کاشت درخت موز در گلدان

شرایط نگه داری از درخت موز در گلدان

کاشت درخت موز در گلدان

نحوه کاشت موز در گلدان

زمانی که یک درخت موز (Musa spp ) در گلدان کاشته می‌شود، همان برگ‌های بزرگ و چشمگیرهمانند موز رشد کرده در زمین را به وجود می‌آورد، حتی گاهی اوقات برگ‌ها جلوه زیباتری دارند. موز اگرچه شبیه درخت است، اما در واقع به عنوان یک گیاه چند ساله علفی طبقه بندی می‌شود و انواع مختلفی دارد، از انواع زینتی گرفته تا انواع کوتوله و گلدار. موز با توجه به نوع آن در مناطق نیمه سردسیر تا گرمسیر رشد می‌کند. همه انواع درخت‌های موز می‌توانند در گلدان، داخل خانه و خارج از خانه رشد کنند.

نور و آب مورد نیاز درخت موز

کاشت موز در گلدان

موزهای گلدانی چه در داخل و چه در خارج از خانه، روزانه به شش تا هشت ساعت تابش مستقیم خورشید احتیاج دارند. درخت موز همچنین به آب زیادی احتیاج دارد تا برگ‌های بزرگ آن به خوبی هیدراته شوند. خاک موجود در گلدان خود را مرتباً بررسی کنید، مخصوصاً در دمای گرم تابستان و خاک را مرطوب نگه دارید. اگر گیاه در خانه نیست، ممکن است رطوبت کم باشد. خاک موجود در ظرف را به طور مداوم مرطوب نگه دارید و نگذارید خشک شود. در عین حال، اجازه ندهید خاک خیلی خیس شود، زیرا این امر باعث پوسیدگی ریشه‌های درخت موز می‌شود.

خاک و کود مورد نیاز درخت موز

اگر درخت موز شما در خاکی غنی و با زهکشی خوب و مقدار زیادی هوموس کاشته نشده است، برای فراهم کردن شرایط مناسب، باید یک لایه مالچ آلی را در بالای خاک اضافه کنید تا به حفظ رطوبت کمک کند و مواد مغذی اضافی را برای گیاه فراهم کند. در طول فصل رشد (تابستان)، هفته‌ای یک بار یک کود متعادل و همه منظوره طبق دستورالعمل موجود در بسته، به درخت موز بدهید.

کاشت موز در گلدان

مراقبت از درخت موز

مراقبت از درخت موز

باد، هوای سرد و یخبندان می‌تواند به درخت موز شما آسیب برساند. برای محافظت در برابر وزش باد، گلدان موز را در کنار نرده یا در یک مکان محفوظ قرار دهید. برای محافظت در برابر هوای سرد، ظرف را در گرمترین قسمت حیاط یا بالکن خود قرار دهید، مانند کنار ساختمان یا گوشه بالکن. یخبندان شاخ و برگ‌های موز را از بین می‌برد، اما اگر دمای خاک بالای 5- درجه سانتی گراد باشد، ریزوم‌ها زنده می‌مانند. برای اطمینان از زنده ماندن درخت موز خود، گیاه را با پلاستیک بپوشانید، روی خاک کاه یا مالچ لایه لایه بریزید یا درخت موز را در طول زمستان به داخل خانه بیاورید.

مراقبت از درخت موز در طول زمستان در داخل منزل

همچنان در طول زمستان نیز درخت موز را جایی قرار دهید که نور مستقیم به آن بتابد. آن را در پنجره‌ای رو به جنوب و با نور مستقیم خورشید قرار دهید. رشد گیاه در طول زمستان در محیط داخلی کند خواهد شد، بنابراین به اندازه فصل تابستان به آب و کود احتیاج نخواهد داشت. مرطوب نگه داشتن خاک را ادامه دهید و کوددهی را به ماهی یک بار کاهش دهید. وقتی خطر سرما در بهار به طور کامل از بین رفت، گیاه را به خارج از منزل منتقل کنید.

کاشت موز در خانه

نگه‌داری از درخت موز در زیرزمین یا گاراژ در طول زمستان

نگه داری از درخت موز در طول زمستان

اگر موز شما خیلی بزرگ باشد و نمی‌توانید آن را به داخل خانه بیاورید، دو گزینه پیش رو دارید:
بعد از اولین سرما، برگ‌ها را ببرید و اجازه دهید 15 تا 20 سانتی متر از برگ روی گیاه باقی بماند و گلدان را در یک نقطه تاریک و خنک قرار دهید. به درخت موز فقط به اندازه‌ای آبیاری دهید که خاک خشک نشود.
به محض شروع سرما و یخبندان، درخت موز و توپ ریشه آن را از گلدان خارج کنید. ریشه‌ها را در یک کیسه پلاستیکی قرار دهید، شاخ و برگ‌ها را بیرون کیسه بگذارید و گیاه را در زیرزمین یا گاراژ نگه‌داری کنید. نیازی به آبیاری نیست و ممکن است شاخ و برگ‌ها نیز از بین بروند.

آفات و بیماری‌های درخت موز

به جز مشکل پوسیدگی ریشه درخت موز در اثر آبیاری بیش از حد، گیاهان موز هیچ گونه آفت و بیماری خاصی ندارند. از مشکلات جزئی می توان به حلزون‌ها اشاره کرد که ممکن است روی گیاه راه بروند و شته‌ها، پروانه، مگس میوه یا کنه عنکبوتی که می‌توانید با یک اسپری شدید آب آن‌ها را از بین ببرید. عفونت‌های قارچی ممکن است از ویروس آنتراکنوز، پژمردگی یا موزاییک رخ دهد، اما این بیماری‌ها درخت موز را از بین نمی‌برند. مشکل جدی تر حیوانات جونده هستند که حفاری آن‌ها باعث افتادن و از بین رفتن درخت موز شود.

آفات و بیماری‌های موز

نکات

کاشت موز در خانه

اگر نور و مراقبت کافی برای موز گلدانی ایجاد کنید ممکن است گل یا میوه دهد، اما توجه داشته باشید که موز برای گلدهی به 10 تا 15 ماه رشد بدون وقفه و برای میوه دادن به چهار تا هشت ماه دیگر نیاز دارد.
موزهای گلدانی که در تمام طول سال در خانه نگه داری می‌شوند ممکن است بدون نور کافی میوه تولید نکنند. نور معمولی داخل سالن برای درخت موز کافی نیست، مگر اینکه گلدان درخت موز را در پنجره‌ای با نور مستقیم و بسیار روشن قرار دهید.

 

 

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ