برداشت بذر یونجه

تولید بذر یونجه

تولید بذر یونجه

 

یونجه قرن هاست که به عنوان غذا و مکمل گیاهی مورد استفاده قرار میگیرد. سالانه میلیون ها نفر یونجه مصرف می کنند و بسیاری دیگر آن را به عنوان خوراک و تغذیه دام ها استفاده می کنند. ماشین آلات می توانند دانه های یونجه را برای شما برداشت کنند، اما پرورش یونجه خودتان و برداشت بذرهای یونجه با دست ساده ترین روش برداشت است. شرایط آب و هوایی برای تولید بذر یونجه بسیار مهم است و گیاه باید به میزان کافی در معرض نور باشد. چندین نکته برای تولید بذر با کیفیت باید مد نظر گرفته شود که در ادامه این مقاله به این نکات پرداخته می شود.

نکات مهم در تولید بذر یونجه

تولید بذر یونجه

کشت یونجه برای تولید بذر در آب و هوای خشک غربی مناسب تر است زیرا شرایط خوب خشک شدن و برداشت بذر را فراهم می کند. البته در سایر مناطق نیز تولید بذر یونجه امکان پذیر است ولی مثلا در مناطق مرطوب روند خشک شدن طولانی تر می شود. اگرچه یونجه در خاک های سنگین تر بهتر تولید می شود، اما در خاکهای ماسه ای نیز در صورت مدیریت مناسب، می توان بذرهای با کیفیتی تولید نمود. در برخی مزارع ممکن است تولید بذر به صورت برنامه ریزی شده نباشد و با گل دادن گیاه، شروع به تولید بذر شود. مثلا در مزارعی که چند بار یونجه برداشت شده است، سپس گیاه شروع به گلدهی و تولید بذر می کند. هنگام برنامه ریزی برای تولید بذر یونجه، یونجه باید به صورت ردیفی کاشته شود تا برداشت و خرمن زنی بذر تسهیل شود، در حالی که مزارعی که بذر یونجه به صورت دست پاش کاشته شده، برای تولید بذر یونجه عملکرد کمتری دارند و برداشت بذر را به دلیل افزایش تلفات بذر در هنگام برداشت، کمی دشوارتر می کند. به طور معمول، برای تولید بهینه بذر، تراکم بوته ای کمتر از 100000 بوته یا نرخ بذر نیم کیلو در هر 4000 متر توصیه می شود.
برای کاهش آلودگی بذر، کنترل علف های هرز در مزرعه یونجه بسیار مهم است و باید این مورد به صورت جدی تحت نظر باشد. برای اجتناب از مخلوط انواع بذر یونجه، پرورش دهنده همچنین باید اطمینان حاصل کند که زمین در معرض رقم دیگری از بذر یونجه نباشد و فقط یک رقم بذر در زمین کاشته شود. کاشت ردیفی یونجه به کنترل علف های هرز کمک می کند و همچنین ممکن است دسترسی گرده افشان به گل ها را بهبود بخشد.
اگر گیاهان به طور خاص برای تولید بذر پرورش می یابند، برای تولید بذر یونجه با کیفیت، بهتر است در اوایل فصل گیاهان بریده شوند یا دام ها برای چرا به منطقه کاشت برده شوند. در این صورت عملکرد گیاه معمولاً افزایش می یابد. در صورت نیاز به کنترل علف های هرز، بعد از برش یا چرای دام، معمولا مناسب ترین زمان برای از بین بردن علف های هرز است. زمانی که یونجه ای به منظور تولید بذر رشد می کند باید خاک به طور مکرر تجزیه و تحلیل شود و بافت خاک در سطح مطلوب تغذیه ای نگهداری شود و امکان استفاده به موقع از کودها و ریزمغذی ها فراهم گردد.
گرده افشانی یونجه معمولا توسط زنبورهای عسل انجام می شود. گل یونجه برای زنبورهای عسل جذاب است. جذب زنبورهای عسل به گل یونجه می تواند تحت تأثیر زمان آبیاری نسبت به گلدهی قرار گیرد.
کنترل آفات در یونجه همیشه ضروری است زیرا این گیاه برای طیف وسیعی از آفات مانند کنه ها، لیگوس، شپش ها و کرم ها جذاب است. در صورت لزوم کنترل شیمیایی، باید تمام تلاش خود را بکار گرفت تا از قبل از گلدهی استفاده شود و از محصولاتی استفاده گردد که تجمع مواد مفید را در زمان گلدهی تسهیل می کند. با شروع گلدهی، استفاده از محصولاتی که باعث بهبود تولید گل، نگهداری غلاف و پر شدن بذر می شود، عملکرد بذر را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد. برخی پیشنهادات وجود دارد که چنین رویکردهایی ممکن است باعث جذابیت بیشتر گلها برای زنبورهای عسلی شود که معمولاً یونجه را به عنوان محصول جذابی نمی شناسند. اغلب، ترکیبی از زنبورهای عسل با زنبورهای گرانتر، اما کارآمدتر، برای بهینه سازی تولید بذر استفاده می شود. بذر را می توان با بادگیر یا استفاده از یک ماده خشک کننده برداشت کرد. با هر دو روش، زمانی که محصول خشک می شود، نباید زمان را از دست داد زیرا ممکن است غلاف بذر از بین برود. معمولا زمانی که بذر یونجه به صورت دستی برداشت می شود، هنگامی که دسته های دانه در بالای ساقه های گیاه قابل مشاهده است، وارد منطقه کاشت شوید. هر ساقه را به آرامی بگیرید و به سمت بالا بکشید و اجازه دهید دانه ها در دست شما بیفتند. دانه ها را داخل یک کیسه پارچه ای قرار دهید. کیسه های بذر یونجه را در مکانی خنک، تاریک و خشک نگه دارید تا زمانی که آماده کاشت یا فروش آنها باشید.

 

 

 

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

بذر سویا

12,000تومان

بذر پونه

5,500تومان

بذر شوید

12,500تومان

بذر شاهی

12,500تومان

بذر جعفری

12,500تومان

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ