کاشت بذر نخل دم روباهی

 

نخل دم روباهی

نام لاتین: Foxtail Palm

نام علمی:  Wodyetia Bifurcata

 

نخل دم‌ روباهی یک نخل سازگار است که به سرعت رشد می‌کند و کاشت آسانی از طریق بذر دارد. نخل دم ‌روباهی بومی استرالیا است که در انواع خاک‌های دارای زهکشی خوب رشد می‌کند و درآب وهوای گرم و مرطوب رشد بسیار خوبی دارد. در مناطق سرد گیاه در گلدان کاشته شده و در خانه نگه داری می‌شود. نام نخل از برگ‌های  پرپشت و دم مانند که در قسمت بالای گیاه قد می‌کشند گرفته شده است. باغبانانی که مایل به پرورش نخل دم‌ روباهی از بذر می‌باشند باید بدانند که بذر چگونه کاشته شود و چگونه نهال را برای ادامه رشد به مکان دائمی انتقال دهند. 

 

 

 

چگونگی کاشت بذر نخل دم روباهی 

 

بذرها ازمیوه‌هایی که در نخل رشد می‌کنند به دست می‌آیند. آماده‌سازی بذر، انتخاب ظروف مناسب، شرایط آب وهوایی و زمان بندی، همه عوامل مهم درهنگام جوانه زدن بذر‌های نخل دم روباهی است. نادیده گرفتن مراقبت‌های لازم که درابتدای کاشت نیاز است، می‌تواند چرخه رشد و طول عمر گیاه را به خطر بیندازد. 

قبل از کاشت بذرها را برای مدت 24 ساعت بخیسانید. آن‌ها را بطورافقی در یک خاک شنی دارای زهکشی خوب قرار دهید. بذر را در خاک قرار دهید و با لایه نازکی خاک در حد نیم سانتی متر آن را بپوشانید. هر بذر را در یک گلدان بکارید. خاک را مرطوب و گرم نگه دارید و بعد از جوانه‌زنی، گیاه را در نور مستقیم قرار دهید. یک ظرف با عمق 25 تا 30 سانتی‌متر انتخاب کنید تا بذرها در طول مراحل اولیه رشد، فضای کافی داشته باشند. ظروف ساخته شده از پلاستیک، سرامیک و یا سفال گزینه‌های خوبی هستند. دمای مناسب برای جوانه‌زنی بذر نخل دم روباهی 28 تا 35 درجه سانتی‌گراد است. در دمای کمتر بذرها جوانه نمی‌زنند و یا مدت زمان زیادی طول می‌کشد تا جوانه بزنند. از دماسنج می‌توانید برای بررسی دمای روزانه استفاده کنید. رطوبت نیزعامل مهمی برای جوانه‌زنی بذر است. خاک باید مرطوب نگه داشته شود. قرار دادن پلاستیک روی گلدان تاثیر خوبی در حفظ رطوبت دارد. 

 

مدت زمان جوانه‌زنی بذر نخل دم روباهی

 

 در شرایط نامناسب، بذر نخل دم روباهی ممکن است چندین سال طول بکشد تا جوانه بزند یا اصلا جوانه نمی‌زند. تحت شرایط مناسب جوانه‌زنی دو هفته تا سه ماه پس از کاشت اتفاق می‌افتد. گیاه را درفضای باز قرار ندهید مگر اینکه محیط مرطوب و گرم باشد. 

 

انتقال نهال

 

 قبل ازجابجایی نهال، مکانی برای کاشت انتخاب کنید که ریشه‌ها بتوانند به خوبی گسترش پیدا کنند. به ‌یاد داشته باشید که نخل دم روباهی می‌تواند تا 9متر رشد کند. حفره‌ای به اندازه توپ ریشه در خاک حفر کنید. گودال را با خاک موجود در گلدان و مقداری شن و ماسه پر کنید، این کار اجازه می‌دهد تا نخل بدون شوک با محیط جدید سازگار شود. ریشه‌ها را مرطوب کنید و به آرامی در حفره قرار دهید. اطمینان حاصل کنید که نهال صحیح کاشته ‌می‌شود و به طورمستقیم درخاک قرار بگیرد. خاک اطراف ریشه را کمی فشار دهید تا گیاه به طور ثابت در خاک قرار بگیرد.

 

آب و کود مورد نیاز برای نخل دم روباهی

 

 دو هفته اول هر روز به نهال آب دهید. بعد از این مدت، آن را هر دو یا سه هفته یک بار آبیاری کنید. این کار کمک می‌کند که نخل دم روباهی به محل جدید عادت کرده و ریشه‌ها به خوبی گسترش پیدا کنند. سه تا چهار ماه بعد از کاشت کوددهی را آغاز کنید. 

 

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ