شرایط نگه داری کاکتوس در خانه


درحالی که مراقبت از یک کاکتوس بزرگ نظیر saguaro در منزل به دلیل رشد زیاد آن تا ارتفاع 15 متر و پهنای 3 متر امکان‌پذیر نیست، بسیاری از کاکتوس‌های بیابانی یا گرمسیری وجود دارند که به راحتی در منزل قابل نگهداری هستند. اگر در مناطق گرمسیر زندگی می‌کنید بهتر است کاکتوس‌های بزرگ مانند saguaro را در باغچه خود نگهداری کنید.

 

Imagem


مراقبت از کاکتوس‌های خانگی


کاکتوس‌های گرمسیری معمولا به عنوان گیاه خانگی نگهداری می‌شوند زیرا آنها در محیط زیست طبیعیِ خود در سایه‌ی دیگر گیاهان رشد می‌کنند و نور بسیار کمتری نسبت به سایر گیاهان لازم دارند.


نور مورد نیاز برای کاکتوس


قانوناّ کاکتوس‌ها روزانه به 4 ساعت نور مستقیم خورشید احتیاج دارند. انواع کاکتوس‌های بیابانیِ خاردار در این دسته قرار دارند. کاتوس‌هایی مانند کاکتوس sea urchin و کاکتوس‌های گرمسیری مثل کاکتوس کریسمس سایه‌ی کم را ترجیح می‌دهد. کاکتوس گرمسیری را در فصل زمستان زیر نور مستقیم خورشید قرار دهید اما در مابقی فصل‌ها نیازی به نور مستقیم ندارد.


مکان مناسب برای نگهداری کاکتوس


درحالی که در زمان کاشت کاکتوس میزان نور دریافتی بسیار حائز اهمیت است، دما و رطوبت هم دارای نقش مهمی در موفقیت کاشت این گیاهان خانگی دارند. اکثر کاکتوس‌ها رطوبت کم و دمای زیاد را دوست دارند اما کاکتوس‌های گرمسیری کمی رطوبت بیشتر را ترجیح می‌دهند. این کاکتوس‌ها را در یک سینی روی ریگ قرار داده و مدام ریگ‌ها را مرطوب کنید. مراقب باشید که کاتوس‌های گرمسیری را نزدیک منفذ گرمایشی قرار ندهید.


آب مورد نیاز کاکتوس


میزان آب موردنیاز به نوع کاکتوس و زمانی از سال که آن را کشت می‌کنید دارد. در اکثر مواقع سال باید فقط زمانی که خاک خشک شده است آبیاری کنید که برای اطلاع از خشکی خاک می‌توانید انگشت خود را در خاک فرو کنید، اگر زمانی که انگشت خود را از خاک بیرون می‌آورید ذرات خاک به آن نچسبیده است یعنی خاک خشک شده است. ممکن است برخی کاکتوس‌ها به صورت هفته‌ای به آب نیاز داشته باشند درحالی که دیگر کاکتوس‌ها هر دو یا سه هفته نیاز به آب دارند. در زمستان ماهی یک‌بار به کاکتوس آب بدهید. برای کاکتوس گرمسیری بطور مرتب در تمام طول سال آب بدهید و هم‌چنین زمانی که گیاه دارای گل هست نیز، خاک را مرطوب نگه دارید.

مواد مغذی و خاک مورد نیاز کاکتوس


همه‌ی کاکتوس‌ها به خاک دارای زهکشیِ مناسب احتیاج دارند. اگر خاکی که در حال حاضر در گلدان شماست بیشتر از یک دقیقه زمان می‌برد تا آب از آن خارج شود، بهتر است گلدان را دوباره از خاکی که برای کاکتوس مناسب است پر کنید یا حتی می‌توانید دو قسمت سنگ ریزه یا پرلیت را به ازای یک قسمت از این خاکِ موجود در گلدان اضافه کنید. ماهانه به کاکتوس یک کود مایع مخصوص کاکتوس بدهید.


آفات و بیماری‌های کاکتوس


اگر بیش از حد به کاکتوس آب دهید منجر به پوسیدگیِ ریشه می‌شود و رشد گیاه را متوقف می‌کند و برگ‌ها پژمرده می‌شوند و در نهایت منجر به مرگ گیاه می‌شود. پس از آبیاری مطمئن شوید که خاک، آب را از خود خارج کرده همچنین قبل از آبیاری هم باید از خشک بودن خاک مطمئن شوید. آفات را با داروهایی که کمترین میزان سم را دارند از بین ببرید.

برخی از آفات رایج کاکتوس‌ها عبارتند از:


Mealybugها: این آفات ظاهر کرکی سفیدرنگی دارند که به صورت دسته‌ای در زیر برگ‎‌ها و در خاک ظاهر می‌شوند. به صورت صدف‌های سفیدی هستند که به تعداد زیادی روی ساقه و برگ ظاهر می‌شوند. می‌توانید با سوآپ پنبه‌ای این آفات را از گیاه جدا کنید یا اینکه گیاه را بیرون برده و با آب بشویید تا از آن جدا شوند.

حشرات قارچی: این حشرات کوچک سیاه‌رنگ بالای سطح خاک ظاهر می‌شوند در حالی که لارو آن‌ها در خاک باقی می‌ماند. این حشرات را می‌توان با تله‌های چسبنده گیر انداخت.

کرم‌های عنکبوتی: اگر شما تارهای سفید یا نقطه‌های قهوه‌ای کوچک روی برگ‌ها و یا حالت گرد و غبار روی برگ‌ها می‌بینید درواقع کاکتوس شما ممکن است عنکبوت‌های کوچک داشته باشد. شما میتوانید این کرم‌ها را با آب بشویید.

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ