نگهداری گیاهان آپارتمانی





راهنمای مراقبت از گیاهان آپارتمانی

وجود گل و گیاه در خانه می‌تواند رنگ، زیبایی و فضای دلنشینی را به خانه اضافه کند! در اینجا چند نکته کلیدی برای نگهداری گیاهانی شاد و سالم در خانه به شما معرفی می‌کنیم.


نور مناسب برای گیاهان آپارتمانی

هنگام قرار دادن گل در خانه خود، میزان نور مورد نیاز گیاه خود را در نظر بگیرید. بعضی از گیاهان نیاز به نور زیادی برای رشد دارند، در حالی که برخی دیگر سطح پایینتری از نور غیر مستقیم را ترجیح می‌دهند.

گیاهانی که نیاز به نور بیشتری دارند را در جلوی پنجره‌های قسمت جنوبی، گیاهانی که نور متوسط تری نیاز دارند در جلوی پنجره‌های قسمت شرقی و غربی و گیاهانی که به نور خیلی کم احتیاج داشته در قسمت شمالی خانه قرار دهید.

بیشتر گیاهان گلدار باید در عرض یک متر از یک پنجره آفتابی فاصله داشته باشند. 

اکثر گیاهان به 6 تا 8 ساعت نور در روز نیاز دارند.

هرچند وقت یکبار برای رشد بهتر و جلوگیری از خیس شدن خاک، گیاه را بچرخانید تا نور آفتاب به همه جای آن برسد. 




آبیاری گیاهان آپارتمانی

شاید باورش برایتان سخت به نظر برسد، اما هیچ چیزی به اندازه زیاده روی در آب، گیاه را از بین نمی‌برد. دانستن برخی الزامات در آبیاری گیاهان در حفظ سلامت آنان بسیار مفید خواهد بود. 

در اواخر پاییز، با توجه به کوتاه شدن روز، میزان آبیاری‌ها باید کمتر شود سپس آبیاری در اوایل بهار زیاد شود.

آبیاری گیاهان با توجه به دمای اتاق انجام شود. هرگز از آب سرد برای آبیاری استفاده نکنید. آب سرد شوک بدی به ریشه گیاهان وارد می‌کند.

اگر آب مورد استفاده حاوی مقدار زیادی مواد معدنی یا مواد شیمیایی باشد، از آب فیلتر شده استفاده کنید. فلوراید می‌تواند برگ برخی از گیاهان خانگی را مانند نیلوفر را قهوه‌ای کند. 

اضافه کردن چند قطره آمونیاک به آب برای آبیاری می‌تواند رنگ سبز برگ‌ها را بهبود ببخشد و آنها را شاداب تر نشان دهد و رشدشان را زیاد کند. 

گیاهانی که در خاک‌های رسی کاشته شده اند را بیشتر آبیاری کنید. خاک رس به علت متخلخل بودن باعث می‌شود آب زودتر تبخیر شده و گیاه خشک بماند. 

مرطوب نگه داشتن برگ‌ها نیز باعث می‌شود تا حشراتی همچون عنکبوت به سراغ گیاه نیامده و زیر تار عنکبوت نبندد.

اگر گیاه خانگی شما به ریزش برگ مبتلاست حتی وقتی که آب نمی‌دهید، باید میزان آبدهی را کمتر کنید. این باعث می‌شود که گیاه بیمار شده و نسبت به قارچ‎‌ها آسیب پذیر باشد. بنابراین میزان آبیاری به گیاه را خصوصا در ماه زمستان کمتر کنید. همچنین برگ‌های ریخته شده را سریعا جمع کنید تا بقیه گیاه را آلوده نکنند. 


رطوبت مورد نیاز گیاهان آپارتمانی

رطوبت یک عامل مهم است که کنترل آن کمی دشوار است. زیرا اکثر خانه‌ها خصوصا در زمستان رطوبت کمی دارند و نسبتا خشک هستند. در اینجا چند نکته را در نظر بگیرید: 

بسیاری از رایج ترین گیاهان آپارتمانی از مناطق گرمسیری هستند که رطوبت آن به طور طبیعی زیاد است. هنگامی که رطوبت نسبی در حد 50 درصد و یا بالاتر نگهداری می‌شود، گیاه شما شاداب خواهد بود.

گیاهانی همچون کاکتوس و ساکولونت که به گیاهان گوشتی نیز معروفند، میزان رطوبت کمتری نیاز خواهند داشت. 

در خانه‌هایی با هوای خشک یا در فصل زمستان سعی کنید همه گیاهان خانه را در یکجا جمع آوری کنید تا رطوبتشان حفظ شود.

برای افزایش رطوبت می‌توانید گیاه را در روی سینی‌های کم عمق حاوی شن و ماسه مرطوب نگه داری کنید تا رطوبت حفظ شود.

گاهی اوقات وجود یک دستگاه مرطوب کننده در نزدیکی گیاه می‌تواند از خشکی داخلی گیاه جلوگیری کرده و رطوبت  آن را تنظیم کند.


کوددهی گیاهان آپارتمانی

اکثر گیاهان زینتی و خانگی به تغذیه با کود پاسخ مثبت داده و بهبود می‎یابند. اما در هنگام خرید کود مورد نظر به دستورالعمل‌های موجود در آن توجه کنید.

کود بسیار زیاد می‌تواند برای سلامتی گیاهان مضر باشد، بنابراین بیش از حد لازم احتیاج نیست.

در زمستان، به اندازه قبل کود ندهید؛ گیاهان خانگی در این زمان سال بسیار حساس به تغذیه بیش از حد هستند، چون در این زمان اکثرا به خواب زمستانی فرو می‌روند.

د با شروع بهار تغذیه و کوددهی گیاهان را از سر بگیرید. کوددهی مناسب با نورگیری خوب در بهار کمک شایانی به رشد گیاه می‌کند. 

کود متعادل NPK (10-10-10) برای گیاهان خانگی بسیار مناسب است، هرچند کود با نسبت نیتروژن بالاتر باعث رشد بیشتر شاخ و برگ گیاه می شود.

برای گیاهان گلدار، از کود با میزان فسفر بیشتری استفاده کنید.


آفات گیاهان آپارتمانی

آفات می‌توانند درد واقعی یک گیاه باشند. آنها معمولا بعد از اینکه گیاهان در زمستان به محیط خانه آورده می‌شوند و یا هنگامی که محل نگهداری گیاه عوض شود، ظاهر می‌شوند.

برای خلاص شدن از حشرات و آفات در گیاهان خانگی، یک حبه سیر را در خاک گیاه قرار دهید. اگر سیر رشد کند و سبز شود، فقط آن را برش دهید.

بسته شدن تار عنکبوت زیر برگ گیاهان در خانه‌های گرم و خشک اتفاق می‌افتد، یعنی زمانی که برگ مرطوب نباشد. یک راه حل دیگر مخلوط کردن یک فنجان آرد+ یک فنجان دوغ+ یک لیتر آب سرد است که به عنوان یک بازدارنده ارگانیک خوب با اسپری کردن روی گیاه، عمل خواهد کرد.

مگس‌های کوچک ممکن است گاهی در اطراف گیاهان خانگی ظاهر شوند. این‌ها حشرات قارچی نامیده می‌شوند و به صورت بالغ به گیاهان (و انسان‌ها) آسیب می رسانند، هرچند که لارو آنها می‌تواند به ریشه‌های جوان آسیب برساند. اگر بین هربار آبیاری گیاه خاک کاملا خشک باشد و سپس آبیاری شود، این مشکل رفع خواهد شد.

گیاهان خانگی ممکن است همواره مستعد بیماری و آفات خاص باشند. چون در بیرون از خانه و در محیط طبیعت قرار ندارند. بنابراین اقدامات ویژه‌ای نیاز دارند.

برای دور شدن و رفع مزاحمت شته‌ها، به میزان مساوی الکل و آب را با یک قطره مایع شوینده مخلوط کرده و به برگ‌ها اسپری کنید و یا با یک قلم‌مو روی برگ بکشید. 

در استفاده کردن مخلوط فوق (آب و الکل) بسیار مراقب باشید. زیرا ممکن است بر روی گلدهی و آلودگی گل‌ها مؤثر باشد.





نگه داری از گیاهان زینتی و آپارتمانی در زمستان

حتی در داخل خانه، شرایط زمستان می‌تواند نگهداری و مراقبت از گیاهان را سخت کند. ساعات کمتر از نور خورشید، هوای خشک‌تر و دمای داخلی خنک‌تر می‌توانند هرکدام عوارضی بر روی رشد گیاه داشته باشند.

در مناطق سردتر اگر قصد خرید گل و گیاه خانگی دارید، باید از اواخر اسفند یا اوایل فروردین اقدام کنید. هم‌چنین این زمان بهترین زمان برای قلمه زدن است. قبل از این زمان به علت سرد بودن هوا قلمه زدن یا نگهداری گل تازه خریداری شده اصلا به نفع شما نخواهد بود و گیاه به علت سرما با یک شوک رشدی مواجه خواهد شد.

بهتر است که قبل از اینکه خانه خود را گرم کنید گیاهان را وارد خانه کنید. این کار به آنها فرصتی برای تنظیم دمایی می‌دهد. آنها را قبل از آوردن به طور کامل با آب بشویید یا اسپری کنید تا گیاه را از شر هر نوع آفات خلاص کنید.

شما می‌توانید در زمستان از گیاهانی چون رزماری، ریحان، ترخون، پونه، مرزنجوش، آویشن، جعفری و پیازچه به عنوان گیاه خانگی استفاده کنید. آن‌ها در یک مکان سرد و آفتابی به خوبی رشد کرده و خاک آن‌ها را تا از قبل از خشک شدن کامل آبیاری نکنید. برای استفاده خوراکی آن‌ها می‌توانید برگ‌هایشان را قیچی کرده و مصرف کنید.

در زمستان می‌توانید از گیاهان خود نمونه برداری کنید. گیاهانی که در گلدان‌های بزرگ هستند را تقسیم کرده و در دو یا چند گلدان بکارید تا در بهار و تابستان از آن گیاه داشته باشید.

در هوای بسیار سرد اگر گیاهی را پشت پنجره قرار داده اید مراقب باشید که گیاه با شیشه سرد تماس نداشته باشد و فاصله طولی مناسب آن محفوظ باشد. برای جلوگیری از ورود سرما پشت پنجره را با مقوا یا پلاستیک بپوشانید.

زمانی که گیاهی در فصول سرد به آرامی رشد می‌کند باید توجه کنید که آبیاری آن را نصف کرده و کوددهی را کمتر کنید تا فصل بهار که گیاه کامل رشد می‌کند.

اگر پس از اتمام زمستان احساس می‌کنید گیاه به آرامی رشد می‌کند، نوردهی، آبیاری و میزان کود را کمی افزایش دهید تا گیاه به حالت شاداب بهاری بازگردد.


نکاتی بیشتر برای نگه داری گیاهان زینتی و آپارتمانی

برای رشد بهتر گیاهان آپارتمانی از آبی که در آن ماکارانی پخته شده و سپس سرد شده استفاده کنید. این آب حاوی مقادیر قابل توجهی نشاسته است که به رشد گیاه کمک خواهد کرد. 

خاک گلدان را در صورت داشتن جلبک یا خزه به صورت دوره‌ای عوض کنید.

درب و پنجره‌ها را باز کنید تا با عوض شدن هوای خانه و تغییر درجه حرارت آن، گیاه هوای مطبوع و تازه استشمام کند.

با تعویض یا زیر و رو کردن یک سانتی متر از قسمت بالایی خاک گلدان، گیاه را تقویت کنید. 

اگر برگ‌های گیاهان را گرد و خاک گرفت، به آرامی آنها را با یک حوله کاغذی مرطوب پاک کنید. گرد و غبار بیش از حد می‌تواند منافذ گیاه را مسدود کند و تنفس گیاه را سخت تر کند.

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ