انواع گل ناز و طریقه کاشت آن ها

گیاه گل ناز (به انگلیسی sedum)
گیاه گل ناز (sedum) طاقت زیادی در مقابل خشکی و کم آبی و گرما دارد، از این گیاه انواع زیادی وجود دارد و همه آن ها چند ساله هستند. گیاه گل ناز را به دو دسته تقسیم کرده اند:
1 – گل ناز برگ پهن
2 –گل ناز برگ لوله ای
دسته اول معمولا با برگ های ضخیم و گوشتی و پهن به اندازه 7 سانتی متر هستند و انواع آن در زیر شرح داده شده است:
1 –گل ناز ساقه کوتاه (sedum spuridum) به ارتفاع 12 سانتی متر با گل های صورتی رنگ
2 –گل ناز ساقه بلند (sedum maximum)به ارتفاع 50 سانتی متر که از بین برگ ها چند ساقه از ریشه بیرون آمده و به یک دسته گل زرد منتهی می شود.
3 –گل ناز populifolium به ارتفاع 40 سانتی متر با گل های زرد کمرنگ
4 – گل ناز کامچاتکا (sedum kamtschaticum) که بوته آن خیلی کوتاه می باشد و گل های آن زرد کم رنگ است.
5 –گل ناز ماکسیمویچ (sedum maxemowiczu) که ساقه بلند است و معمولا ارتفاع آن از 70 سانتی متر بیشتر می شود و ساقه های آن از ریشه بیرون آمده و به یک دسته گل زرد خیره کننده منتهی می شود.
6 –گل ناز معطر (sedum rhodsiola ) به ارتفاع 20 سانتی متر با گل های زرد رنگ که ریشه آن معطر است.
7- گل ناز ارغوانی (sedum purpuraescens) که گل های آن به رنگ ارغوانی است و ارتفاع بوته آن 50 سانتی متر می باشد.
8 – گل ناز spectabilis به ارتفاع 40 سانتی متر و برگ های پهن و گل های متعدد صورتی که به شکل چتر پهنی در می آیند. 
نوع دیگری از گل ناز معروف به siebold که از ژاپن آمده است و بیشتر آن را در گلدان می کارند و برای تزیین اتاق ها و سالن ها این گل را به کار می برند. اگر گلدان را در ظرفی قرار دهند و آن را آویزان کنند ساقه هایی به طول 15 تا 20 سانتی متر از اطراف بوته بیرون می آید و دور گلدان آویزان می شود و هر ساقه به دسته گلی صورتی منتهی می شود که خیلی قشنگ است.
گل ناز برگ لوله ای که از گیاهان ساقه کوتاه است و برگ هایش استوانه ای شکل و ساقه هایش خزنده هستند و به یک دسته گل کوچک منتهی می شود. انواع گل ناز لوله ای در زیر شرح داده شده است:
1 – گل ناز سفید به ارتفاع 15 سانتی متر 
2 –گل ناز سوزان که بیشتر روی دیوارها و کنار جاده ها رشد می کند و ارتفاع آن 10 سانتی متر است و گل های ریز و زرد آن در اردیبهشت و خرداد باز می شوند.
3 –گل ناز ظریف با ساقه های راست که موقع گل دادن روی زمین می افتند و ارتفاع آن 15 سانتی متر است و گل های آن به رنگ صورتی می باشند.
4 – گل ناز آبی که دارای گل های آبی روشن است و ارتفاع آن 12 سانتی متر می باشد.
5 – گل ناز با برگ های ضخیم که ارتفاع آن 10 سانتی متر است و گل هایی سفید با برگ های کبود رنگ دارد و معمولا آن را در گلکاری موزاییک می کارند.
 
گل ناز
 
چگونگی کاشت گل ناز
گل ناز در بیشتر خاک ها رشد می کند ولی در خاک های با زهکشی خوب و غنی رشد بهتری دارد. گل ناز را باید در مکان های آفتابی کاشت، به جز گل ناز ظریف که باید آن را در سایه جزیی بکارند. گل ناز را معمولا با تقسیم کردن ریشه آن در اوایل بهار یا قلمه زدن ساقه در تابستان می کارند. فاصله ریشه های گل ناز از هم را 20 تا 70 سانتی متر در نظر می گیرند. 
برای کاشت انواع ساقه کوتاه گل ناز، یک چاله حفر کنید و ریشه گل ناز را در آن قرار دهید به گونه ای که قسمت بالای ریشه بیرون از خاک قرار بگیرد و مقداری خاک دور ریشه بریزید و چاله را با خاک پر کنید.
برای کاشت انواع ساقه بلند گل ناز، می توان یک ساقه از بوته گل ناز جدا کرد و آن را در زمین کاشت. این ساقه به راحتی در خاک ریشه می زند.
در طول تابستان باید خاک را مرطوب نگه داشت ولی باید مواظب بود خاک خیس نشود.
 

1 نظر

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ