نکات کاشت گوجه فرنگی و فلفل

کاشت گوجه فرنگی و فلفل

کاشت گوجه فرنگی و فلفل

 

گوجه فرنگی (Solanum lycopersicum) و فلفل (Capsicum) محصولات آب و هوای گرم هستند که از خانواده سیب زمینیان (Solanaceae) می‌باشند. در حقیقت، گیاهان گوجه فرنگی و فلفل برای رشد موفقیت آمیز به شرایط یکسان نیاز دارند. کاشت گیاهان یا بذرهای گوجه فرنگی و فلفل به طور همزمان و در یک منطقه از باغ معقول است زیرا در یک زمان رشد می‌کنند و شرایط آبیاری و کوددهی یکسانی دارند.

انتخاب مکان مناسب برای کاشت

نکات کاشت گوجه و فلفل

گیاهان گوجه فرنگی و فلفل برای رشد بهتر به آفتاب کامل (حداقل روزی شش ساعت نور مستقیم) نیاز دارند. گیاه گوجه فرنگی غالباً از فلفل بزرگتر است و ممکن است فضای بیشتری نسبت به گیاه فلفل در باغ نیاز داشته باشد. گیاهان گوجه فرنگی زمانی که به اندازه کامل می‌رسند ممکن است در بعضی از ساعات روز روی گیاهان فلفل سایه بزنند. بنابراین هنگام تعیین محل قرارگیری گیاهان گوجه فرنگی و فلفل، اندازه مناسب بین گیاهان گوجه فرنگی و فلفل در نظر بگیرید.
اگر از هر نوع محصول چندین نمونه کاشتید، گیاهان گوجه فرنگی و گیاهان فلفل را به ترتیب در ردیف‌های خاص خود قرار دهید و ردیف‌ها را با فاصله تقریباً یک متر در نظر بگیرید. فاصله بوته‌های گوجه فرنگی باید حدود 40 تا 60 سانتی متر از یکدیگر باشد و فاصله بین گیاهان فلفل حدود 45 سانتی متر باید در نظر گرفته شود.

آماده سازی خاک

گیاهان گوجه و فلفل در صورتی به گل دهی و میوه دهی می‌رسند که مقدار زیادی مواد آلی قبل از کاشت، با خاک مخلوط شده باشد. قبل از کاشت یک لایه 5 سانتی متری کمپوست روی خاک بریزید و آن را با 10 تا 15 سانتی متر از عمق خاک مخلوط کنید. 1.5 کیلو کود 10-10-10 نیز روی خاک پخش کنید و با خاک مخلوط نمایید. توده‌های خاک را از هم باز کنید و قبل از کاشت خاک را شخم بزنید. منطقه کاشت را از سنگ‌ و کلوخ و علف‌های هرز پاک کنید.
نهال‌های فلفل باید به عمق همان گلدان یا سینی نشایی که در آن قرار دارند، در خاک کاشته شوند. نهال‌های گوجه فرنگی را می توان عمیق‌تر از خاک ظروف گلدان یا سینی نشا در زمین کاشت.

گلدهی گوجه فرنگی

مراقبت از گیاهان گوجه و فلفل

داربست گوجه فرنگی

گیاهان گوجه و فلفل به آب زیادی نیاز دارند. بعد از انتقال نشا به زمین، آبیاری مکرر نیاز است زیرا باید به خوبی در مکان جدید مستقر شوند. خاک را مرطوب نگه دارید ولی مواظب باشید خیلی خیس نشود. در طول فصل گرم ممکن است دفعات آبیاری بیشتری نیاز باشد. بین آبیاری‌ها اجازه ندهید خاک خشک شود. 
بعد از مشاهده میوه روی گیاه، از کود نیتروژنی برای گیاهان فلفل و گوجه استفاده کنید. برای هر گیاه یک قاشق غذاخوری کود کافی است.
در صورت امکان برای گیاهان گوجه فرنگی و فلفل داربست درست کنید. این کار باعث می‌شود گیاه روی زمین قرار نگیرد و از بروز بیماری جلوگیری می‌شود. به عنوان در کنار گیاه فنس قرار دهید و شاخه را با گیره به فنس متصل کنید. 

ملاحظات باغبانان مناطق ساحلی

کشاورزانی که در مناطق ساحلی زندگی می‌کنند، ممکن است در طول تابستان آسمان ابری داشته باشند و نور کافی در اختیار گیاه قرار نگیرد. در چنین شرایطی باید زمانی از سال برای کاشت انتخاب شود که نور کافی برای گیاه وجود داشته باشد و یا از ارقام زودرس استفاده کنند. یکی از زودرس ترین ارقام گوجه فرنگی، می‌توان گوجه فرنگی مسکویچ را نام برد، این گوجه دوره رشد و باردهی کوتاهی دارد.

گوجه فرنگی مسکویچ

 

 

 

 

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ