کاشت بذر درخت پالونیا

 

پالونیا تُمِنتوسا (Paulownia tomentosa) به نام‌های مختلفی شناخته می‌شود. صرف نظر از این که شما آن را چه بنامید ویژگی‌های زینتی قابل توجهی دارد. این درخت زیبا در فصل بهار فرمی الهام بخش دارد. جوانه‌های مخملی نرمش پس از باز شدن به رنگ بنفش مایل به آبی هستند، این شکوفه‌های شیپور مانند هوا را با بوی خوب‌شان پر می‌کنند. گل‌ها به بزرگ شدن ادامه می‌دهند تا جایی که کاملا مثل گل انگشتانه پیچ بخورند. برگ‌های درخت، اندازه بزرگی دارند و دارای سطح کرکی و نرم می‌باشند. بعد از باز شدن گل‌ها، این برگ‌های بزرگ و زیبا ظاهر می‌شوند. 

 

درخت پالونیا


درختان بومی شرق آسیا یک خصوصیت فوق العاده ای که دارند این است که درخت‌های  برگریز به طور شگفت آوری مقاوم هستند و زمستان‌های سخت را تا منهای 8 درجه سانتی‌گراد می‌تواند تحمل کنند. درخت پالونیا باید در مقابل زمستان سخت محافظت شوند تا مطمئن شویم که شکوفه‌های بنفش در بهار ظاهر می‌شوند. این درخت سریع رشد می‌کند و معمولا به عنوان یک گیاه زینتی یا درخت سایه دار پرورش داده می‌شود. سرعت رشد در سال اول حدوده 180 سانتی‌متر است. در طول 3 تا 5 سال، درخت پالونیا تقریبا به یک درخت بالغ تبدیل می‌شود. یک استفاده‌ی بسیار عالی از این درخت، تولید ریشه‌های فرعی از ریشه اصلی است که شاید نسبت به همه‌ی گیاهان شاخ و برگ دار، فعالیت بیشتری دارد. در اواخر زمستان همه ریشه‌های فرعی از سطح زمین باید قطع شوند. نتیجه اش یک رشد عمودی و محکم است که درخت می‌تواند به ارتفاع 3 متر بلند شود. درخت پالونیا برگ‌های زیبایی دارد و سختی را تحمل می‌کند و دارای جلوه‌ ای قابل توجه است. درخت پالونیا در بسیاری از مناطق سرد ، قادر به رشد است و در فصل پاییز از قسمت نزدیک به سطح زمین بریده ‌شده و به صورت یک درختچه‌ی دارای برگ‌های بزرگ در فصل بعد رشد می‌کند. 
درخت پالونیا خیلی راحت جوانه می‌زند و جوانه ها سریع رشد می‌کنند و تحت شرایط مناسب، شکوفه دادن در کمتر از 2-3 سال اتفاق می‌افتد. 
پالونیا جایزه‌ی شایستگی باغ RHS را دریافت کرده است.


کاشت بذر پالونیا: اواخر تابستان تا اواخر بهار


بذرها بسیار کوچک هستند بنابراین برای کاشت تا جایی که ممکن است از تراکم جلوگیری کنید زیرا بعد از جوانه زدن، برگ‌های جوانه‌ در برابر آسیب‌های محیطی حساسیت زیادی دارند. بذرها را روی یک سینی نشا حاوی کمپوست مرغوب با زهکشی خوب قرار دهید. بذرها را نپوشانید چون برای رشد به نور احتیاج دارند. بعد از کاشت کمپوست را مرطوب کنید. سینی را با یک پلاستیک شفاف بپوشانید یا آن را در یک کیسه ی پلاستیکی شفاف قرار دهید. به طور ایده‌آل دما در طول روز بهتر است از 30 درجه سانتی گراد تجاوز نکند و در شب زیر 18 درجه سانتی گراد نرود. تا زمان جوانه زنی خاک را همیشه مرطوب نگه دارید(خیس نباشد). بذرها طی 30 تا 60 روز جوانه می‌زنند و در صورتی که شرایط مطلوب باشد به سرعت رشد می‌کنند. 


کاشت پالونیا

 
پس از جوانه زنی، کیسه پلاستیکی را بردارید. زمانی که جوانه‌ها به اندازه‌ی کافی بزرگ شدند (حدود 2-3 هفته بعد از جوانه زنی) آن‌ها را با دقت به گلدان منتقل کنید. تا وقتی که به اندازه‌ی کافی برای کاشت در موقعیت دائمی‌شان قوی شوند به آن‌ها اجازه‌ی رشد دهید. قبل از کاشت نهال در زمین (بعد از رفع سرما)، ابتدا نهال را مقاوم کنید سپس اقدام به کاشت آن در زمین نمایید. درخت در مورد خاک خیلی حساس نیست و می‌تواند تنش‌ها را تاحدود زیادی تحمل کند. از آنجایی که درخت رشد سریعی دارد در بادهای سنگین احتمال شکستن دارد بنابراین کاشت آن در اماکن مسکونی مناسب به نظر نمی‌رسد. درخت را در یک مکان امن بکارید یا آن را در مکانی بکارید که از بادهای شدید در امان باشد. بهتر است در پاییز بعد از ریختن برگ‌ها، هرس انجام شود. تا آن جایی که جوانه‌های کناری می‌توانند به مستقل باشند، درخت را هرس کنید. درخت را به طور سالانه کوتاه کنید و گل‌ها را بکَنید مگر این که درخت ساقه‌های 3 متری با برگ‌های بزرگ به اندازه 60 سانتی‌متر تولید کند. 


موارد استفاده از درخت پالونیا: 
جنبه تزیینی، ایجاد سایه


منشاء درخت پالونیا


درخت پالونیا بومی مرکز و غرب چین است، با وجود این که این درخت از چین نشات گرفته هرگز در طبیعت یافت نشده است، در چین یک رسم قدیمی برای کاشت درخت ملکه وجود دارد و مربوط به زمانی است که یک فرزند دختر به دنیا می‌آید. این درخت هم زمان با کودک به سرعت رشد می‌کند. زمانی که فرزند به سن ازدواج رسید درخت را قطع می ‌کنند و روی چوب آن برای جهیزیه‌اش حکاکی می‌کنند. حک روی چوبِ پالونیا هنری است که در چین و ژاپن شکل گرفته است. 
درخت ملکه برای اولین بار توسط کمپانی هند شرقیِ در هلند به اروپا آورده شد. این شرکت مسئول آوردن تعداد بسیاری گیاهان از شرق دور به اروپا  برای معرفی بود. زمانی که این گیاه در سال 1830 به آمریکا آورده شد سر و صدای بسیاری به پا کرد و در سراسر کشور کاشته شد. طبیعت عجیب غریب و جالب درخت، گل‌های زیبا و رشد سریع آن باعث شد که به عنوان یک درخت برای مناظر شهری مثل کاشت در املاک بزرگ، بسیار معروف و محبوب شود. از آن زمان این درخت در بسیاری از مناطق شرقی ایالات متحده کشت شده و به صورت بومی در آمده است. 


نامگذاری درخت پالونیا


نام جنس پالونیا از آنا پالونیا (1795-1865) دختر پاول اول که تزار روسیه بود، گرفته شده است. نام گونه‌ی تومِنتوسا در لاتین به معنای موهای پشمالووی نرم است. این درخت تعداد زیادی نام مثل پالونیای سلطنتی، درخت ملکه، درخت شاهزاده خانم و درخت گل انگشتانه دارد. گل‌های درخت پالونیا بزرگ و زنگوله مانند هستند و شباهت زیادی به گل انگشتانه (Digitalis purpurea) دارند.

 

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

2 نظر

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ