کشت گلخانه‌ای گوجه فرنگی

کاشت گوجه فرنگی در گلخانه

کاشت گوجه فرنگی در گلخانه

گوجه فرنگی گلخانه‌ای

گوجه فرنگی یک محصول گلخانه ای محبوب است که برداشت بسیار خوبی را فراهم می‌کند. وضعیت گرم و مرطوب گلخانه شما برای کاشت گوجه فرنگی ایده آل است. با نور کافی و کنترل دمای مناسب در گلخانه خود، می‌توانید به راحتی سالانه چندین برداشت داشته باشید. برای پرورش گوجه فرنگی در گلخانه به دو مورد باید خیلی توجه داشته باشید: گرده افشانی موفق و پیشگیری از بیماری.
نوع گوجه فرنگی را که می‌خواهید در گلخانه خود پرورش دهید انتخاب کنید
انواع مختلفی از گوجه فرنگی وجود دارد. آنها طعم و مزه منحصر به فرد خود را دارند. بیایید نگاهی به این موارد بیندازیم:

نوع گوجه فرنگی

کاشت گوجه فرنگی در گلخانه

نوع گوجه فرنگی را که می‌خواهید در گلخانه خود پرورش دهید انتخاب کنید
انواع مختلفی از گوجه فرنگی وجود دارد. آنها طعم و مزه منحصر به فرد خود را دارند. بیایید نگاهی به این موارد بیندازیم:
گوجه گیلاسی
گوجه فرنگی گیلاسی کوچکترین و شیرین ترین نوع آن است. آنها برای سالادها و دستور العمل‌های غذایی ایده آل هستند.
گوجه فرنگی تخم مرغی
گوجه فرنگی تخم مرغی گوشتی است و معمولاً دانه کمتری دارد و برای پیش غذا، سوپ یا برای خشک کردن بسیار عالی است. آن‌ها از گوجه فرنگی‌های گیلاسی بزرگترند و دارای شکل بیضی هستند.
گوجه فرنگی بیف استیک
گوجه فرنگی بیف استیک وزن بالایی دارد، حتی بیش از 200 گرم می‌شود. این گوجه فرنگی‌ها دارای بافت سفتی هستند که برای کباب کردن و بسته بندی مناسب اند و اغلب از آن‌ها در ساندویچ‌ها استفاده می‌شود.
گوجه فرنگی‌های با رشد نامحدود
گوجه فرنگی‌های با رشد نامحدود تا حد زیادی رشد می‌کنند و برای رشد به داربست نیاز دارند. می‌توانید در کنار بوته یک چوب یا میله قرار دهید و گیاه را به آن متصل کنید تا به صورت ایستاده قرار گیرد و رشد راحتی داشته باشد. میوه این گوجه در شاخه‌های خارج شده از ساقه اصلی قرار می‌گیرد. این گوجه‌ها محبوب ترین نوع گوجه برای کاشت در گلخانه هستند و بسیار توصیه می‌شوند. باردهی بالایی دارند و به صورت طولانی مدت میوه تولید می‌کنند. 
گوجه فرنگی بوته‌ای یا گوجه فرنگی با رشد محدود
این گوجه فرنگی برای فضاهای کوچکتر توصیه می‌شود و به هرس نیاز ندارد. گوجه فرنگی بوته‌ای در گلدان‌ها یا کیسه‌های رشد کوچکتر و یا حتی در سبدهای آویز هم قابل کاشت هستند. گلدان یا ظرفی که برای کاشت این نوع گوجه انتخاب می‌کنید باید حداقل قطر و عمق 25 سانتی متر داشته باشد. هرگز شاخه‌های جانبی را هرس نکنید، زیرا این شاخه‌ها تولید کننده گوجه فرنگی هستند.
گوجه فرنگی با رشد نیمه محدود
انواع نیمه محدود مانند گوجه فرنگی بوته‌ای است. آن‌ها به صورت محدود رشد می‌کنند اما فقط گیاهان کوچکتری دارند.

آماده سازی گلخانه برای کاشت گوجه فرنگی

اولین گام شامل بررسی دما، انتخاب رقم مناسب گوجه فرنگی، انتخاب یک محیط برای رشد گیاه و نصب سیستم آبیاری مناسب است.
گیاهان گوجه فرنگی در دمای 21 تا 27 درجه سانتی گراد و دمای شب 16 تا 18 درجه سانتی گراد عملکرد بهتری دارند. این دمای دقیق داخل به شما کمک می کند تا گیاهان گوجه فرنگی عملکرد بهتری داشته باشند.
از ارقام مقاوم در برابر بیماری‌ها برای کاشت در گلخانه استفاده کنید.
توصیه می‌شود از آبیاری قطره‌ای استفاده کنید، زیرا مستقیما رطوبت مورد نیاز ریشه را تامین می‌کند و همچنین می‌توانید از آن برای دادن کود نیز استفاده نمایید.
برای جلوگیری از کپک زدن برگ، رطوبت را زیر 90٪ نگه دارید. تهویه منظم هوای تازه و خشک را به خصوص زمانی که هوا سرد است، فراهم می‌کند.
از خاک دارای زهکشی خوب برای کاشت گوجه فرنگی استفاده کنید. همچنین در بستر کاشت بدون خاک و مخلوط پرلیت، ورمیکولیت و پیت ماس با نسبت‌های مساوی، نیز می‌توان برای کاشت گوجه استفاده کرد.

کاشت گوجه فرنگی در گلخانه

نحوه کاشت گوجه فرنگی در گلخانه

کاشت گوجه فرنگی در گلخانه

گلدان‌ها یا سینی‌های نشا را برای کاشت بذر آماده کنید. بذرها را به عمق نیم سانتی متر در خاک بکارید. سپس بعد از کاشت خاک را مرطوب کنید. رطوبت خاک برای جوانه زنی بذر بسیار مهم است. خاک باید مرطوب نگه داشته شود. دمای مناسب برای جوانه زنی بذر گوجه فرنگی 24 تا 32 درجه سانتی گراد است. جوانه زنی بذر گوجه فرنگی یک تا دو هفته طول می‌کشد.
زمانی که اندازه نهال‌های گوجه فرنگی به 10 تا 15 سانتی متر رسید، آن‌ها را به گلدان‌های بزرگ یا کیسه‌های رشد انتقال دهید. عمق گلدان یا بستر کاشت باید حداقل 30 سانتی متر باشد. اگر از ظروف کوچک برای کاشت استفاده شود، تولید کاهش می‌یابد. از کودهای غنی از پتاسیم و نیتروژن به طور منظم استفاده کنید. قبل از انتقال نهال به گلدان بزرگ، خاک را با کمپوست یا کود حیوانی مخلوط کنید. به صورت هفتگی گیاه را هرس کنید. بین ساقه اصلی و شاخه‌های جانبی، شاخه‌های کوچکی رشد می‌کنند. این شاخه‌های کوچک باید حذف شوند. بعد از گلدهی، همه برگ‌های زیر اولین خوشه گل را حذف کنید. برای انجام گرده افشانی در گلخانه، از زنبور یا گرده افشان مکانیکی باید استفاده شود. بهترین زمان برای انجام گرده افشانی، ساعت 11 تا 2 ظهر است که رطوبت کم باشد. گیاهان گوجه فرنگی نباید خیلی به هم نزدیک باشند. بین گیاهان حداقل 30 سانتی متر فاصله قرار دهید. نزدیکی بیش از حد، گردش هوا را کاهش می‌دهد و باعث پیشرفت بیماری می‌شود. pH مناسب خاک برای گوجه فرنگی 5.5 تا 7 است. خاک باید کلسیم کافی داشته باشد تا گیاهان برای رشد دچار مشکل نشوند. از گوجه‌ها در برابر یخ زدگی و باد شدید محافظت کنید. با فراهم کردن نور، آب و مواد غذایی کافی، احتمال ایجاد بیماری را کاهش دهید. گوجه فرنگی به حداقل روزی 6 ساعت نور مستقیم خورشید نیاز دارد.

کنترل آفات و بیماری

به یاد داشته باشید که برای جلوگیری از آفات و بیماری‌ها، در تابستان مرتباً گلخانه خود را تهویه کنید.
خاک را قبل از کشت دسته دیگری از گوجه فرنگی با خاک جدید جایگزین کنید تا از آفات و بیماری‌های ریشه جلوگیری شود.
رطوبت خاک را حفظ کنید اما مراقب باشید که بیش از حد آب ندهید زیرا خاک بیش از حد مرطوب ممکن است باعث بیماری زایی و مشکلاتی مانند کپک شود.
سیستم آبیاری از بالا نصب نکنید زیرا برگ‌های گیاهان گوجه فرنگی مستعد بیماری هستند.
برگ‌های در حال افتادن را هرس کنید زیرا باعث ایجاد بیماری‌های قارچی و کپک در گیاه می‌شوند.
شته‌های ریز می‌توانند گیاهان گوجه فرنگی را آلوده کنند. اگر تعداد آن‌ها کم باشند مشکلی ندارد. برگ‌های حاوی شته را از گیاه جدا کنید و آن‌ها در سطل زباله بیاندازید. از ریختن این برگ‌ها روی زمین خودداری کنید. اگر آلودگی با شته همچنان ادامه داشت از حشره کش‌های ارگانیک برای از بین بردن آن‌ها استفاده کنید. 
بیماری‌های ویروسی یکی از معضلات گوجه فرنگی است. این بیماری در خاک نقاط تیره رنگ ایجاد می‌کند و به سرعت گیاه پوسیده و پژمرده می‌شود. خاک سرد و مرطوب، ازدحام زیاد، آبیاری بیش از حد می‌تواند باعث بروز این بیماری شود. اطمینان حاصل کنید از خاک، گلدان، بذر و لوازم تمیز استفاده شود تا از بروز بیماری جلوگیری شود. 
پژمردگی فوزاریوم توسط قارچ‌های منتقله از خاک ایجاد می‌شود که هدف آن گوجه فرنگی، سیب زمینی، فلفل و بادمجان است. تا رسیدن گیاهان و رسیدن میوه سبز، هیچ نشانه‌ای ایجاد نمی‌کند. در آن زمان برگ‌های کنار گیاه شما زرد می‌شوند و یک ساقه بریده شده بافت لکه دار مایل به قهوه‌ای را نشان می‌دهد. جایگزین کردن محصول کمک می‌کند تا عوامل بیماری زا میزبان خود را از دست داده و در نهایت در محل زندگی خود از بین روند. این بیماری شرایط خنک و خیس را ترجیح می‌دهد. هرگز آب را به خصوص در هوای سرد بر روی برگ ها نپاشید.

بیماری و آفات گوجه فرنگی

آبیاری گیاهان گوجه فرنگی

آبیاری گوجه فرنگی

برای یک محصول پربار، مطمئن شوید که مرتباً گیاهان گوجه را آبیاری کنید. گوجه فرنگی همیشه مشتاق آب است. می‌توانید از آب لوله کشی یا آب باران استفاده نمایید. با توجه به دمای هوا و بافت خاک، میزان آبیاری متفاوت است. گاهی اوقات در هوای گرم ممکن است گیاه هر روز به آبیاری نیاز داشته باشد. از خشک شدن خاک خودداری کنید، همچنین بیش از حد به گیاه آب ندهید. خاک را مرطوب کنید. 

برداشت گوجه فرنگی

گوجه فرنگی با توجه به نوع آن، 2 تا 3 ماه بعد از کاشت قابل برداشت است. هرچه گوجه فرنگی شما روی گیاه بماند، کاملتر و قرمزتر می‌شود. بسته به میزان پر و قرمز بودن می‌توانید در هر زمان برداشت کنید. گوجه‌ها را در یک نقطه آفتابی قرار ندهید تا برسند زیرا حتی قبل از رسیدن ممکن است نرم و بدمزه شوند. بهترین زمان روز برای چیدن گوجه فرنگی صبح زود است.

برای تهیه بذر انواع گوجه فرنگی اینجا کلیک کنید.

برداشت گوجه فرنگی

 

 

 

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ