تهیه کود از پوست موز

استفاده از پوست موز برای گیاهان

تهیه کود با پوست موز

خواص پوست موز برای گیاهان

اگر به دنبال راهی هستید که بدون صرف هزینه زیاد برای گیاهان خود کود درست کنید، استفاده از پوست موز را به شما پیشنهاد می‌کنیم. به جای اینکه پوست موز را دور بیاندازید، بهتر است آن را در باغ یا گلدان‌های خود به کار ببرید تا گیاهان خود را تقویت کنید. آیا می‌دانید پوست موز یکی از بهترین کودها برای گیاهان است؟
پوست موز منبع غنی از مواد مغذی مورد نیاز گیاهان شماست. از جمله این مواد: پتاسیم، فسفر و کلسیم ، همراه با سایر مواد معدنی مورد نیاز گیاهان.
قبل از اضافه کردن پوست موز به خاک، برچسب آن را بردارید. در این مقاله چند راه برای استفاده از پوست موز به عنوان کود به شما پیشنهاد داده می‌شود.

1 - چای پوست موز

چای پوست موز

مانند چای کمپوست، این کود نیز مواد مغذی حاصل از پوست موز را در اختیار گیاهان قرار می‌دهد تا گیاهان شما تقویت شوند. برای تهیه آن، یک ظرف در دار را با آب پر کنید و پوست موز را در آن قرار دهید و اجازه دهید 48 ساعت بماند.
بعد از 2 روز، پوست موز را دور بریزید و آب را نگه دارید. گیاهان خود را به طور معمول با این آب، آبیاری کنید.

2 – اضافه کردن پوست موز به صورت مستقیم در خاک

پوست موز را خرد کنید، سپس مستقیماً به خاک باغ خود اضافه نمایید. اگر چای پوست موز را درست کرده‌اید، از باقی مانده پوست‌های موز به این روش استفاده کنید. در نظر داشته باشید که آن‌ها را مستقیماً به خاک باغ یا گلدان خود اضافه کنید.
برای انجام این کار، پوست موز را به قطعات نیم تا یک سانتی متری خرد کنید. با خرد کردن آن‌ها، فرآیند کمپوست سازی را شروع می‌کنید و برخی از ویتامین‌ها و مواد معدنی مفید در پوست موز را آزاد می‌کنید.
پوست موز خرد شده را به اندازه 10 سانتی متر در خاک دفن کنید. اگر ترجیح دادید آن‌ها را چند سانتی متر زیر خاک دفن کنید، بهتر است این کار را قبل از کاشت سبزیجات در آن مکان انجام دهید. در صورتی که بعد از کاشت گیاهان پوست موز را به خاک اضافه کردید، مواظب باشید به ریشه گیاهان آسیب نرسانید. با تجزیه پوست موز، تمام ویتامین‌های ارزشمند موجود در آن به ریشه‌ها می‌رسند و مواد مغذی را در اختیار گیاهان قرار می‌دهد.

تهیه کود با پوست موز

3 – پوست موز را خشک کنید

خشک کردن پوست موز

اگر مقدار کمی پوست موز دارید، این روش بسیار عالی است. پوست موز را خشک کرده و سپس آن را آسیاب کنید. این پودر را مستقیم به خاک اضافه نمایید و با خاک مخلوط کنید. مواظب باشید به ریشه گیاهان آسیب نرسانید. یا می‌توانید آن را روی خاک بپاشید و سپس آبیاری انجام دهید.

4 – کل پوست موز را در خاک قرار دهید

یک راه بسیار عالی و مستقیم برای استفاده از پوست موز این است که در هنگام کاشت بذر، کل پوست را در خاک قرار دهید. زمانی که بذرها در ابتدای رشد خود مواد مغذی کافی در اختیار داشته باشند، به گیاهان سالم تری تبدیل می‌شوند و باردهی بهتری خواهند داشت. 
زمانی که می‌خواهید بذرها را در خاک بکارید، خاک را باز کنید و پوست موز را در خاک قرار دهید، سپس بذر را روی پوست موز بگذارید. روی بذر و پوست موز خاک بریزید. با جوانه زدن بذرها، تشکیل ریشه و ادامه رشد، پوست‌ها تجزیه شده و یک کود غنی ایجاد می‌کنند.

تهیه کود با پوست موز

5 – تهیه کود مایع با پوست موز

تهیه کود با پوست موز و پوست تخم مرغ

اگر گیاهان شما بزرگ هستند و فقط می‌خواهید آن‌ها را تقویت کنید بهتر است کود مایع درست کنید و به صورت اسپری روی گیاه استفاده نمایید. برای تهیه این کود به پوست موز، پوست تخم مرغ و نمک اپسوم نیاز دارید. با ساخت این کود دیگر نیازی نیست پوست موز را در خاک قرار دهید و به این ترتیب احتمال آسیب به ریشه کاهش می‌یابد.
پوست موز و پوست تخم مرغ را خشک کنید و سپس آن‌ها را آسیاب نمایید. پوسته‌ها را به همراه نمک اپسوم در یک بطری اسپری ریخته و روی آن‌ها آب بریزید. در صورت نیاز روی گیاهان خود اسپری کنید.

 

 

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ