کاشت هسته مرکبات

کاشت هسته نارنگی، لیمو، پرتقال و دیگر مرکبات

کاشت هسته مرکبات

آموزش کاشت هسته مرکبات

پرورش مرکبات از طریق هسته آن‌ها، راهی کم هزینه برای تهیه انواع مرکبات مانند نارنگی، لیمو، پرتقال و گریپ فروت می‌باشد. روش کاشت هسته همه مرکبات یکسان است. زمانی که مرکبات را با استفاده از هسته آن‌ها می‌کارید، درخت تا چندین سال میوه تولید نمی‌کند. حدودا 5 تا 7 سال طول می‌کشد تا درخت به میوه دهی برسد. البته با استفاده از پیوند زدن، یک یا دو سال بعد درخت به میوه دهی می‌رسد. علاوه بر این درختان مرکبات به سرما حساس هستند و نباید در معرض دمای زیر 5- درجه سانتی گراد قرار بگیرند. مرکبات برای کاشت در مناطق نیمه سردسیر تا گرمسیر مناسب هستند. در مناطق سردسیر باید درختان مرکبات را در گلخانه یا درون گلدان پرورش داد تا بتوان آن‌ها را از سرما محافظت نمود.

جوانه زنی هسته مرکبات

جوانه زنی هسته مرکبات

کاشت هسته مرکبات و جوانه زنی آن‌ها کار بسیار آسانی است. میوه را از وسط نصف کرده و هسته‌ها را از آن خارج کنید. هسته‌ها را بشویید تا پالپ میوه روی آن‌ها از بین برود. هسته‌ها را در یک ظرف آب قرار دهید و هر کدام که روی آب شناور بود را دور بریزید. بهتر است به مدت یک شب هسته‌ها را در آب بخیسانید. پوسته رویی هسته‌ها را جدا کنید، مواظب باشید قسمت داخلی هسته آسیب نبیند سپس آن‌ها را در یک دستمال مرطوب قرار دهید. دستمال را در یک ظرف در دار بگذارید و در ظرف را ببندید. یا می‌توانید دستمال را در یک پلاستیک بگذارید و پلاستیک را گره بزنید. پلاستیک را در یک مکان گرم قرار دهید. 7 تا 10 روز بعد، می‌توانید جوانه‌ها را مشاهده کنید. 

کاشت هسته‌های جوانه زده در خاک

بعد از جوانه زنی، هسته‌ها را در خاک مخصوص گلدان بکارید. هسته‌ها را به گونه‌ای در خاک قرار دهید که قسمت جوانه رو به پایین باشد. بعد از کاشت خاک را مرطوب کنید. روی گلدان پلاستیک بکشید یا گلدان درون پلاستیک قرار دهید تا رطوبت حفظ شود و برگ‌ها راحت تر شکل بگیرند. گلدان‌ها را در یک مکان گرم و روشن قرار دهید. 

جوانه زنی هسته مرکبات

کاشت نهال مرکبات

کاشت نهال لیمو

نهال‌ها را می‌توانید در بهار بعد از رفع سرما به زمین انتقال دهید. فاصله بین نهال‌ها را 4.5 تا 6 متر در نظر بگیرید. قبل از کاشت خاک را زیر و رو کنید و آن را با کمپوست مخلوط نمایید. یک مکان با آفتاب کامل برای کاشت درخت مرکبات انتخاب نمایید. 
در طول فصل رشد ماهی یک بار به درخت کود دهید. کود NPK با نسبت 1:1:2 مناسب است. همچنین از کودهای حاوی ریزمغذی‌ها مانند امولسیون ماهی نیز می‌توانید به طور همزمان استفاده کنید. در طول فصل پاییز و زمستان به درختان مرکبات کود ندهید. 
درختان مرکبات شرایط نسبتا مرطوب را دوست دارند ولی از خیس و مرطوب کردن بیش از حد خاک پرهیز کنید. همچنین نباید اجازه دهید خاک کامل خشک شود. هر زمان که 3 تا 5 سانتی متر از سطح خاک خشک بود، به درخت آب دهید. در طول تابستان ممکن است نیاز باشد هر روز به گیاه آب دهید. آبیاری را در طول پاییز و زمستان کاهش دهید.

کاشت نهال مرکبات در گلدان

نهال مرکبات را می‌توانید در گلدان‌های بزرگ نیز بکارید. از یک گلدان با قطر و عمق حداقل 35 سانتی متر برای کاشت هر نهال استفاده نمایید. از خاک گلدان مرغوب برای کاشت استفاده کنید. گلدان را در مکانی قرار دهید که حداقل روزی 6 ساعت نور مستقیم خورشید دریافت کند. اجازه ندهید خاک گلدان کاملا خشک شود. خاک را مرطوب نگه دارید ولی خیلی خیس نشود. هر زمان که 3 تا 5 سانتی متر از سطح خاک خشک شد، خاک را مرطوب کنید. گیاه در طول پاییز و زمستان به آب کمتری نیاز دارد. گیاهان گلدانی به کود بیشتری نیاز دارند. در طول فصل رشد هر 2 تا 3 هفته یک بار به گیاه کود دهید. کود NPK با نسبت 1:1:2 مناسب است. در طول پاییز و زمستان به گیاه کود ندهید.

کاشت لیمو در گلدان

 

 

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

2 نظر

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ