آموزش کاشت قهوه عربیکا

قهوه عربیکا
نام علمی: Coffea arabica
نام لاتین: Arabica coffee
قهوه عربیکا یک گیاه همیشه سبز است که به صورت بوته رشد می‌کند. این گیاه در اوایل بهار گل‌های سفید معطری به وجود می‌آورد و بعد از گل‌دهی میوه‌های بیضی شکل قرمزی تولید می‌کند. میوه‌ها معمولا 9 ماه طول می‌کشد تا رسیده شوند، بعد از رسیدن رنگ‌ آن‌ها قرمز-بنفش می‌شود و هر میوه شامل دو دانه قهوه می‌باشد. دانه‌ها برای کاشت مجدد یا برای درست کردن نوشیدنی محبوب قهوه برداشت می‌شوند. گیاه قهوه عربیکا در مناطقی که دمای هوا در زمستان 1 تا 12 درجه سانتی‌گرد است قابل کاشت می‌باشد. در مناطق سردتر می‌توان گیاه قهوه عربیکا را در خانه نگه داشت. این گیاه بعد از بلوغ به اندازه 3 تا 5/4 متر می‌رسد. 

گیاه قهوه عربیکا
 

چگونگی کاشت بذر قهوه عربیکا
قبل از کاشت، بذرها را به مدت 24 ساعت در آب ولرم بخیسانید. معمولا بعد از گذشت 24 ساعت یک برامدگی کوچک سفید رنگ در بذر ایجاد می‌شود. یک ظرف یا گلدان به عمق و قطر 15 سانتی‌متر را با ورمیکولیت پر کنید و هر بذر قهوه را در مرکز گلدان به عمق 12 میلی‌متر بکارید و قسمت بالای بذر را با لایه نازکی ورمیکولیت بپوشانید. این کار را برای همه بذرها تکرار کنید. گلدان را در یک مکان که در روز حداقل شش ساعت نور غیر مستقیم خورشید دریافت می‌کند قرار دهید. دمای مناسب برای جوانه‌زنی بذر قهوه عربیکا 24 درجه سانتی‌گراد در طول روز و شب است. هر روز ورمیکولیت را مرطوب کنید. ورمیکولیت باید همیشه مرطوب باشد. هرگز اجازه ندهید ورمیکولیت خشک شود. روی گلدان یک پلاستیک شفاف بکشید تا رطوبت حفظ شود. فقط در زمان آبیاری پلاستیک را بردارید. بعد از جوانه‌زنی پلاستیک را حذف کنید. جوانه‌زنی بذر قهوه عربیکا معمولا دو ماه طول می‌کشد. 
بعد از اینکه اندازه گیاه به 15 سانتی‌متر رسید آن را به یک گلدان 20 لیتری حاوی خاک گلدان منتقل کنید یا در مناطق نیمه گرمسیری آن را به طور مستقیم در زمین بکارید. یک گودال به عرض 18 سانتی متر و به عمق توپ ریشه در خاک حفر کنید و ریشه گیاه را در مرکز گودال قرار دهید و اطراف ریشه را با خاک پر کنید. مواظب باشید همه ریشه به طور کامل با خاک پوشانده شود. گیاه قهوه عربیکا باید در یک خاک با زهکشی خوب و جایی که روزی حداقل شش ساعت نور غیر مستقیم خورشید دارد کاشته شود. بعد از کاشت به گیاه آب دهید به طوری که 15 سانتی‌متر از سطح خاک مرطوب شود. هر روز به گیاه آب دهید و اجازه دهید بین هر بار آبیاری خاک کمی خشک شود. فاصله بین گیاهان را 2 متر و فاصله ردیف‌های کاشت را 4 متر در نظر بگیرید. زمان مناسب برای کاشت گیاه قهوه عربیکا در زمین، اواخر پاییز تا اواسط زمستان است.
در صورتی که گیاه قهوه عربیکا را در گلدان کاشته‌اید، آن را جایی قرار دهید که روزی شش ساعت نور غیر مستقیم خورشید دریافت کند، در غیر این صورت از چراغ‌های رشد استفاده نمایید. در صورت استفاده از چراغ رشد، روزانه 12 ساعت چراغ را روشن بگذارید. هر روز در یک زمان معین چراغ را روشن و خاموش کنید. چراغ را در فاصله 30 سانتی‌متری از گیاه قهوه عربیکا قرار دهید. هر روز به گیاه آب دهید به طوری که همه برگ‌های گیاه خیس شوند. با استفاده از یک آبپاش به گیاه آب دهید.

گیاه قهوه عربیکا در گلدان


کوددهی به گیاه قهوه عربیکا
در فصل بهار یک لایه 5/2 سانتی‌متری کود ارگانیک در اطراف گیاه بریزید. کود را با فاصله 5 سانتی‌متری از پایه گیاه روی خاک اضافه کنید. 
نکات
-    هرس منظم، گیاه را جذاب و زیباتر و البته سالم تر نگه خواهد کرد.
-    گیاه قهوه عربیکا به خوبی در گلدان رشد می‌کند.
-    گیاه قهوه عربیکا ممکن است دو بار در سال شکوفه بدهد. شکوفه‌هایی که در اواخر تابستان تولید می‌شوند کوچک تر هستند و جذابیت کمتری دارند.
-    یک گیاه بالغ قهوه قادر به تولید 5 کیلو قهوه خشک در هر سال است.
هشدار
-    گیاه قهوه عربیکا مستعد ابتلا به آفاتی مانند کنه‌ها، کرم و شپشک می‌باشد، بنابراین مواظب این آفات باشید.

مراحل رشد بذر قهوه عربیکا تا بلوغ گیاه:

جوانه زنی بذر قهوه عربیکا

 

جوانه زنی بذر قهوه عربیکا

 

نهال قهوه عربیکا

 

نهال قهوه عربیکا

 

نهال قهوه عربیکا

 

گیاه قهوه عربیکا

 

محصولات مرتبط

2 نظر

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ