دانه های موروثی چه هستند؟

دانه های موروثی (Heirloom Seeds) چه هستند؟
دانه های موروثی، سبزیجات موروثی و باغبانی موروثی روز به روز محبوبیت بیشتری پیدا می کنند.  بسیاری از مردم بنا به دلایل مختلف در حال بازگشت به باغبانی در منزل هستند و دانه های موروثی شکل برجسته ای در این موضوع دارند. برخی به دلیل علاقه داشتن به غذاهای تازه ، محلی و سالم و همچنین مسائل مادی، باغبانی در خانه را ترجیح می دهند. همه این موارد با استفاده از دانه های موروثی به واقعیت می پیوندد. بعضی از افراد فکر می کنند که اصطلاح موروثی همان ارگانیک است. برخی از شرکت های بزرگ فروش بذر، که هر دو دانه های هیبرید و موروثی را به عنوان ارگانیک معرفی می کنند، این مساله را پیچیده تر کرده اند. 
به هر چیزی که از یک نسل به نسل بعد منتقل می شود موروثی گفته می شود. پس دانه های موروثی، دانه هایی هستند که از یک گیاه به نسل دیگری منتقل می شوند که با دقت پرورش و نگهداری می شوند، زیرا بسیار با ارزش در نظر گرفته شده اند. بسیاری از دانه های موروثی برای بیش از صد سال پرورش، ذخیره و به نسل بعدی منتقل شده اند. بعضی از آن ها سابقه رسیدن به بیش از 300 سال هم داشته اند. بر حسب ذخیره سازی و حفظ برای مدت طولانی، این دانه ها مدت زمان زیادی است که در نظر مردم بسیار با ارزش هستند. اکثر دانه های موروثی ذخیره شده اند، زیرا آن ها محصولاتی با بهترین عطر و طعم در خانه و باغچه های کوچک تولید می کنند. ما از این چرخه توسعه طولانی، منفعت می بریم، زیرا گیاهان تولید شده از این دانه ها به عنوان بهترین تولید، بهترین طعم و به یاد ماندنی ترین و قابل اعتماد ترین انتخاب در سراسر سال شناخته شده اند. 
گرده افشانی باز، لفظ دیگری است که گاهی اوقات با موروثی به جای یکدیگر استفاده می شود. این دو کلمه معنی یکسانی ندارند، دانه گرده افشان باز یک گونه ساده است که این دانه می تواند از گیاه برداشت، ذخیره و دوباره کاشته شود، و انواع مشابه هر سال پس از سال بعد دوباره رشد خواهند کرد. همه دانه های موروثی گرده افشان باز هستند، اما همه دانه های گرده افشان باز موروثی نیستند. زیرا انواع جدیدی از دانه های گرده افشان باز معرفی شده اند که به اندازه دانه های موروثی قدیمی نیستند. یک نمونه از این دانه ها، گوجه فرنگی Oregon Spring است که از طریق اصلاح نباتات سنتی برای جوانه زنی زود هنگام و بهره وری بیشتر توسط دکتر باگت در دانشگاه ایالت اورگان پرورش داده شده است. صدور گواهینامه ارگانیک فرآیندی از تضمین رشد محصول برای مجموعه ای از استانداردها می باشد. فرآیند صدور گواهینامه شامل بازرسی از مزارع کشاورزی و امکانات پردازش، جزییات سوابق نگهداری و تست های دوره ای از آب و خاک برای حصول اطمینان از رعایت استانداردهای تعیین شده توسط تولید کنندگان است. USDA مجموعه استانداردها و معیارها برای مطابقت با استاندارهای تعیین شده است. آژانس صدور گواهینامه مانند regon Tilth, CCOF, QAI  و  OCAIبررسی کرده اند که رشد گیاه با مجموعه استانداردهای تعیین شده توسط USDA مطابقت داشته باشد. به طور خلاصه "ارگانیک" به معنای محصولی است که با مجموعه ای از استانداردها رشد کرده باشد. 
بذر هیبرید توسط گرده افشانی مصنوعی بین دو گیاه با ژنتیک مختلف از یک گونه تولید می شود. مانند دو گوجه فرنگی مختلف یا دو نوع ذرت. گرده افشانی توسط دست انجام می شود و یک دانه که به درستی شبیه والدینش رشد نخواهد کرد. بنابراین کشاورز یا باغبان مجبور به خرید دانه جدید در هر سال می باشد. هیبرید ها معمولا برای استفاده تجاری و سوددهی بیشتر از تغییرات ویژگی های گیاه نهایی تولید می شوند. تغییرات شامل محصول بیشتر، رسیدگی بهتر میوه، عطر و طعم بهتر، بهبود رنگ و مقاومت در برابر بیماری می باشند. دانه های اصلاح شده ژنتیکی یا دانه های GMO با استفاده از DNA گونه های کاملا متفاوت، صفات جدیدی مانند مقاومت در برابر علف کش ها را به دست می آورند. به عنوان مثال نوعی از ذرت GMO ، علف کش را در ریشه خود تولید می کند. DNA را معمولا از ماهی، قورباغه و باکتری ها دریافت می کنند. محصولات عمده ای که اصلاح شده ژنتیکی هستند ذرت، پنبه، گندم و سویا می باشند. 
دو مورد از مزایایی که از دانه های موروثی بهتر شناخته شده اند، شامل سازگاری و عطر و طعم بهتر است. بعضی از انواع گوجه فرنگی موروثی برای انطباق با یک مکان خاص در کمتر از 2 تا 3 فصل رشد، نشان دادن انرژی بهتر، تولید بیشتر و بهتر، عطر و طعم بهتر و افزایش مقاومت در برابر بیماری تولید شده اند و نتیجه آن صرفه جویی در دانه و کاشت مجدد آن سال به سال است. بسیاری از مردم به دنبال طعمی هستند که در کودکی آن را تجربه کرده اند. یکی از ویژگی های برجسته دانه های موروثی عطر و طعم بی نظیری است که تولید می کنند. این موضوع یکی از مهمترین دلایل برای استفاده از دانه های موروثی در خانه و باغچه است. طعمی که از محصولات این دانه ها تولید می شود، این دانه ها را به یک انتخاب همیشگی تبدیل کرده است. طعم و مزه عالی و محصول با کیفیت و مقاومت در برابر بیماری از دلایل انتخاب این دانه ها می باشد.
 

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ