شرایط مناسب برای پرورش درخت پالونیا




شرایط اقلیمی مناسب برای رشد درخت پالونیا


1) شرایط اختصاصی 

دما و ارتفاع مناسب برای درخت پالونیا

پالونیا می‌تواند به طیف وسیعی از دماهای مختلف سازگار باشد. به طور کلی گونه‌های پالونیا تا 2000 متر از سطح دریا رشد می‌کنند. توسعه و رشد پالونیا در بهار آغاز می‌شود، زمانی که دمای خاک به 15-16 درجه سانتی گراد می‌رسد. کشت پایدار پالونیا تا ارتفاع 700-800 متر از سطح دریامطلوب است و دمای مناسب برای حداکثر رشد درخت پالونیا در محدوده 24-33 درجه سانتی‌گراد است.


خاک مناسب برای درخت پالونیا

پالونیا گونه‌ای بسیار تطبیقی است و به خوبی در بسیاری از انواع خاک رشد می‌کند. مناسب‌ترین خاک برای رشد پالونیا خاک سبک، خشک، شنی یا بدون سنگ ریزه می‌باشد. توصیه می‌شود خاک برای کاشت پالونیا خشک و pH آن 5 تا 8.9 باشد و محل کشت آن عمیق حفر شود. حتما در نظر داشته باشید که از خاک مرطوب، رسی یا سنگی خودداری کنید. خاک‌هایی که از بیش از 25 درصد رس و تخلخل کمتر از 50 درصد تشکیل شده اند برای پالونیا توصیه نمی‌شود. همچنین پالونیا شوری بیش از 1% را تحمل نمی‌کند. اگر عمق خاک یک و نیم تا دو متر باشد گیاهان جوان پالونیا به خوبی رشد می‌کنند.


آبیاری درخت پالونیا

رطوبت خاک و هوا برای رشد پالونیا بسیار مهم است. اگر بارندگی سالانه زیر 100 میلی متر در هر ماه باشد، آبیاری اضافی لازم است. در مقایسه با 10 میلی بارش باران 10 لیتر آب عرضه می‌شود. حتی اگر بارش ماهانه کمتر از 50 میلی متر باشد آبیاری در سال‌های بعد مورد نیاز است. آبیاری ناکافی باعث کند شدن رشد می‌شود اما گیاه را از بین نمی‌برد. برای رشد مطلوب در طول ماه‌های اول، مهم است که آبیاری آنها 20 لیتر در هر هفته برای هر درخت باشد. اگر از سیستم آبیاری قطره ای استفاده می‌کنید خوب است این میزان را به نصف برسانید. فناوری ایجاد طرح آبیاری قطره ای زمانی که کاشت تجاری برای پالونیا طراحی شده است، توصیه می شود.


وزش باد

در مناطقی که وزش باد آنها به کمتر از 28km/h می‌رسد، پالونیا کاشته شود. از وزش بادهای شدید یا مناطق بادخیز باید برای کشت بهتر پالونیا خصوصا در سال اول و زمانی که درخت جوان است خودداری کرد. سرعت وزش بادهای بالا  مثلا در حدود 45km/h برای درخت جوان پالونیا اصلا توصیه نمی‌شود و خطرناک است. 


2) شرایط عمومی


محل کاشت، کنترل علف‌های هرز و شخم زدن

معمولا به علت حساس بودن مواد گیاهی و جنس چوب پالونیا، این گیاه در فصل بهار یا اواسط تابستان کاشته می‌شود و دامنه‌های افقی یا جنوبی را ترجیح می‌دهد. همانند سایر گیاهان و درختان جوان، پالونیا نیز باید از حیواناتی که به نهال‌های جوان صدمه می‌زنند نیز در امان باشد. زمان رشد تنه هر درختی به میزان زبری محل کاشت و نوع ژنتیک رشد و نمو درخت وابسته است که برای پالونیا هم همینطور است. زمین‌های قدیمی و بایر برای کاشت پالونیا معمولا نیاز به آفت کش و سم پاشی دارند تا رشد علف‌های هرز کنترل شود. معمولا در اوایل بهار رشد علف‌های هرز سریع‌تر بوده و درمان با علف کش‌ها باید با دقت انجام شود تا به گیاه یا درخت آسیب جدی وارد نشود.

اگر هر زمینی برای کاشت به خوبی شخم زده نشود و خاک آن زیر و رو نشود (حداقل 40 تا 60 سانتی متر) قطعا کشت خوبی حاصل نمی‌شود و طبعا محصول بی کیفیت است. برای کاشت پالونیا نیز همین شرایط صدق می‌کند. برای کشت خوب باید خاک زیر و رو شود و بوته‌های و علف‌های هرز از بین بروند. اگر خاک سنگین باشد یعنی حاوی خاک رس باشد، گودالی را تا عمق 80 سانتی متر حفر کنید و خوب خاک را زیر و رو کنید. سپس زمین برای کشت آماده می‌شود. آنگاه خاک را تجزیه تحلیل کنید و از با کودهای مناسب آن را برای کشت‌تان غنی کنید.


طرح کاشت و تراکم 


پالونیا برای تولید چوب

برای کاشت پالونیا و مصرف آن برای چوب توصیه می‌کنیم که طرح کاشت 4در4، 5در5 یا 4در5 باشد. منظور فاصله درختان به متر است. با این طرح کاشت در هر هکتار 500 تا 600 درخت پالونیا می‌توانید بکارید. تراکم بزرگتر منجر به رقابت در منطقه بین درختان و کند شدن رشد آنها پس از 3-4 سال اول می‌شود. از طرفی دیگر همچنین تراکم بالای علف های هرز اجازه ایجاد بروز اثر تجاری در رشد را نمی‌دهد. ضرورت حذف گیاهان هرز از لحاظ اقتصادی اینجا مشخص می‌شود که با حذف آن‌ها در بازسازی ریشه کمک شایانی می‌شود و گیاه بهتر رشد می‌کند و اگر از بین نروند درخت چوب مناسبی برای ارائه ندارد.  اما تراکم پایین منجر به رشد اولیه سریعتر می‌شود که کیفیت چوب را کاهش می‌دهد.


پالونیا برای تولید زیست توده یا بیوماس

برای تولید مؤثر، توصیه می‌کنیم درختان را با تراکم بالاتر از آنچه که برای تولید چوب استفاده می‌شود، کاشته شود. تراکم باید بین 3500 تا 10 هزار گیاه در هکتار باشد که بستگی به چرخه‌های چرخش برای جمع آوری زیست توده دارد که به شدت با اهداف زیست توده (گلوله، تراشه، بیواتانول، علوفه) و ماشین آلات برداشت ارتباط دارد.


خلاصه مطالب و ارائه نکات کلیدی

  • تجزیه و تحلیل خاک برای تعریف محتوای رس و میکرو عناصر و ارزیابی اینکه چه چیزی و چگونه برای رشد پالونیا و کشت سایر گیاهان مناسب است.
  • کشت زراعی برای سازگاری از گیاهان در محل و برای اطمینان از رشد کافی، حیاتی است.
  • کنترل علف‌های هرز مهمترین جنبه‌ی آماده سازی زمین برای کاشت است.
  • اگر بارش باران مناسب نباشد، آبیاری دستی باید انجام شود.


محصولات مرتبط

4 نظر

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ