آیا کاکتوس ها تشعشعات را از کامپیوتر شما جذب می کنند؟

 

آیا کاکتوس ها تشعشعات را از کامپیوتر شما جذب می کنند؟


در وژن اسپانیایی رولت شانس (La Ruleta de la Suerte) گاهی اوقات پازل‎هایی در دسته ای به نام "آیا می دانستید که ... ؟" وجود دارد که پاسخ آن‌ها حقایق جالبی ست. متاسفانه در این تحقیقات درباره این حقایق کمی سهل انگاری شده است. در این دسته نوشته بود "ضد تشعشع" و جواب این سوال اینگونه پاسخ داده شده بود: "قرار دادن کاکتوس در کنار کامپیوتر". توضیح به این صورت بود: دانشمندان نشان دادند قرار دادن کاکتوس در کنار کامپیوتر تشعشعات مضری که از آن ساطع می‌شود را جذب می‌کند و شما را در برابر آن‌ها مصون می‎کند. به طور مستقیم این مطلب اشتباه و بی اساس است.

 

جذب اشعه های کامپیوتر توسط کاکتوس

 


افسانه تشعشعات کامپیوترها:


این موضوع که وسایل الکترونیکی تشعشعات لازم برای آسیب زدن به سلامتی را تولید می کنند ایده ی مسخره‎ای است. این محصولات تست شده اند. با تشکر از چرنوبیل، جنگ سرد و اجاق مایکرو ویو، عموم مردم از تشعشعات وحشت دارند اما هیچکس فرق بین تشعشات منظم قدیمی، انتشار یا جذب امواج/فوتون های الکترومغناطیس و تشعشات یونیزه (فتون هایی که انرژی کافی برای تخریب اتم‎ها را دارند)، را تشخیص نمی‎دهد. تشعشعاتی که از کامپیوتر شما ساطع می شود از نوع غیر یونیزه است.


تحقیقات مختلفی توسط اداره کل غذا و دارو (FDA)، مرکز رادیولوژیک سلامت و دستگاه‎ها، آزمایشگاه‎های بل و موسسه ملی سلامت و امنیت شغلی انجام گرفته است. داده‌های به دست آمده نشان دادند که ترمینال نمایش تصویر کامپیوترها (VDT) به هیچ میزان اشعه تولید نمی‎کند و یا مقدار ناچیزی اشعه یونیزه مضر (مانند پرتو ایکس) یا اشعه غیریونیزه (مانند پرتو فروسرخ) ساطع می‎کنند که این میزان زیر حالت نرمال شرایط عملکرد است.


تا زمانی که دوازده ساعت در روز با کامپیوتر کار نکنید و سر خود را بین دو مانیتور CRT پرس نکنید، مشکلی برای شما پیش نخواهد آمد.


افسانه کاکتوس‎ها:


بنده مقداری جستجو در اینترنت انجام دادم و تنها مدرکی که درباره کاکتوس‎ها یافتم همان پاراگراف سرقت شده از صدها وبسایت زندگی سبز (living green) است که در اینجا گذاشته‎ام:
در اواسط دهه 80 میلادی، محققان در انیستیتو زیست شناسی در شاردن سویس اعلام کردند که آزمایش‎ها نشان داد کارکنانی که سابقه سردرد و خستگی مفرط داشتند بعد از قرار دادن کاکتوس به مدت دو سال در کنار مانیتور کامپیوترشان، بهبود یافتند. فرضیه‎ای پیشنهاد شد که کاکتوس‎ها تکامل یافته‎اند تا در برابر اثرات تشعشعات ناملایم خورشید مقاوم باشند. این مطلب از نظر علمی اثبات نشده ولی چرا در هنگام کار، با لذت بردن از یک طبیعت کوچک، فضا را ایمن نکنیم؟
همین بود! نه تنها در تمامی اشارات به این پدیده، به صورت مشخص عنوان شده که "از نظر علمی اثبات نشده" بلکه پژوهش به هیچ وجه تشعشعات رو اندازه نگرفته و فقط خستگی را عنوان کرده است. با این حال به همین صورت بود که افسانه شکل گرفت. با فرض اینکه چیزی از تشعشعات ندانید، این موضوع هوشمند و منطقی به نظر می رسد.


مرحله بعد:


بیاید این افسانه را به مرحله بعد سوق دهیم و بدترین حالت ممکن را در نظر بگیریم: مانیتور کامپیوتر شما کبالت 60 تولید می کند و یک گرم از آن بعد از قرار گرفتن در معرض آن به مدت یک ماه شما را خواهد کشت، و کاکتوس روی میز شما با خواص جذب تشعشعات مانع رسیدن آن‎ها به شما می‏شود. مگر اینکه شما کاکتوس را دقیقا بین خودتان و کامپیوتر قرار دهید در غیر این صورت به هیچ وجه فایده‎ای نخواهد داشت. هیچ راهی برای جذب تشعشعات توسط کاکتوس وجود ندارد. تشعشعات به جهات مختلف ساطع می شوند تا اینکه یا جذب شوند یا توسط چیزی بازتاب شوند. شما نمی‌توانید یک نور را حتی با یک میدان مغناطیسی خم کنید. بهترین کاری که می توانید بکنید خم کردن فضا-زمان است. بنابراین در اینجا نکته‎ای رو می‌گویم که واقعا به کار می‌آید:
یک سیاه چاله در روی میز خود در کنار کامپیوتر قرار دهید تا تشعشعات را جذب کند. چرا در هنگام کار، با لذت بردن از یک طبیعت کوچک، فضا را ایمن نکنیم؟
 

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ