سبزیجات سایه دوست

 

آیا باغ یا باغچه شما بخشی از روز دارای سایه است؟ آیا فکر می‌کنید نمی‌توانید سبزیجات را در چنین مکانی بکارید؟ این فکر اشتباه است. سبزیجات زیادی وجود دارند که در مکان‌های سایه دار نیز قادر به رشد هستند. بعضی از آن‌ها در روزهای گرم تابستان، در مکان سایه دار از نور شدید خورشید محافظت می‌شوند و به خوبی رشد می‌کنند.
درختان و ساختمان‌های داخل و اطراف حیاط، انتخاب مکان مناسب برای کاشت سبزیجات را دشوار می‌کنند. سایه‌هایی که توسط اشیا ایجاد می‌شوند، در طول روز تغییر می‌کنند. خوشبختانه بسیاری از سبزیجات وجود دارند که در مکان‌های سایه دار رشد می‌کنند و فقط روزانه به 3 تا 6 ساعت نور خورشید نیاز دارند.
مکان‌هایی که در طول روز هم دارای سایه هستند و هم نور خورشید، برای کاشت سبزیجات مناسب هستند. زیرا سبزیجات در روزهای گرم آفتابی از آسیب خورشید در امان می‌باشند.

 

Imagem


سه توصیف برای نور خورشید وجود دارد که نشان دهنده میزان تابش نور در یک مکان می‌باشد:


آفتاب کامل: آفتاب کامل به این معناست که آن مکان به مدت 6 ساعت یا بیشتر در معرض نور خورشید قرار دارد. معمولا از ساعت 10 صبح تا 6 بعد از ظهر نور خورشید را دریافت می‌کند. در مناطق شمالی که قدرت خورشید کم است، گیاهانی که به آفتاب کامل نیاز دارند با دریافت روزانه 8 ساعت نور مستقیم عملکرد بهتری خواهد داشت.
سایه-آفتاب (سایه جزیی): در چنین مکانی بخشی از روز دارای نور مستقیم خورشید و بخشی از روز دارای سایه است. در این مکان 3 تا 6 ساعت نور مستقیم خورشید وجود دارد و بقیه روز دارای سایه است.
سایه کامل: در چنین مکانی در طول روز هیچ نوری دریافت نمی‌شود. چنین مکانی برای کاشت سبزیجات مناسب نیست.

سبزیجات مناسب برای کاشت در مکان‌های سایه دار:


در این متن چند مورد از سبزیجاتی که برای کاشت در مکان سایه دار مناسب هستند ذکر شده است. محصولاتی مانند گوجه فرنگی، فلفل، خربزه، طالبی، کدو و خیار ترجیح می‌دهند نور کامل خورشید را دریافت کنند، چنین محصولاتی باید حداقل روزانه 6 تا 8 ساعت نور مستقیم دریافت کنند. ولی سبزیجاتی هستند که فقط با دریافت 3 تا 6 ساعت نور قادر به رشد هستند.
سبزیجات ریشه دار مانند هویج و چغندر و سیب زمینی در مکان‌های سایه دار به خوبی رشد می‌کنند ولی بهتر است حداقل نیمی از روز در معرض نور خورشید باشند.
سبزیجاتی مانند اسفناج، برگ چغندر و سایر سبزیجات سالاد در سایه رشد می‌کنند. این گیاهان حتی در مکان‌هایی که در تمام روز نور فیلتر شده دریافت می‌کنند نیز قادر به رشد هستند.
سبزیجات مناسب برای کاشت در مکان‌های سایه دار عبارتند از:
آروگولا ، مارچوبه، چغندر، بوک چوی، کلم بروکلی، کلم بروکسل، کلم پیچ، کرفس، کلم چینی، سیر، ترب کوهی، کلم کیل، کلم قمری، تره فرنگی، کاهو، خردل، هویج وحشی، نخود فرنگی، سیب زمینی، تربچه، ریواس، پیازچه، اسفناج، ترب، برگ چغندر، شلغم، سبزی‌های سالاد

نکاتی برای کاشت سبزیجات در سایه:


  • - از خاک خوب استفاده کنید: اگر گیاهان شما بخشی از روز در معرض سایه هستند باید در خاک با کفیت حاوی مقدار زیادی کمپوست کاشته شوند. اگر ریشه درختان مشکل ایجاد می‌کنند، بهتر است سبزیجات را در گلدان بکارید.
    - رطوبت کافی: نیازهای آبی گیاهانی که در سایه کاشته می‌شوند با گیاهانی که در آفتاب کامل هستند، متفاوت است. رطوبت در سایه به سرعت تبخیر نمی‌شود. با این حال اگر مکانی که سبزیجات در آن کاشته شده‌اند نزدیک یک درخت باشند، ممکن است به آب بیشتری نیاز داشته باشند. زیرا گیاهان برای به دست آوردن آب با یکدیگر رقابت می‌کنند. همچنین تاج درخت می‌تواند از رسیدن آب باران به سبزیجات جلوگیری کند. درمکان‌های سایه دار، هر زمان که احساس کردید خاک در حال خشک شدن است، آن را مرطوب کنید.
    - آفات: مکان‌های سایه دار یک مکان ایده آل برای آفاتی مثل حلزون‌ها هستند. از پوست خرد شده تخم مرغ برای جلوگیری از ورود آفاتی مثل حلزون، قورباغه و وزغ می‌توانید استفاده کنید. پوست تخم مرغ را روی خاک اطراف گیاهان بریزید.
    - زمان بلوغ: سبزیجاتی که نور خورشید را ترجیح می‌دهند ولی در مکان سایه دار هم قادر به رشد هستند، با وجود سایه آهسته تر رشد می‌کنند. بنابراین مدت زمان بیشتری برای رسیدن به بلوغ و باردهی نیاز دارند.
    - کاشت بذرها در خانه: در صورتی که قصد دارید سبزیجات را در مکان‌های سایه دار بکارید، بهتر است ابتدا بذرها را در خانه یا محیط داخلی بکارید سپس نهال‌ها را به زمین منتقل کنید. با انجام این کار زودتر به باردهی می‌رسید. البته برخی از سبزیجات هستند که می‌توان بذر آن‌ها را از ابتدا به صورت مستقیم در زمین کاشت. از جمله این سبزیجات این موارد را می‌توان نام برد: نخود فرنگی، هویج، تربچه

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ