گرده افشانی دستی خیار

کمک به گرده افشانی خیار

خیار

 

گرده افشانی گیاهان معمولا توسط زنبورها و سایر حشرات گرده افشان انجام می‌شود. در هر بوته خیار دو نوع گل نر و ماده وجود دارد. برای رشد میوه‌ها انجام گرده افشانی ضروری است. برخی از ارقام خیار که با نام خیار گلخانه‌ای شناخته می‌شوند به گرده افشانی نیاز ندارند و برای کاشت در گلخانه و یا خانه مناسب هستند. برای خیارهایی که گلخانه‌ای نیستند، در صورتی که گرده افشانی انجام نشود، گل‌های خیار می‌ریزند و در نتیجه میوه‌ای شکل نخواهد گرفت. اولین گل‌هایی که روی گیاه خیار شکل می‌گیرند، گل‌های نر هستند. زنبورها و یا دیگر حشرات گرده افشان، گرده را از گل نر به گل ماده منتقل می‌کنند. بعد از انتقال گرده، گل‌های نر می‌ریزند و گل‌های ماده به میوه تبدیل می‌شوند. در صورتی که همه گل‌های خیار بریزند به این معناست که گرده افشانی انجام نشده و گیاه میوه‌ای تولید نمی‌کند. گاهی اوقات زنبورها در باغ شما وجود ندارند و در نتیجه گرده افشانی انجام نمی‌شود. در این صورت بهتر است گرده افشانی گل‌های خیار به صورت دستی انجام گیرد. گرده افشانی دستی خیار بسیار کار ساده‌ای است. 

گل نر و ماده خیار

گل نر و ماده خیار

گل ماده خیار یک میوه کوچک در پشت خود دارد که به نظر می‌رسد شبیه یک ساقه بلند است. گل نر یک ساقه کوچک پشت خود دارد که بسیار به تاک نزدیک می‌باشد.برای اینکه گل‌های ماده بتوانند خیار تولید کنند، باید گرده را از گل‌های نر را دریافت کنند.

چگونگی انجام گرده افشانی دستی خیار

زمان انجام گرده افشانی دستی خیار بسیار مهم است و گرده افشانی دستی باید صبح زود انجام شود. ابتدا گل‌های نر و ماده روی گیاه خیار را شناسایی کنید. با استفاده از یک قلمو یا گوش پاک کن گرده افشانی را انجام دهید. درون گل نر یک قسمت Qمانند وجود دارد که گرده‌ها روی آن قرار گرفته‌اند. زمانی که قلمو را به گرده‌ها آغشته می‌کنید، زرد رنگ می‌شود. به آرامی قلمو را به درون گل ماده قرار دهید و گرده‌ها را روی آن بمالید. 
همچنین می‌توانید به جای استفاده از قلمو و گوش پاک کن، به آرامی گل نر را به سمت گل ماده بکشانید و قسمت Qمانند را به وسط گل ماده بمالید. مواظب باشد دست‌های شما به قسمت درونی گل برخورد نکند. 

گرده افشانی دستی خیار

 

 

 

 

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ