مدت زمان برداشت گوجه‌فرنگی

 

تولید گوجه توسط گیاه گوجه‎فرنگی چقدر زمان می‎برد؟


مدت زمان بین جوانه زنی بذر و برداشت گوجه‎فرنگی، به نوع گیاه بستگی دارد. اطلاعات مربوط به تعداد روزها از کاشتِ بذر تا برداشتِ میوه بر روی پاکت و کاتالوگ بذرها ذکر شده است در واقع به طور تقریبی تعداد روزها از زمانی که گیاهان در خاک قرار می‎گیرند تا زمانی که اولین گوجه‎های خود را تولید می‎کنند ذکر شده است. به‎طور کلی گفته می‎شود که گوجه‎های بزرگ‎تر زمان بیشتری برای برداشت لازم دارند.

 

Imagem


انواع گوجه فرنگی زودرس


گیاه‎شناسان و متخصصان گوجه به‎طور مداوم انواع مختلفی که دارای مقاومت بیشتری نسبت به بیماری، مقاومت در برابر شدت دما، کاهش زمانِ رشد و توانایی تولید بیشتر محصول را دارند، تولید می‎کنند. از بین دو نوع گیاه، نوع دارای رشد محدود (determinate) یا دارای میوه‌ی سفت (compact)،که قد کوتاهی دارند معمولا زودتر آماده‎ برداشت می‎شوند. انواع گوجه فرنگی دارای رشد نامحدود (indeterminate) یا استاندارد که قد بلندتری دارند، تا شروع فصل سرما میوه می‎دهند. گوجه‎فرنگی‎هایی که دارای کمترین زمان بلوغ هستند در فصل‎های کوتاه و تابستان‎های خنک، بهترین عملکرد را دارند. به عنوان مثال، زمان برداشت برای گیاه "Sub Arctic Plenty"، که جزو نوع محدود است، تقریبا 45 روز از تاریخ پیوند طول می‎کشد و هر گوجه‎فرنگی وزنِ حدود 100 گرم دارد. Moskvich  Tomato دارای رشد نا محدود است که حدود 60 روز برای برداشت زمان لازم دارد، در حالی که Mountain Spring، یک نوع دارای رشد محدود است و گوجه‎فرنگی بزرگتری با وزن 250 تا 280 گرم تولید می‎کنند و Pruden's Purple Tomato که دارای رشد نامحدود است و می‌تواند گوجه‌های بزرگ به وزن 500 گرم تولید کند، نیاز به 67 روز رشد جهت آماده شدن برای برداشت دارند.


انواع گوجه فرنگی گیلاسی


گوجه‎فرنگی‎های گیلاسی، بر روی گیاهان قوی رشد می‎کنند و معمولا بازدهی بالایی دارند. گیاه در 65-70 روز رشد می‎کند و میوه‎های کوچک باقطر حدود 5/2-3 سانتی‎متر تولید می‎کند و تحت عناوین «سوپر سوییت»، «گلابی زرد» و «گیلاس قرمز بزرگ» به بازار عرضه می شود. گوجه فرنگی سوپر سوییت یکی از پر بار ترین گوجه گیلاسی‌های جهان محسوب می‌شود. میوه‎های شیرین بر روی هر دونوع گیاه دارای رشد محدود و نامحدود رشد می‎کنند. طبق گفته‎ی دانشگاه Illinois در برخی موارد می‎توان کل خوشه را چید. انواعی مثل Matt's Wild Cherry Tomato و Washington Cherry Tomato و White Cherry Tomato دارای رشد نامحدود هستند ولی دوره رشد کوتاهی دارند و ظرف 60 روز آماده برداشت می‌باشند.


رنگ‌های مختلف گوجه‌فرنگی


انواع گوجه‎فرنگیِ نارنجی، صورتی، زرد، سبز و سفید مانند Valencia Tomato و Pink Beauty Tomato، Great White Tomato و Tomato Green Zebra وجود دارند که وزن هر گوجه به 200 تا 300 گرم می‌رسد و ظرف 70-80 روز آماده‎ی چیدن می‎شوند. نوع Pink Beauty Tomato در 75 روز آماده می‎شود و وزن هر میوه 180 تا 250 گرم است و گیاه دارای رشد نامحدود می‌باشد. گیاه Great White Tomato که میوه‎ی سفید حدود 220 گرم تولید می‎کند و هم نوع Tomato Green Zebra ظرف 75 روز آماده‎ی برداشت هستند. گوجه فرنگی Brandywine یکی از بزرگترین گوجه‌های جهان محسوب می‌شود و می‌تواند میوه‌هایی با وزن بیش از 500 گرم تولید کند. این گوجه 75 تا 80 روز طول می‌کشد تا محصول دهد. نوع Brandywine میوه‎های صورتی آب‎دار بزرگ تولید می‎کند. انواع 'San Marzano' و Roma جهت کنسرو و تهیه‎ی سس‎ها مناسب هستند که میوه‎های بیضی‎شکل آن‎ها ظرف 75-80 روز آماده‎ی برداشت می‎شوند. گوجه فرنگی Cherokee Purple Tomato نیز یکی از بزرگترین گوجه هاست که می‌تواند میوه‌هایی با وزن 330 گرم تولید کند و ظرف 72 روز آماده برداشت است. از دیگر گوجه فرنگی‌های بزرگ می‌توان German Johnson Tomato را نام برد که میوه‌هایی با وزن 250 تا 450 گرم تولید می‌کند و دوره رشد و باردهی آن 75 روز می‌باشد.

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ