کاشت نعناع در آب

ریشه دار کردن نعناع در آب

نعناع

 

نعنا (Mentha) گیاهی شناخته شده است که عطر و طعم بسیار خوبی دارد و البته بسیار محبوب می‌باشد. این گیاه طعم و طراوت خاصی دارد، گیاهی مقاوم است و تقریبا بدون هیچ توجهی به سادگی رشد می‌کند و تکثیر می‌یابد. گیاهی با برگ‌های سبز و جذاب بوده که نمای زیبایی به باغ می‌بخشد. از برگ‌های نعنا در انواع غذاها، نوشیدنی‌ها، مربا، ژله، دمنوش و ... استفاده می‌شود. ریشه دار کردن قلمه نعنا در آب یک روش ساده و مطمئن برای تکثیر آن است و معمولا کمتر از یک هفته ریشه می‌زند.

تکثیر ساقه نعناع در آب

کاشت نعنا در آب

1 – با استفاده از یک قیچی یا چاقوی تمیز، از یک گیاه سالم و فعال، چند ساقه 10 سانتی‌متری برش دهید. برگ‌های پایینی را از روی ساقه‌ها با دقت جدا کنید. 
2 – ساقه‌ها را در یک بطری شیشه‌ای قرار دهید. همچنین می‌توانید از ظروف دیگر نیز استفاده کنید.
3 – بطری را تا زیر پایین ترین برگ با آب خنک پر کنید، به طوری یک سوم بالای هر ساقه از بالای لبه بطری بیرون باشد. اطمینان حاصل کنید که هیچ برگی در آب نباشد. در صورتی که برگ در آب باشد، ممکن است باعث پوسیدگی ساقه‌ها شود.
4 – بطری را در یک مکان روشن دور از نور مستقیم قرار دهید. هر روز آب شیشه را عوض کنید.
5 – وقتی اندازه ریشه نعنا به نیم تا یک سانتی متر رسید، هر ساقه را در یک گلدان حاوی خاک سبک بکارید. گلدان را در یک پنجره آفتابی قرار دهید. اندازه هر گلدان برای کاشت ساقه نعنا، حداقل باید 10 سانتی متر باشد.
6 – حدودا یک و نیم سانتی متر از نوک هر ساقه نعنا را جدا کنید. این کار باعث تحریک گیاه به رشد جدید و تولید برگ‌های جدید می‌شود.
7 – بعد از گذشت سرما در بهار، می‌توانید گیاه را به زمین انتقال دهید. در صورتی که قصد دارید نعنا را در گلدان بکارید، گیاه را به گلدان بزرگتر منتقل کنید. همیشه از گلدان‌هایی استفاده کنید که دارای سوراخ زهکشی هستند.

وسایل مورد نیاز

1 – چاقو یا قیچی تمیز برای جدا کردن ساقه نعنا
2 – لیوان یا بطری شیشه‌ای
3 – گلدان 10 سانتی متری
4 – خاک آماده کاشت
5 – گلدان بزرگ (برای نگه داری گیاه نعنا در گلدان)

کاشت نعناع در گلدان

نکات

کاشت نعناع

نعنا گیاهی است که رشد سریعی دارد و به سرعت از طریق ریشه‌های زیر زمینی تکثیر می‌یابد. خیلی زود می‌تواند در زمین گسترش پیدا کند و به یک گیاه مزاحم تبدیل شود. کاشت نعنا در گلدان از بروز این مشکل جلوگیری می‌کند. از دفن کردن گلدان در زمین خودداری کنید، زیرا ریشه‌ها از طریق سوراخ‌های زهکشی گلدان خارج می‌شوند و به سرعت گسترش پیدا می‌کنند.

 

 

 

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ