طرز تهیه کود کمپوست با پوست میوه

تهیه کود با پوست میوه

ساخت کمپوست با پوست میوه

طرز تهیه کمپوست در خانه

برای یک باغبان ارگانیک، پوست میوه‌ها زباله نیستند. در واقع، برای هر کسی که دارای توده کمپوست باشد، پوست میوه مانند تمام مواد گیاهی منبع بالقوه‌‌ای از مواد مغذی ارزشمند برای باغ است. پوست‌های میوه را در یک سطل در دار ذخیره می‌کنند تا در فرصتی مناسب آن‌ها را به کمپوست تبدیل نمایند.

توده کردن

ساخت کمپوست با پوست میوه

واقعیت ساده این است که پوست میوه‌ها می پوسند. آن‌ها را روی زمین قرار دهید، در این صورت به هوموس تبدیل می‌شوند. قرار دادن آنها در توده‌ای با مواد گیاهی دیگر باعث می‌شود سرعت تجزیه شدن پوست‌های میوه بیشتر شود و بوی بد را به حداقل می‌رساند و کود قابل استفاده بیشتری تولید می‌کند. توده شما باید حداقل 90 سانتی متر عمق و عرض داشته باشد. می‌توانید آن را در زمین حفر کنید، در یک حصار محصور نمایید یا یک ظرف یا سطل برای درست کردن کود گیاهی یا کمپوست گیاهی بخرید. یا می‌توانید بقایای گیاهان و پوست میوه‌ها را در گوشه باغ خود انباشته کنید.

کربن و نیتروژن

مواد تشکیل دهنده کمپوست را می‌توان به عنوان منبع غنی نیتروژن یا کربن طبقه بندی کرد. مواد گیاهی نیتروژن دار معمولاً سبز و مرطوب است. مواد حاوی کربن قهوه ای و خشک هستند (مانند برگ خشک شده درختان). پوست میوه‌ها ماده گیاهی غنی نیتروژن محسوب می‌شوند. پوسیده شدن یک توده کمپوست با کربن زیاد مدت زمان زیادی طول می‌کشد. توده کمپوست حاوی نیتروژن زیاد، بوی بد دارد. دو قسمت قهوه‌ای و 1 قسمت سبز ترکیب خوبی است. توده کمپوست را کمی مرطوب نگه دارید. در صورت تمایل می‌توانید توده کمپوست را گاه به گاه بچرخانید، اما ضروری نیست.

ساخت کمپوست با پوست میوه

بوی بد حین تجزیه شدن پوست میوه‌ها

ساخت کمپوست با پوست میوه

یکی از مشکلات کمپوست کردن پوست میوه‌ها این است که حیوانات و مگس‌ها به سمت آن‌ها جذب می‌شوند. برای حل این مشکل، بهتر است پوست میوه‌ها و دیگر بقایای گیاهی را در یک چاله درون زمین حفر کرده با خاک یا مواد غنی از کربن مخلوط کنید. هر بار که میوه مصرف می‌کنید، پوست آن را درون این چاله ریخته و روی آن خاک یا مواد کربن دار بریزید. با این کار بوی گندیده به حداقل می‌رسد. اگر متوجه شدید که حیوانات به کمپوست جذب می‌شوند، ممکن است لازم باشد پوست میوه‌ها را در یک سطل در دار محصور کنید.

پوست مرکبات

پوست مرکبات یک مورد خاص است. مواد روغنی کندتر از مواد خشک تجزیه می‌شوند. مواد اسیدی کندتر از مواد خنثی تجزیه می‌شوند. پوست مرکبات هم روغنی است و هم اسیدی. اگر مقداری پوست مرکبات را در یک دسته کمپوست خانگی قرار دهید، مشکلی نخواهید داشت. اگر مقدار زیادی پوست مرکبات را کمپوست می‌کنید، به مقدار زیادی ماده غنی از کربن برای افزودن به آن‌ها نیاز دارید. اگر متوجه شدید که پوست مرکبات موجود در توده شما به طور کامل تجزیه نمی‌شود، کمپوست را الک کرده و هرگونه پوست تجزیه نشده را دوباره به داخل توده بیندازید. آن‌ها سرانجام پوسیده خواهند شد.

ساخت کمپوست با پوست میوه

 

 

 

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ