ذخیره کردن دانه های موروثی

ذخیره سازی دانه های موروثی
راه های ذخیره سازی دانه ها بسیار متفاوت است( با توجه به آنچه که شما می خواهید):
ایجاد انواع تطبیق به سبک و یا سلیقه باغبانی
حفظ انواع ساختار ژنتیکی
در این متن چگونگی ذخیره انواع دانه های موروثی در ساختار ژنتیکی اصلی آن به شما گفته خواهد شد.
ذخیره سازی دانه ها برای کاشت مجدد
اگر شما می خواهید دانه ها را برای کاشت در باغتان ذخیره کنید، تغییرات می تواند مطلوب باشد. عوامل بسیاری وجود دارد که اجازه می دهد گیاه دانه تولید کند و زمانی که دانه بالغ می شود بتوان آن را برداشت کرد. 
ذخیره دانه ها برای حفاظت موروثی 
زمانی که شما دانه ها را برای حفظ تنوع پرورش می دهید، از طرف دیگر، مراقبت بیشتری لازم است زیرا هدف شما این است که تمام ژن های مختلف از هر نسل به نسل بعد منتقل شوند و از تغییرات نامطلوب حفظ شود.
هدف از ذخیره دانه های موروثی حفظ آن ها برای جلوگیری از هر نوع تغییر یا از دست دادن صفات ناشی از تاثیرات محیطی است. شما می خواهید هر دو طیف کامل از صفات ژنتیکی و همچنین تعادل اصلی صفات را حفظ کنید. هر انتخاب برای یا علیه هر یک از صفات منجر به تغییر در ترکیب کلی ژنتیکی خواهد شد. 
چگونگی حفظ انواع ساختار ژنتیکی
راه های بسیاری است که شما به طور ناگهانی می توانید برخی انواع موروثی را تغییر دهید. با موفقیت در رشد انواع موروثی ، در رشد، برداشت و نگهداری دانه های شما کمک می شود. البته، شما باید آن ها را با مخلوط کردن و نگهداری با دیگر گونه ها حفظ کنید.
اجتناب از دست دادن ژنتیک ناشی از شیوه های در حال رشد
در اینجا چند حالت وجود دارد که شما می توانید به طور تصادفی یک واریته را در حال رشد تغییر دهید:
گیاهان در حال رشد شرایط خاصی را تحمل می کنند که در غیر این صورت ممکن است بمیرند یا مقدار کمی دانه تولید کنند یا اصلا دانه ای تولید نکنند. (بنابراین باید از ایجاد شرایط ناگهانی پرهیز کرد)
گیاهان می توانند به طور اشتباه با دیگر گیاهان گرده افشانی کنند (گرده افشانی متقاطع) و در نتیجه باعث اختلاط دائمی ژن هایشان می شود.
بعضی از گیاهان در حال رشد می توانند دانه های خیلی کوچکی تولید کنند که این دانه ها بسیار ضیف هستند.
اکثر گیاهان برای خالص ماندن نیاز به مراقبت دارند
اغلب گونه های گیاهی (و گل)  در طول گلدهی برای جلوگیری از گرده افشانی متقاطع گیاهان و مخلوط شدن ژن هایشان، باید از دیگر گونه های مشابه جدا شوند. دانه های ذخیره شده از گیاهانی که گرده افشانی متقاطع با دیگر گونه ها انجام داده اند، به طور صحیح تکثیر نمی شوند. در عوض دانه هایی که از گرده افشانی متقاطع ایجاد شده اند، گیاهانی غیر قابل پیش بینی با ترکیبی از صفات هر دو نوع گیاه را تولید می کنند.
 اگر شما از دسته افرادی هستید که تجربه و آزمایش را دوست دارند قابل ذکر است که گرده افشانی متقاطع همیشه هم نامطلوب نیست . زمانی که گرده افشانی متقاطع انجام می شود، مجموعه ای از ژن های اصلی تغییر می کنند و واریته اصلی از بین می رود و گونه ای با صفات هر دو نوع گیاه به وجود می آید. برای اهداف محافظت ژنتیک، باید با جدا نگه داشتن انواع گیاهان مشابه، از گرده افشانی متقاطع جلوگیری شود. 
برنامه ریزی برای جلوگیری از گرده افشانی متقاطع
با برنامه ریزی دقیق برای زمان کاشت از انواع گرده افشانی متقاطع موروثی جلوگیری می شود. قبل از برنامه ریزی برای باغ خود، مطالعه در مورد گرده افشانی گیاهان به شما کمک خواهد کرد. با جداسازی گیاهان مشابه می توان از این حالت جلوگیری کرد. 
به یاد داشته باشید، حتی اگر شما دانه ها را از انواع خاص ذخیره نکرده باشید، ممکن است سایر گیاهان که شما از دانه پرورش داده اید هنوز گرده افشانی انجام دهند و می توانید از آن ها برای ذخیره سازی دانه استفاده کنید و بعد از کاشت می توانید تفاوت بین تولید دانه خالص و آن هایی که از گرده افشانی متقاطع به دست آمده اند را متوجه شوید.
همه گیاهان گرده افشانی متقاطع انجام نمی دهند
خوشبختانه بعضی از سبزیجات خود گرده افشانی انجام می دهند و با خطر گرده افشانی متقاطع مواجه نمی شوند. این گیاهان عبارتند از لوبیا، گوجه فرنگی و لوبیا چشم بلبلی. تولید دانه خالص ژنتیکی از این گیاهان آسان است و در زمان مناسب برداشت می شوند .
انواع مختلف این گیاهان باید به اندازه کافی از هم دور کاشته شوند تا در زمان برداشت با هم مخلوط نشوند.
جلوگیری از تولید در میان هم نژادها
جمع آوری دانه ها از چندین والدین، می تواند پایه انواع آسیب ژنتیکی باشد و به طور جدی باعث تضعیف واریته می شود. به دلیل این که هیچ گیاهی به تنهایی همه ژن های متعلق به یک نوع را ندارد، حداقل تعدادی از گیاهان به منظور حفظ تنوع از یک واریته مورد نیاز است. به طور کلی، رشد تعدادی از گیاهان بزرگتر با هم، جمعیت سالمی را در بلند مدت به وجود می آورند.
انواعی که هم خود گرده افشان و گرده افشان متقاطع هستند
گیاهانی که هم خود گرده افشان و گرده افشان متقاطع هستند مانند فلفل و کاهو. کشت های بزرگ هر دو سال یا سه سال به حفظ تنوع و انواع سالم کمک می کند. 
مراقبت برای از دست دادن ژنتیک در طول برداشت
با برنامه ریزی دقیق و شرایط رشد کافی، گیاه از دست دادن مواد ژنتیکی را با برداشت مناسب، تکنیک های تمیز کردن و خشک کردن به دنبال ندارد. 
از دست دادن ژنتیک می تواند با موارد زیر رخ دهد:
مرطوب شدن دانه ها با آبیاری یا بارندگی بعد از شروع خشکی
عادات انتخابی جمع آوری دانه ، به عنوان مثال جمع آوری بیشتر دانه ها از گیاهانی که به خوبی در باغ رشد کرده اند.
آسیب در طول برداشت به دلایلی مانند زیاد گرم کردن دانه ها در طول خشک کردن و ...
اجتناب از انتخاب ناخود آگاه
همانطور که قبلا گفته شد هدف از حفظ دانه،، حفظ تعادل ژنتیکی است. اگر شما مراقب نباشید انواع ساختار ژنتیکی کاهش یا تغییر پیدا می کند . تاثیر ناخواسته با تغییر در ترکیب ژنتیکی در حفظ دانه ها، انتخاب ناخود آگاه نامیده می شود. برخی از این تغییرات به دلیل شیوه های باغبانی شخصی یا شرایط آب و هوایی محلی به وجود می آید.
انتخاب ناخودآگاه می تواند با شکست در پرورش گیاهان در تولید دانه و یا با جمع آوری دانه های انتخابی در زمان برداشت انجام شود. (مانند برداشت تعداد زیادی از دانه های گیاهانی که به خوبی رشد کرده اند)
برداشت زیاد دانه ها از گیاهانی که به خوبی رشد کرده اند یک ایده خوب برای تغییر واریته برای سازگار شدن با شرایط رشد شما می باشد ولی زمانی که شما در تلاش برای حفظ تنوع ژنتیکی هستید ایده خوبی نیست. 
اگر شما بیشتر دانه های گیاهان موفق تر را برداشت و ذخیره کنید، گونه های فقیرتر شروع به تولید دانه می کنند. واریته شروع به تطابق با شرایط می کند و ویژگی هایی که با شرایط سازگار نیست را از دست می دهد.
حتی اگر سازگاری با شرایط محلی بخشی از تولید جدید شما باشد، سویه های محلی تطابق یافته برای اهداف حفاظت قابل قبول نیستند. دلیل آن این است که اگر گیاهانی که در شرایطی که شما ایجاد کرده اید به خوبی رشد نمی کنند ممکن است توسط باغبان دیگری با موفقیت رشد کند. این یک اشتباه است که برخی از انواع ژن های مختلف به سادگی برای همیشه از بین بروند. اجازه انطباق  تنها زمانی مناسب است که هدف تولید دانه باشد ولی برای مقاصد حفاظت ژنتیکی مناسب نیست.
به این دلایل هنگامی که دانه برای مقاصد حفاظت ژنتیکی در حال رشد است، در زمان برداشت اجازه دهید نصف دانه در بوته باقی بماند . ذخیره دانه ها در بوته در حفظ انواع صفات کمک می کند و اطمینان حاصل می شود که تعادل اصلی و طیف وسیعی از صفات حفظ شده است.
 

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ