پذیرد. در  این بخش به آموزش‌های کاشت، نگهداری و پرورش و برداشت فیسالیس و البته دستور مصرف میوه فیسالیس می‌پردازیم.


توماتیلو( Physalis ixocarpa  یا  Physalis philadelphica) که به گوجه‌ی پوسته‌دار هم معروف است، بخاطر داشتن میوه‌های سبز یا بنفش رسیده که در پوسته‌های قهوه‌ای هستند، ارزشمند است. توماتیلو یکی از هم‌خانواده‌های گوجه فرنگی است که شرایط کشت مشابه گوجه فرنگی و بسیاری دیگر از محصولات خانواده‌ی تاجریزی را دارد. هم‌چنین آن‌ها تعداد کمی آفات مشابه مثل کرم گوجه فرنگی و سوسک خط دار سیب زمینی دارند. 

 

این گیاه دارای کاسبرگ‌های کاغذی ‌شکلی شبیه فانوس‌آسیایی، دراطراف میوه است. این میوه در مناطقی که دمای هوا در زمستان 3- تا 30- درجه سانتی‌گراد است رشد می‌کند.گل لانترن‌ ژاپنی در اواسط تابستان می‌روید ودر اواخر تابستان وپاییز میوه می‌دهد. می‌توانید میوه‌ی آن‌را در زمستان هنگامی‌که ازگیاه خود می‌افتد، بردارید وحتی می‌توانید گیاه را برای تزیینات داخلی منزل ‌هم استفاده‌ کنید. مراقبت از گیاه باعث سالم و پربار ماندن آن می‌شود.

توماتیلو (Physalis ixocarpa) به گوجه فرنگی های سبزکوچکی که ‌در یک پوسته‌ی کاغذی پیچیده شده، شباهت دارد. این میوه‌ی سفت، طعم تند ‌و شیرینی دارد که ‌هم به صورت خام وهم پخته استفاده می‌شود. به عنوان سبزیجات سالانه‌ی تابستانی، توماتیلو شرایط مشابه گوجه‌فرنگی برای رشد می‌خواهد وچون معمولا درمناطقی که دارای بهار خنک ومرطوبی هستند کشت می‌شود، به خوبی میوه می‌دهد. توماتیلو تازمانی که‌حداقل 75 روزآب ‌و هوای عاری از یخبندان، دریافت کند میوه‌ی فراوانی می‌دهد. برداشت مناسب، درست زمانی قبل از رسیدن کامل میوه‌ها، باعث می‌شود که دارای بالاترین عطر وطعم باشند.

توماتیلو مانند گوجه‌فرنگی سبز رنگی است که ‌در روکشی‌ از پوسته‌ی کاغذی میباشد و هیچ دستورالعمل تهیه‌ی سالسایی بدون طعم ملایم این گیاه تابستانی کامل نیست.گیاه رشد خود را از روزهای گرم ‌و ‌خشک تابستان آغاز می‌کند و تا فصل پاییز و افت دما رشد خود را ادامه می‌دهد. نوع پرورش توماتیلو در باغ‌ شبیه پرورش گوجه فرنگی است و محصول در هوای آزاد بین 75 تا 100 روز بدست می‌آید.

فیسالیس میوه‌ی زرد‌رنگ مایل به نارنجی در یک پوسته‌ی کاغذی تولید می‌کند که در ظاهر شبیه به توماتیلو است. فیسالیس میوه‌های شیرینی تولید می‌کند که بر روی یک گیاه شبیه گوجه‌فرنگی می‌رویند و به صورت یک گیاه یک‌ساله در طول فصل تابستان رشد می‌کند. فیسالیس نمی‌تواند سرما را تحمل کند و حداقل به مدت 3 ماه دمای 18-30 درجه‌ سانتی‌گراد را در بهترین حالت نیاز دارد. بذرها را حدود 6 هفته قبل از آخرین سرما درخانه کشت کرده و جوانه‌های تازه رسیده‌ی آن را در اوایل تابستان در خاک قرار می‌دهیم تا زمان کافی برای میوه‌دادن داشته باشند.

 

فیسالیس یک عضو از خانواده‌ی گیاهان تاجریزی(گیاهانی‌که برگ‌های پنج‌پره دارند) است و با گوجه‌فرنگی، بادمجان، سیب‌زمینی و فلفل ارتباط دارد، فیسالیس یک گیاه سالانه است که تا ارتفاع 45-75 سانتی‌متر رشد می‌کند و دارای برگ‌های تیره، شکوفه‌های زرد کم‌رنگ و پوسته‌ی قلبی شکل کاغذی است. این گیاه هم‌چنین به عنوان گیلاس‌زمینی هم شناخته می شود، اغلب به عنوان گیاه زینتی تولید می‌شود و به زیبایی منظره می‌افزاید. با این حال میوه‌های نارنجی عجیبی داخل پوسته رشد می‌کنند. میوه‌های فیسالیس طعمی شبیه به آناناس دارند.

توماتیلو و فیسالیس از یک نوع گیاه هستند. فیسالیس به نام گیلاس زمینی هم شناخته می شود که شامل میوه های کوچک شیرینی است که در داخل پوسته ای قرار دارند. توماتیلو که به نام پوست گوجه ای هم شناخته می شود روش تهیه ای مانند فیسالیس دارد با این تفاوت که میوه ای به مراتب بزرگتر نسبت به فیسالیس دارد و یکی از عناصر آشپزی مکزیکی به شمار می رود.

اگرچه گیاه توماتیلو و گوجه فرنگی ممکن است اسم های مشابهی داشته باشند، اما گیاهان متفاوت با میوه های متمایزی هستند. توماتیلو میوه های زرد یا سبز کوچکی تولید می کند که در یک پوشش کاغذی به نام پوسته محصور است. در حالی که گوجه فرنگی ها فاقد پوسته و دارای رنگ قرمز هستند و سایز بزرگتری نسبت به توماتیلو دارند.
هر دو گیاه به طور سالیانه در تمام مناطق ایالت متحده کشت می شوند، و می توان با موفقیت هردو را در کنار هم در باغ پرورش داد ولی باید به تفاوت های کوچکی که برای کشت شان وجود دارد توجه کرد.

گیاهان سازگار با فیسالیس فیلادلفیکا (توماتیلو) چه گیاهانی می باشند؟ 

توماتیلو گیاهی سبز رنگ همانند گوجه فرنگی است که از آن در سس سالسا نیز استفاده می شود. 
رشد این گیاه به صورت سالیانه بوده و امکان رشد آن به صورت خانگی نیز وجود دارد.
گیاه  توماتیلو برای رشد و تولید محصول (همانند گوجه فرنگی) به دو یا سه ماه زمان احتیاج دارد. زمانی که پوشش کاغذی این میوه به رنگ قهوه ای درمی آید، این میوه قابل برداشت است. همچنین این گیاه در کنار دیگر گیاهان نیز می تواند رشد خوبی داشته باشد. 

توماتیلوها (یا همان فیسالیس فیلادلفیکا) بسیار شبیه به گوجه فرنگی سبز رنگی با پوسته ای غلاف مانند است و بسیاری از اوقات آن را گوجه فرنگی پوسته دار (کاکنج) می نامند.  این پوسته تفاوت اصلی بین گوجه فرنگی و توماتیلو است. هم گوجه فرنگی و هم توماتیلو هر دو اعضای خانواده گیاه تاجریزی هستند و چنین تشابهی به هم نیز به همین دلیل است. زمانی که از توماتیلوهای تازه استفاده کنید بی شک رنگ سبز زنده آن شما را تحت تاثیر قرار خواهد داد. مزه عالی و خوشی همانند مرکبات دارد و زمانی که پخته شود کمی شیرین می گردد و به همین دلیل برای سالسا و درست کردن انواع سس بسیار مناسب می باشد.

میوه توماتیلو (به انگلیسی Tomatillo)
توماتیلو (tomatillo) یک میوه گرد شبیه گوجه فرنگی است که توسط پوشش ظریفی احاطه شده است. توماتیلو ماده غذایی اصلی در غذاهای سبز مکزیکی است که طعمی شبیه لیموترش دارد. توماتیلو یک میوه خوش طعم است و در اوایل تابستان می رسد و به نظر می رسد میلیون ها میوه توماتیلو از شاخه های آن آویزان است . عطر...

فیسالیس از گیاهان بومی مناطق معتدل گرم و نیمه گرمسیری در جهان می باشد. فیسالیس گیاهی علفی است که تقریبا شبیه گوجه فرنگی می باشد. فیسالیس میوه ای نارنجی رنگ است که در اندازه و شکل و ساختار مشابه یک گوجه فرنگی کوچک است. میوه فیسالیس در کیسه های کاغذی شکل پوشیده می شود که این کیسه میوه را از آفات حفظ می کند. میوه...


نمایش 1 تا 12 از 12 (1 صفحه)