تفاوت بین هیومیک اسید و فولویک اسید

اسید هیومیک و اسید فولویک

تفاوت بین هیومیک اسید و فولویک اسید

 

تفاوت کلیدی بین هیومیک اسید و فولویک اسید این است که هیومیک اسید توسط گیاهان جذب نمی‌شود در حالی که فولویک اسید جذب می‌شود. اسیدهای هیومیک و اسیدهای فولویک اغلب به عنوان مکمل‌های مغذی گیاهی استفاده می‌شوند. به طور معمول، یک ماده هیومیک حاوی مولکول‌های زیادی است. برخی از مولکول‌ها حاوی هسته‌های آروماتیک هستند و به گروه‌های فنلی و کربوکسیلیک متصل می‌باشند.  این‌ها به بار سطح مولکول کمک می‌کنند. اسیدهای هیومیک مانند اسیدهای دو بازی رفتار می‌کنند. با این حال، اسید هیومیک توسط گیاهان جذب نمی‌شود در حالی که اسید فولویک جذب می‌شود. بنابراین، فرم‌های فعال گیاهی اسیدهای فولویک بیشتر از اسیدهای هیومیک است.

هیومیک اسید چیست؟

هیومیک اسید

هیومیک اسید یک ترکیب از مواد هیومیک است. به عبارت دیگر، اسید هیومیک نام جمعی رادیکال اسید موجود در یک ماده هیومیک می‌باشد. این‌ها با مقدار pH بیشتری در آب حل می‌شوند، اما تحت شرایط اسیدی نیستند. اسید هیومیک مایع یک سوسپانسیون است. می‌توانیم آن را در تولید گیاهان به عنوان محرک رشد گیاه و نرم کننده خاک استفاده کنیم. علاوه بر این، ما می‌توانیم هیومات پتاسیم را از لئوناردیت جدا کرده و سپس آن‌ها را در آب حل کنیم. نتیجه یک سوسپانسیون آبی است که دارای مقدار زیادی اسیدهای هیومیک، آهن و پتاسیم و همچنین تعداد زیادی عناصر کمیاب است. اکنون، این آماده جذب توسط گیاهان است. اینها در باغبانی بسیار مهم می‌باشند.
رشد گیاه به ترکیبات غیر آلی بستگی دارد. مواد آلی (ارگانیک) فقط در صورت تجزیه به شکل‌های غیر آلی (غیر ارگانیک) برای گیاهان مفید هستند. هوموس ظرفیت نگهداری آب در خاک را افزایش می‌دهد و بر حاصلخیزی خاک تأثیر می‌گذارد. اسید هیومیک به بافت‌های گیاه کمک می‌کند تا مقدار کافی اکسیژن را برای تنفس هوازی بدست آورند. همچنین می‌تواند با نور خورشید و فتوسنتز ترکیب شود. وقتی اسید هیومیک را روی برگ‌ها اسپری می‌کنیم، مقدار اکسیژن جذب شده توسط گیاه به میزان قابل توجهی تغییر می‌کند. این کار رشد گیاه را افزایش می‌دهد. هیومیک اسید همچنین می‌تواند بهره وری از میکروارگانیسم‌ها را افزایش دهد. آن‌ها همچنین می‌توانند به عنوان پذیرنده هیدروژن در بافت‌های ذخیره ریشه گیاه عمل کنند. اگر هیومیک اسید را روی برگ‌ها اسپری کنیم، می‌تواند محتوای کلروفیل را نیز در برگ‌ها افزایش دهد. علاوه بر این، همچنین می‌تواند به طور مستقیم بر سنتز آنزیم تأثیر بگذارد.

فولویک اسید چیست؟

فولویک اسید نوعی از ترکیبات اسید هیومیک است. این فعال ترین ترکیب اسید هیومیک گیاهی می‌باشد. اسید فولویک مزایای فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی زیادی به همراه دارد. این ترکیب به حل مواد معدنی و فلزات کمک می‌کند. آن‌ها به اشکال یونی حل می‌شوند. اسید فولویک این فلزات و مواد معدنی را به شکل قابل جذب و زیست سازگار تبدیل می‌کند. علاوه بر این، می‌تواند در معرض هوا باشد و سیلیس را حل کند.
فولویک اسید در دسترس بودن مواد مغذی را افزایش می‌دهد و باعث می‌شود آن‌ها به راحتی توسط گیاه جذب شوند. علاوه بر این، می‌تواند به راحتی با مواد معدنی و فلزات ترکیب شود. سپس، آن‌ها در دسترس ریشه‌های گیاه قرار می‌گیرند و به راحتی از طریق دیواره‌های سلول‌های گیاهی جذب می‌شوند. اسید فولویک می‌تواند به انتقال عناصر بی حرکت کمک کند. علاوه بر این، همچنین می‌تواند ویتامین‌ها، کوآنزیم‌ها، اکسین‌ها، هورمون‌ها و آنتی بیوتیک‌های طبیعی را حل کرده و به راحتی در دسترس گیاه قرار دهد. اسیدهای فولویک توانایی واکنش با یکدیگر و سلول‌ها و سنتز ترکیبات معدنی جدید را دارند. یکی از بهترین نمونه‌ها تغییر شکل سیلیس گیاهی و منیزیم به فرم کلسیم در حیوان و انسان است. علاوه بر این، اسید فولویک می‌تواند مجموعه ویتامین‌ها را ذخیره کند.

فولویک اسید

چه تفاوتی بین اسید هیومیک و اسید فولویک وجود دارد؟

تفاوت بین هیومیک اسید و فولویک اسید

اسید هیومیک جز ترکیبات مواد هیومیک است ولی اسید فولویک نوعی از ترکیبات اسید هیومیک است. تفاوت کلیدی بین اسید هیومیک و اسید فولویک این است که اسید هیومیک توسط گیاهان جذب نمی‌شود در حالی که اسید فولویک جذب می‌شود. علاوه بر این، همه اسیدهای فولویک اسید هیومیک هستند، اما همه اسیدهای هیومیک، فولویک اسید نیستند.
علاوه بر این، اسیدهای فولویک وزن مولکولی کمتری نسبت به اسیدهای هیومیک دارند. به این دلیل است که اندازه مولکول هیومیک اسید از اندازه مولکول فولویک اسید بزرگتر است. همچنین، یک تفاوت مشهود بین هیومیک اسید و فولویک اسید این است که هیومیک اسید دارای رنگ سیاه یا قهوه‌ای تیره است در حالی که مواد حاوی فولویک اسید دارای یک رنگ قهوه‌ای مایل به زرد می‌باشند.

خلاصه – هیومیک اسید در مقایسه با فولویک اسید

اسیدهای فولویک بیشتر از اسیدهای هیومیک فرم‌های فعال گیاهی هستند. بنابراین، تفاوت اصلی بین اسید هیومیک و اسید فولویک این است که اسید هیومیک توسط گیاهان جذب نمی‌شوند در حالی که اسید فولویک جذب می‌شود. علاوه بر این، اسید هیومیک برای حفظ رطوبت در خاک مهم است در حالی که اسید فولویک در انتقال مواد مغذی به گیاه مهم است.

تفاوت بین هیومیک اسید و فولویک اسید

 

 

 

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ